Hopp til innhold

Dette sa dommerne om kveldens «Stjernekamp»-opptredener

– Det føltes litt som et cabaret-nummer på revy, sa dommer Thomas Felberg om det ene nummeret.

Nicoline Berg Kaasin Stjernekamp
Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

Syv deltakere ble til seks da Marian Aas Hansen gikk ut av «Stjernekamp».

– Jeg har fått være med på en fantastisk reise, sa hun fra scena.

I kveld stod hiphop på «Stjernekamp»-menyen, og førte til mye gode, men blandede reaksjoner fra dommerne.

Forrige uke gikk Gunhild Sundli, mest kjent som vokalist i Gåte, ut av konkurransen. Selv fortalte hun NRK forrige uke at det er greit for henne å slippe kveldens sjanger.

Stjernekamp hip-hop dommere 2
Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

– Jeg er litt glad jeg slipper hiphop, sa hun tydelig skuffet da forrige ukes storband-seanse var over.

Ukens gjestedommer og coach er André Hadland, også kjent som rapartisten Son of Light, som gav ut sin første plate for snart 20 år siden.

Dette sier dommerne om kveldens opptredener:

Nicoline Berg Kaasin med «Black Widow» av Iggy Azalea feat. Rita Ora:

– Det går ikke an å være mer godkjent, det var helt vilt, sier Riise om første opptreden.

– Du er så tøff, du tar scenen og har uttrykket og ruller avgårde i rap'en. Du gjør det så bra, jeg vil bli sånn som du er nå, legger hun til.

– Det har bare blitt bedre siden øving, du har forsterka alt som er bra. Er ikke så fan av Azalea, men jeg har begynt å like låten etter å ha hørt deg gjøre den. Du gjorde den bedre enn originalen, sier Hadland.

Knut Anders Sørum med «Glir forbi» av Jaa9 & OnklP:

– Kult låtvalg, og den eneste som rapper på norsk. Jeg synes at du viser en inderlighet i innholdet, formidler det bra, og bryter ut på slutten og gjør det til ditt eget. Vi vet det er bra, vi vet du har stemme og ukene bare "glir forbi", sier Felberg.

– Det er flere ting i teksten som treffer deg personlig, og du har hentet fram din egen livshistorie her, virker det som. Også sinnsykt kult at du legger inn litt av din egen Toten-dialekt her. Jeg tror på det du formidler, sier Hadland.

Steinar Albrigtsen med «The Message» av Grandmaster Flash and The Furious Five:

– Steinar, jeg digger deg. Du er rå. Du er i hvert fall en av de som ligger lengst unna denne sjangeren, men du ser ut som du er med i Furious Five. Du formidler den sosial-realismen, fordi du nekta å smile, og det er noe ikke folk her vet, men jeg er glad for at du sparte den beste gjennomgangen din til selve showet, sier Hadland.

– I starten følte jeg det var litt overspilt, men så fløt du gjennom. Du har en god stemme som er deilig å høre på uansett. Jeg vet ikke om du skal gjøre dette til din nye dagjobb, men du skal være stolt av det du gjorde i kveld, sier Riise.

Marian Aas Hansen med «Gettin' Jiggy Wit It» av Will Smith:

– En ordentlig danselåt. Dette var moro å se på med dansemovsene. Du halter litt på 'flowen', men jeg ser at du har øvd og gått all inn. Føles litt som cabaret-nummer på revy i blant, men du står for det mest smittsomme 'hooket' i kveld, sier Felberg.

– Dette var, som med Steinar, den beste gjennomgangen, og du har fått inn en koreografi og mistet ikke pusten og varierte. Som Thomas sier kommer du litt fra den musikalske-veien, og da må du spille litt på det for å gjøre det til ditt eget, som du gjorde. Også så det ut som du hadde det gøy, sier Hadland.

Håvard Bakke med «Sing For The Moment» av Eminem:

– Du er jo å sinnsykt bra skuespiller, og jeg var litt redd for at det skulle bli for teatralsk. De som driver med rap vet hvor vanskelig dette er, jeg vet ikke om dere skjønner det. Ikke et sted var du utenfor takten, og du snubla ikke i ord. Det var surrealistisk, og du er helt rå, Håvard, sier Hadland.

– Jeg synes det var hyggelig å se på, men ikke så glad som André. Det føles som litt beat-poet på gateteater, men med Aerosmith sitt rock-refreng så tar du det hjem. Jeg synes det ble intenst, men ikke helt opp '8 mile' for meg, sier Felberg.

Tomine Harket med «Let Me Blow Ya Mind» av Eve feat. Gwen Stefani:

– Du har valgt en fet låt, og du kan jo rappe. Du gjør denne til din egen, og jeg så du gjorde det med band på Motown. Du skal ha baller for å velge å gjøre noe til ditt eget for å være fett. Du var ikke Eve, du var Tomine. Det var overbevisende og du hadde tyngde på scenen, sier Hadland.

– Du har mye nerver, og jeg vet du har vært usikker på om du skulle satse på musikk, men du er jo så bra. Når det gjelder rappen kan du den flyten, men det var litt monotont, selv om du gjorde den søtere enn den er. Du trenger mer tid på å få rappen til å bli helt som den skal være, men for en bra start, sier Riise.

Jonas Skybakmoen med «Black Skinhead» av Kanye West:

– Jeg blir så stolt. Du er som en ulv i et bur, bare venter på at noen skal åpne døra. Når du er på neste turné med Johndoe skal du ha med denne låta på setlista, sier Hadland.

– Jeg lever for sånne øyeblikk. Tenk at jeg fikk være med på dette her, det var helt rått. Du har et veldig mildt fjes og vesen, og inni deg har du aggresjon. Jeg kjente det sinnet og dette er en låt som sikkert kan være litt tung hjemme i stua på en lørdagskveld, det er litt voldsomt, men vi må bli røska litt i. Dette er livet selv, sier Riise.

– Dette var jævla digg, og nå må folk stemme på deg for jeg vil se deg i opera, sier Felberg.

Dermed er «Stjernekamp» halvveis inn i sesongen, og neste uke blir de gjenværende deltakerne utfordret i opera.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober