Yngvil Birkeland ønsket å bruke Facebooks annonsetjeneste for å fremme et blogginnlegg med tanker om det nye året. I blogginnlegget hadde hun lagt inn det abstrakte maleriet «It ain't heavy», som skildrer en naken kvinneskikkelse.
Saken ble først omtalt på sol.no.
– Da fikk jeg til svar at det kunne jeg dessverre ikke gjøre. De skrev at annonsene ikke kunne bruke overdrevne seksuelle bilder, antyde nakenhet, vise for mye hud eller fokusere unødig på kroppsdeler. Jeg ble helt matt, jeg syns det er fullstendig tullete, sier Birkeland.
– Helt meningsløst
De siste årene har det dukket opp flere saker hvor Facebook sensurer innlegg og bilder fordi de mener det bryter med deres retningslinjer.
Birkeland forstår ønsket om å sensurere bort nakenhet på sosiale medier, men syns det blir feil å sensurere billedkunst.
– Dette er ikke fotografisk bildekunst på noen som helst måte, men et temmelig abstrakt maleri. Jeg syns det er veldig, veldig rart å sensurere dette.
Cecilie Staude, høgskolektor ved Handelshøyskolen BI og ekspert på sosiale medier, mener Facebooks regeltolkning er for streng.
– Jeg syns det er helt meningsløst at hun ikke skal få lov til å markedsføre innlegget sitt på grunn av en naken kvinneskikkelse.
Tror ikke Facebook går inn i alle enkeltsaker
Petter Gjelsnes, faglig leder i PR-byrået JCPR, mener regelverket er veldig amerikansk og at det derfor er spesielt restriktivt rundt nakenhet.
– De har lettere for å akseptere vold, mens albuer og brystvorter ofte blir sensurert. Det kan være litt vanskelig å forstå hvor den grensen går, men sensureringen av dette maleriet henger ikke på greip.
Det høye antallet innlegg gjør at Facebook ikke kan vurdere enkeltsaker grundig, tror Cecilie Staude.
– Brukerne burde kunne forvente at Facebook utøvde skjønn i slike saker, men det er vanskelig å forestille seg at de går gjennom alt innhold.
Etter at blogginnlegget ble avvist av Facebook, tok Yngvil Birkeland kontakt for å legge frem sitt syn på saken.
– Da fikk jeg akkurat det samme svaret, det så ut som et automatisk svar. Det virket ikke som de i det hele tatt vurderte saken.
Det har ikke lykkes NRK å komme i kontakt med Facebook.