Forbrukerrådet har nylig offentliggjort klagestatistikken for 2007. Det er fortsatt boligen som gir norske forbrukere mest trøbbel.
Av 130 000 klager var 12 500 knytta til boligproblemer. 5000 av disse gjaldt henvendelser om oppføring og oppussing av bolig.
Norske håndverkere har ansvar for skader på 14 milliarder kroner årlig.
Ifølge Norges Takseringsforbund skyldes nesten halvparten av alle skader på norske hus slurv, feil utførelse og manglende kontroll av håndverkerbransjen.
Tall fra Forbrukerrådet viser videre at rørleggere og vvs-entreprenører topper klagelisten. Så kommer malere foran elektrikere og snekkere.
Tull i bransjen
Siden det er så mye tull i bransjen, så er det ekstra viktig å være forsiktig når du skal finne riktig mann for jobben.
- Hør med kjente!
- Har firmaet sertifikater som Mesterbrev, sentral godkjenning og våtromssertifikat?
- Er det betalingsanmerkninger på håndverkeren?
Skal fortelle deg alt
Hvis du skal pusse opp badet, male stuen eller bygge på noen ekstra kvadratmeter på huset ditt, så er det loven om håndverkertjenester som bestemmer rettighetene dine.
Etter loven skal håndverkeren gi deg opplysninger, fraråde deg dårlige og dyre løsninger og gjøre arbeidet fagmessig og til avtalt tid.
Få det skriftlig
Når du har funnet en du stoler på, så bør du få en skriftlig avtale. Mange håndverkere kvier seg for skriftlige avtaler, men noen få punkter er viktige å få med:
- Avtalt pris (helst fastpris, alternativt prisoverslag)
- Dato for ferdigstillelse
- Dagbøter ved forsinkelser
- Skriv ned endringsavtaler, så slipper begge parter diskusjoner i ettertid.
Avtal alt
Mange håndverkere ønsker betaling før arbeidene er ferdig. Dette bør du være skeptisk til. For større arbeider, kan det eventuelt betales etter hvert som arbeidene utføres.
Etter håndverkertjenesteloven er det ingen bestemmelser ved forsinkelser. Det har man bare for nyoppføring av bolig. Er det ikke avtalt noe, må du nøye deg med å kreve erstatning for økonomisk tap.
Du får ingenting for ventetid, irritasjon og ulempe.
Klager
Du må alltid klage innen rimelig tid etter at en mangel er oppdaget. Det er maksimalt fem års klagerett på håndverkermangler.
Klag skriftlig med en gang du oppdager noe, selv om du er i tvil om det er en mangel.
Tommelfingerregel
I praksis aksepteres det at det tar noe tid å undersøke tekniske forhold. Som en tommelfingerregel kan man si at to til tre måneder nesten alltid er greit.
Går det tre til sju måneder, så er det varierende praksis. Over syv måneder vil ofte være for sent, med mindre du har en god grunn, for eksempel at vannskaden tok tid før den ble synlig.
Noen ganger tar det flere år før problemet blir synlig.
Klager på håndverkere behandles av Forbrukerrådet. Trenger du hjelp av advokat, har du en rettshjelpsdekning gjennom hjemforsikringen din.
Skrevet av Ola Fæhn. Tilrettelagt for nett av Simen Sveen.