Nettsiden Storyboard holder oversikt over hvilke nettsaker som deles mest i sosiale medier, og årsoppsummeringen er klar.
En sak TV 2 lagde i januar, som forteller at den yngste i søskenflokken er den mest gøyale, er delt nesten 100.000 ganger i sosiale medier (Se komplett liste nederst i saken).
Offentlig ordskifte styrket
Ingeborg Volan, som er spesialrådgiver for sosiale medier i NRK, sier at det er følelsene som styrer når man velger ut hva man vil dele på Facebook-veggen sin.
– Det er magen, ikke hodet, som styrer. Vi ønsker å legge ut noe som engasjerer oss på et emosjonelt plan, sier Volan.
Hun er glad for at flere av de mest delte sakene er meningsjournalistikk.
– Kronikker og meninger av ukjente skribenter er mer synlig for alle nå. Det offentlige ordskiftet har blitt styrket av sosiale medier, for argumentene blir viktigere enn hvem som skriver saken, sier Volan.
Buzz-satsninger forsvant
Topp 10-lista over mest delte saker har flere eksempler på «buzz-journalistikk», som ofte har titler à lá «Du vil ikke tro hva som skjer når ...», og som er laget for å deles på sosiale medier.
2015 var året hvor slik journalistikk eksploderte, for samtidig å få et tilbakeslag. Både VG, Egmont og Dagens Næringsliv har i løpet av året lagt ned sine nettsider med såkalt viralt innhold, som besto av artikler som var skreddersydd for å deles i sosiale medier.
Nordlys har vært i hardt vær med sin virale satsing Buzzit, etter at Aftenposten avdekket utstrakt klipp- og lim-journalistikk.
- Les også:
Volan sier at andelen av buzz-saker blitt lavere, og har andre avsendere enn de hadde før. Hun sier også at slike journalistiske grep føyer seg inn i rekken av ting som skal «redde mediebransjen».
Volan tror at mediaktører så at troverdigheten deres ble utfordret når man sendte ut veldig mange «du vil ikke tro»-saker.
– NRK får veldig fort reaksjoner på det hvis vi bruker en «du vil ikke tro hva som skjedde her»-tittel, hvor leseren faktisk ikke hadde noe problem med å tro hva som skjedde. Leserne har blitt veldig kresne i å velge ut hva de skal klikke på, sier hun.
- Les også:
– Islam skaper engasjement
Høyskolelektor på BI Cecilie Staude mener at flere av sakene som er blitt mye delt i år er kontroversielle.
– Saker om islam ser vi ofte skaper et stort engasjement, med ofte langt større grad av deling og liking enn vanlig, sier hun.
Hun sier at saker uten særlig substans også kan utløse mye deling.
– Topplisten har eksempler på at når saker primært lages for å bli virale hits, vil det noen ganger skorte på substans og at mediene bryr seg mer om trafikk enn innhold, sier Staude.
- Les også:
Dette er årets mest delte saker på sosiale medier:
1. Nå er det bevist: Den yngste i søskenflokken er den morsomste (TV 2) 96.921.
2. Kreftsvulster forsvinner: Det største gjennombruddet på 40 år (TV 2) 90.476.
3. Åpent brev til mulla Krekar (Fritanke.no) 68.675.
4. Gutten skal synge en sang fra 50-tallet. Men etter kun 9 sekunder er dommerne i ekstase (Viraltube.no) 66.269.
5. Ny lov: 500 i bot for å røyke med barn i bilen (Nettavisen) 65.351.
6. Takler du ikke andres spiselyder? Da kan du være et geni (TV 2) 64.198.
7. Politimannen glemte å slå av kameraet (utroligenyheter.no) 61.713.
8. Mannens klokkeklare hyllest til kvinner over 40 sprer seg som ild i tørt gress (Evanova) 60.961.
9. Spørsmål til den muslimske terroristen (VG) 60.031.
10. Han stikker nelliker i en oppskåren lime. Dette trikset kommer til å redde hele sommeren din! (viralevideoer.com) 56.743.
Kilde: Storyboard.