NRK Meny
Normal

Dette blir de største utfordringene for NRKs nye dramasjef

Å skape et godt samarbeid med filmbransjen, jakte de beste historiene og finne de største talentene. Det kan bli noen av oppgavene til NRKs nye dramasjef.

Geir Ramnefjell, Kjetil Lismoen, Hege Duckert, Ulrik Imtiaz Rolfsen og Agnes Moxnes

NRK.no har spurt sentrale kultur- og filmaktører hvilke kvalifikasjoner de etterspør hos en ny dramasjef i NRK. Øverst fra venstre: Kulturredaktør i Dagbladet, Geir Ramnefjell, Filmanmelder Kjetil Lismoen, kulturredaktør Hege Duckert, filmregissør Ulrik Imtiaz Rolfsen og kulturkommentator Agnes Moxnes.

Foto: Fotokollage: NRK/Dagbladet/Scanpix

I dag ble det kjent at NRKs dramasjef gjennom de tolv siste årene, Hans Rossiné, gir seg som sjef for NRK Drama.

Rossinés rolle som dramasjef har vært mye debattert i media det siste året, og han har fått kritikk fra kulturbransjen både for valgene han har gjort og for manglende samarbeidsvilje.

Det har lenge vært diskutert hvilken rolle NRK Drama skal ha. Da et utvalg i NRK selv foreslo å legge ned NRK Drama høsten 2010, ble det møtt med store protester.

Høsten 2012 ønsket imidlertid flere sentrale aktører i TV- og filmbransjen å legge ned NRK Drama. Før jul skrev 15 kjente filmregissører en kronikk i Aftenposten hvor de mente at NRK har utspilt sin rolle som dramaprodusent.

Både Hans Rossiné og NRKS programdirektør Per Arne Kalbakk avviser at kritikken medvirket til at dramasjefen bytter jobb.

Imtiaz Rolfsen: – Samarbeid

Ulrik Imtiaz Rolfsen

Regissør Ulrik Imtiaz Rolfsen tror det er viktig at den nye dramasjefen har et tettere samarbeid med filmmiljøet.

Foto: Espen Andersen / NRK

Nå er NRK på utkikk etter en ny dramasjef, og mange utfordringer venter Rossinés arvtager.

Regissør og forfatter Ulrik Imtiaz Rolfsen har vært en av de sterkeste kritikerne mot NRKs dramaavdeling og Hans Rossiné. Han håper den nye dramasjefen kan åpne opp mot filmbransjen.

– Man må innse at dramaproduksjon er det samme som filmproduksjon, og at det ikke er vanntette skott mellom dem. TV-drama har tradisjonelt kommet fra fjernsynsteater, sier Rolfsen, som blant annet står bak TV-serien Taxi.

– Det viktigste er å få til samarbeid, og bedre utveksling av talenter mellom TV- og filmbransjen. Det handler om at de beste folkene må få lov til å lage TV-drama. Det er ikke noe som heter TV- og filmregissør lenger. Netflix-suksessen House of Cards ble for eksempel laget av filmregissøren David Fincher, sier regissøren.

Lismoen: – Fjerne kulturkløft

Kjetil Lismoen

Filmkommentator Kjetil Lismoen tror det vil være lurt å legge ut flere produksjoner til den eksterne film- og TV-bransjen.

Foto: Rushprint

Også Kjetil Lismoen, redaktør av filmtidsskriftet Rushprint og filmkommentator i Aftenposten, tror den nye dramasjefen vil være nødt til å få til et tettere samarbeid med den eksterne film- og TV-bransjen.

– I tillegg til å være en sterk fagperson, så handler det om å finne en person som kanskje i større grad enn Rossiné kan åpne seg for det eksterne produksjonsmiljøet. Nå har den prosessen også skjedd i løpet av Rossinés tid, men nøkkelen til en kvalitetsheving i norsk TV-drama ligger i samarbeidet med det eksterne film- og tv-miljøet.

Lismoen peker på at mange av de beste serieskaperne i inn- og utland, særlig regissørene og forfatterne, har kommet fra filmens verden.

– Jeg tror på å legge ut flere produksjoner. Det vil bidra til større talenttilfang og variasjon.

Filmkritikeren mener det har eksistert en kulturkløft mellom NRK Drama og resten av den norske filmbransjen.

Lismoen synes kritikken mot NRK Drama har vært for personfokusert. Det handler mer om to kulturer som burde harmonere bedre enn de gjør i dag og om en institusjon som må fornye seg, understreker han.

– Mange toneangivende filmskapere i filmmiljøet fristes ikke nok av å jobbe med NRK Drama. Det har eksistert en kulturkløft mellom filmmiljøet og NRK. Kløften er blitt mindre, men man burde ta et større tak for å bli kvitt noe av denne gamle ukulturen.

En ny dramasjef må være innstilt på å lukke gapet mellom NRK og det eksterne produksjonsmiljøet, mener Lismoen.

– Dette er et større ansvar som både film- og TV-miljøet må ta sammen med NRK Drama. Og det virker som Hege Duckert er mer lydhør enn hva man har vært tidligere. NRK Drama er sikkert lei av å høre at de må åpne seg opp, men de er det store lokomotivet i norsk TV-drama og må tåle å høre det.

Ramnefjell: – Ut på talentjakt

Geir Ramnefjell

Hvilke historier er spennende, hvilke ting skal man satse på? spør Geir Ramnefjell, kulturredaktør i Dagbladet.

Foto: Dagbladet

Geir Ramnefjell, kulturredaktør i Dagbladet, har tro på NRKs nye dramastrategi. Han liker tanken på å fortelle historiens lengre løp over flere sesonger.

– I går hørte jeg TV-sjef Øyvind Lund og kultursjef Hege Duckert i NRK forelese om NRK Kultur. De diskuterte blant annet Netflix som slipper hele «House of Cards» på en gang. NRK har tatt inn over seg at dette er ting de må ta hensyn til. Jeg tror at det tenkes riktig og smart i NRK om hvordan man skal legge opp dramaavdelingens strategi.

Den vanskeligste oppgaven blir å finne de beste historiene.

– Men så er det dette med X-faktoren. Hvilke historier er spennende, hvilke ting skal man satse på? Det er vanskelig å velge ut de prosjektene som både vil kunne være interessant for et stort publikum, men også ha en utfordrende tematikk, fortelles på spennende måte og som utnytter tv-mediets særtrekk ved å gå mer i dybden på karakterene og utvikle dem over tid.

Ramnefjell antyder at NRK muligens bør se utenlands for å finne en ny dramasjef.

– NRK må gå på grundig talentjakt i norsk tv-miljø, kanskje også i våre naboland.

Hva blir de største utfordringene for den nye dramasjefen?

– Vi har et eksternt produksjonsmiljø i Norge som mener at det meste av dramaproduksjon burde foregå der. Utfordringen blir å vinne tillit i produksjonsmiljøene og få folk med gode ideer til å forløse disse internt i NRK Drama.

Moxnes: – Viktig stilling

bylinebilde - Agnes Moxnes

– Den nye dramasjefen må ha gode samarbeidsegenskaper. Vedkommende må kunne bransjen, og, kanskje viktigst av alt, være i stand til å vite hva som gjelder to år frem i tid, sier kulturkommentator Agnes Moxnes.

Agnes Moxnes, NRKs kulturkommentator, anser dramasjefsstillingen som en av de viktigste stillingene i NRK.

– TV-drama er en av de mest attraktive områdene innenfor TV-produksjon, også fordi produksjonene er blitt en handelsvare. Nye kvalitetsserier som Broen, Forbrytelsen og Borgen er blitt attraktive kvalitetsserier også i utlandet. Her må NRK være på hugget.

Det er også viktig fordi dramaproduksjon er innenfor kjerneoppdraget til NRK, påpeker Moxnes.

Duckert: – Dramakompetanse

Hege Duckert

Hege Duckert er på jakt etter noen med solid dramakompetanse.

Det er ikke satt noen tidsfrist for når den nye sjefen skal være på plass, og avdelingen vil bruke våren til å avklare hvordan fremtidens dramaavdeling skal bli seende ut.

Uansett etterspør NRKs kulturredaktør, Hege Duckert, en person med god kjennskap til dramaproduksjon.

– Vi trenger noen som har høy dramakompetanse. Noen som har et godt kunstnerisk skjønn, som forstår dramaproduksjon og som har god samarbeidsevne. Det er viktig med et sterkt engasjement for norsk dramaproduksjon, sier Duckert til NRK.no.

Noen endringer

Hans Rossiné overleverte nylig forslaget til NRKs nye dramastrategi for årene 2013–2018. Dramastrategien vil også påvirke hvordan avdelingen vil se ut i fremtiden.

– Det blir noen endringer i dramaavdelingen. Det er først og fremst fordi den nye dramastrategien i større grad vektlegger langproduksjoner, og legger også opp til at vi skal jobbe på en annen måte. Vi vil bruke litt tid til å finne ut av det, sier avslutter Duckert.