Design øker inntekten

Norske bedrifter tjener på å satse på design. Det viser en ny undersøkelse.

Odelia - rapsolje

Designet har bidratt til 21 prosent markedsandel for rapsoljen Odelia

Foto: Odelia

Bedrifter som satser på design har sterkere vekst enn de som ikke gjør det. Det viser undersøkelsen som Synovate har gjennomført for Norsk Designråd.

Bedriftene som satser på design er også over dobbelt så innovative - et begrep som måles i antall nye produkter eller løsninger som har kommet til i løpet av de siste tre årene.

Tjente 140 millioner

Den bergenske undertøysfabrikken Janus har satset bevisst på design de senere årene. I sommer fikk de blant annet designhjelp fra Sør-Europa for å gjøre trusene mer sexy.

Janus fornyar

Designhjelp til Janus

Foto: Rebecca Nedregotten Strand / NRK

Les mer: Janus blir sexy

Den økte satsingen på design har ført til at omsetningen har steget fra 80 til 220 millioner på 4 år. Det innebærer en økning på 140 millioner kroner.

Velger bort

Direktør i Norsk Designråd Stavik ser imidlertid at det ikke er alle som henger med på designsatsingen.

- Det er nok dessverre slik at norske bedrifter har lett for å velge bort markedsføring og produktutvikling når det blir litt tøft, sier han.

Formann i Norske industridesignere Søren Yran mener det er avgjørende at norsk industri satser på design, kunnskap og innovasjon - blant annet fordi det er umulig å konkurrerere med billig arbeidskraft.

- Mange bedrifter satser ikke nok på design. Det tror det er kakepynt og bruker det for sent, sier Yran. Han oppfordrer til større satsing på forskning og strategisk bruk av design.

Kastet maskiner

Undertøysfabrikken Janus' historie viser at det kan gå galt om man ikke tenker design og utforming. Fabrikken Janus holdt alt for lenge på moten med damestrøper med søm bak på leggen. De innvesterte i dyre maskiner, men da maskinene kom, var strømpene allerede gått av moten og maskinene var måtte kastes.

Markedsdirektør i Janus, Arne Fonneland, mener det kunne gått galt igjen hvis ikke fabrikken hadde satset på design de siste årene.

- Da tror jeg ikke vi hadde eksistert som den siste undertøyfabrikken i Norge. Det er jeg rimelig sikker på.

Kulturstrøm

  • Diop fikk pris

    Regissør Mati Diops "Atlantics" fikk Juryens Store Pris under Cannes Film Festival lørdag kveld. Diop var første svarte kvinne til å bli nominert. Det er den nest-mest prestisjefylte prisen i Cannes etter Gullpalmen.

  • Palme d'Or til Bong Joon-ho

    Bong Joon-ho vant, som første sørkoreaner, hovedprisen, Gullpalmen, under filmfestivalen i Cannes for den kritikerroste svarte komedien 'Parasite', som handler om klasseskille i landet.

    X02520
    Foto: STEPHANE MAHE / Reuters