Hopp til innhold

Derfor gikk det galt med «Lambda»

Det forrige byrådet forsvarte ikke «Lambda» godt nok. Derfor ble det i dag nei i bystyret.

Lambda

En av mange visualiseringer av «Lambda» i Bjørvika. Etter bystyrets flertallsnei til bygget i dag blir det med modellene og tegningene.

Foto: Foto/ Copyright: Tore H Røyneland / IMAGE Photo as, 2009

Kommentar: Agnes Moxnes
Foto: NRK

Omtrent samtidig med at julegrana ble tent i Oslo Rådhus i dag, gikk flertallet i byrådet inn for å skrinlegge et bygg som til nå har kostet bortimot hundre millioner kroner.

Et bygg med en plassering som har fått tommelen opp to ganger av et flertall i Oslo bystyre.

Under bystyremøtet i dag var alle representantene, kanskje med unntak av Frp, svært opptatt av å fortelle hvor høyt de verdsetter Edvard Munch og hans kunst. Men selve debatten handlet om Bjørvika eller Tøyen.

Det vil si: Frp snakker mer og mer om kostnader, skattebetalernes penger og forpliktelser for skole og velferd. Jeg tolker Frp som om de er på vei bort fra sin mangeårige iver etter å bygge et Munchmuseum.

SV, som også forlot sin opprinnelige støtte til et nytt museum i Bjørvika, ba i dag om at partiene i Oslo må sette seg ned og snakke alvorlig sammen hvis de ikke er blitt enige innen høsten.

AP mener det de har ment det samme hele tiden. Men det var Trond Giske som startet veien mot Bjørvika.

En snudd opinion

Akkurat nå, paradoksalt nok, er opinionen i ferd med å snu. Den er i ferd med å snu til fordel for «Lambda» i Bjørvika.

I Aftenposten og NRK pågår akkurat nå en uhøytidelig meningsmåling. Av de bortimot 14 000 som har svart, mener 56 prosent av Aftenpostens lesere at Munchmuseet bør ligge i Bjørvika. 26 prosent går for Tøyen.

Her hos NRK mener 55 prosent i skrivende stund at det var feil å skrinlegge Lambda.

Denne undersøkelsen er ganske sikkert full av feil. Men den bekrefter et stemningsskifte for Lambda.

Men hvorfor gikk det galt? Hvorfor stakk SV og Frp?

Ingen forsvarte bygget

Jeg tror at det forrige byrådet gjorde en fatal feil. De oppnevnte ingen til oppgaven med å forsvare det bygget som ble oppfattet som svært kontroversielt da det vant arkitektkonkurransen om et nytt Munchmuseum i Oslo.

Det var ingen i juryen som fikk den jobben, det var ingen arkitekter, og ingen fra Munchmuseet.

Stein Olav Henrichsen

Agnes Moxnes har savnet Munchmuseets direktør Stein Olav Henrichsen i ordskiftet rundt «Lambda».

Foto: Bendiksby, Terje / Scanpix

Flere av oss journalister som har fulgt denne saken har funnet det merkelig at ikke den nye direktøren på Munchmuseet, Stein Olav Henrichsen, har vært mer ute og slåss for et bygg han og staben hans etter hvert fikk mer og mer sans for.

Jeg tror at han ikke fikk lov. Jeg tror forrige kulturbyråd holdt tømmene stramme til etaten Munchmuseet.

Nå er en ny byråd ansvarlig for kultur i Oslo. Han har latt munnkurven til Munchmuseets direktør fare.

Så kom den faglige rapporten fra et mer fritttalende Munchmuseum, og så kom støtten. Fra land og strand.

Fra fagmiljøer og fra folk som liker Munch , som er stolte av ham.

Det er et stort paradoks at når «Lambda» får støtte hos velgerne, da strupes det hos politikerne.

Video d1514395-4988-4fb6-bd3e-2ce18d73f19d.jpg

VIDEO: VIDEO: «Lambda» som nytt Munchmuseum ble i dag skrinlagt av et flertall i Oslo bystyre. Se Dagsrevyens reportasje. Reporter Ann-Iren Finstad.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober