Hopp til innhold

Der Ghetto-Swinger

«Det gjør vondt å fortelle om opplevelsene mine i Teresienstadt og Auschwitz. Men hvis ingen forteller hvordan det var så vinner Hitler.»

Hvordan forsoner man seg med sin skjebne?

Coco Schumann
Foto: Sönke Tollkühn

HØR: Der Ghetto-Swinger: Jazz i en tysk konsentrasjonsleir, del 2

Etter krigen reiste Coco Schumann til Australia. Han fikk følge av mange likesinnede som også hadde sittet i nazistenes konsentrasjonsleire. For eksempel trekkspillfenomenet Leo Rosner. Han satt i Plaszow , den leiren Oscar Schindler hentet arbeidskraft fra. Rosner var en av Schindlerjødene som overlevde fangenskapet og dro til Australia for å komme vekk. Stephen Spielbergs film « Schindlers Liste » ble verdenskjent.

I Australia utkom flere plater med «Leo Rosner and his Gypsy Band» tidlig i femtiårene og på gitarkrakken satt Coco Schumann. De spilte rhumba, russisk tango og samba – alt hva publikum ville høre og kjøpe. De spilte i jødiske høytider, på moteoppvisninger – kort sagt: Der det var arbeid å få.

Men etter hvert modnes en tanke i Cocos sinn. Han er tysker. Han er berliner. Hva har han å gjøre i Austrailia? Og ikke minst: Hvorfor spiller han underholdningsmusikk når han elsker jazz, swing og improvisasjonsmusikk? I 1954 tok Coco og familien hans avskjed med Leo Rosner i Australia og gikk om bord i en italiensk balje, «Toscana», som skulle til Italia for å kondemneres. Om bord ser han en kar med kontrabass – og som man skjønner: Båtreisen fra Australia til Italia ble en lang jamsession.

I 1989 lagde to engelske produsenter filmen «Swing under the Swastika». De intervjuet Coco, og til hans store overraskelse kunne de presentere ham for Martin Roman som ledet «Die Ghetto-Swingers» under innspillingen av nazistenes propagandafilm « Der Führer gibt die Juden eine Stadt » i Teresienstadt i 1944.

Musikken

1: Autumn Leaves

2: Here's that rainy day

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.