NRK Meny
Normal

Denne filmen kostet 3418 kroner for hver kinogjenger som løste billett

Norske kinofilmer mottar millioner i støtte, men mange ender opp med å gå for bortimot tomme saler. Nå varsler filminstituttet at de vil bli strengere med støttemidlene.

Dirk Ohm - Illusjonisten som forsvant

PUBLIKUM FORSVANT: Bobby Peers' film om en tysk tryllekunstners mystiske forsvinning, lyktes ikke i å trekke kinogjengerne inn i mørket.

Foto: SF Norge AS

Regissør Bobby Peers spillefilmdebut «Dirk Ohm – Illusjonisten som forsvant» har siden manusarbeidet tok til i 2009 mottatt til sammen 11 millioner kroner i støtte fra Norsk filminstitutt (NFI). Totalt budsjett for filmen var på 21,6 millioner.

Siden kinopremieren i slutten av mars, har imidlertid kun 3242 kinogjengere sett filmen.

Dermed har det offentlige betalt 3418 i støtte for hver solgte billett.

Se oversikten over årets norske kinofilmer nederst i artikkelen.

Vil bli strengere

Sindre Guldvog

STRAMMER INN: NFI-direktør Sindre Guldvog vil investere mindre i smal film.

Foto: Norsk Filminstitutt
Maria Ekerhovd

TROR PÅ TRIER: Maria Ekerhovd mener Joachim Triers Cannes-suksess viser verdien av å satse på kunstnerisk ambisiøse filmer.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Filmen er imidlertid i godt selskap. Flere norske kinofilmer sliter denne våren med lavt besøkstall, og norsk film har ikke hatt færre besøkende siden målingene startet for åtte år siden.

Flere av filmene har fått millionbeløp i støtte over de offentlige støtteordningene som administreres av Norsk filminstitutt (NFI).

Filminstituttet vil nå bli strengere på hvilke filmer som får støtte, varsler NFI-direktør Sindre Guldvog.

– Vi skal nå sammen med bransjen se på om vi må sette ned investeringsnivået på denne typen film, sier Guldvog til NRK.

Hvor mye pengesekken skal snurpes igjen, vil han imidlertid ikke si.

– Det skal fortsatt være mulig å lage gode kvalitetsfilmer med høye kunstneriske ambisjoner i Norge, men det må ikke bli et for stort misforhold mellom hvor mye de spiller inn og hva det koster å lage dem. Det vil verken vi, bransjen eller publikum være tjent med.

– Filmstøtten gir resultater

Maria Ekerhovd var en av produsentene bak filmen om Dirk Ohm. Hun mener det fortsatt er viktig at det offentlig satser på og støtter smalere filmer, og viser til at Joachim Triers NFI-støttede «Louder Than Bombs» nylig ble tatt ut til hovedprogrammet ved filmfestivalen i Cannes.

– Det er utrolig viktig at vi satser på kunstnerisk ambisiøs film i Norge. Og nå har vi for første gang på 36 år en norsk film i hovedkonkurransen i Cannes, og det viser at denne typen filmstøtte gir seg målbare resultater, sier Ekerhovd.

Støtteordningene for norsk film vil bli behandlet i den kommende stortingsmeldingen som etter planen skal legges frem for Stortinget før sommeren.

Filmstøtte og kinobesøk

Film

Støtte

Besøk

Støtte per billett

Dirk Ohm - Illusjonisten som forsvant

11.060.000

3242

3418

De nærmeste

13.600.000

8067

1685

Brødre

3.001.125

6527

459

Kvinner i for store herreskjorter

9.287.500

20695

448

Den tilfeldige rockestjernen

2.176.220

4950

439

Drone

2.426.867

6534

371

Å vende tilbake

300.000

1957

153

Staying alive

8.500.000

82.137

103