Som eneste i Norden – og bare en av sju i verden – er musikeren Guro Skumsnes Moe eier av dette beistet av et instrument. Hennes oktobass er tre ganger så stor som en vanlig kontrabass, og spiller toner som knapt nok er registrerbare for mennesker.
Om et par måneder får det Frankfurt-bygde instrumentet sin debut under den sjangeroverskridende festivalen OnlyConnect i Oslo. Her skal hun for kontrastens skyld spille sammen med Ole Henrik Moe, som stiller med verdens minste fiolin – en piccolettofiolin.
Ekstrembass
Når Skumsnes Moe skal spille på instrumentet, må hun stå på en krakk ved siden av instrumentet for å nå opp til spaker som styrer hvilke toner som spilles. Strengene er for tykke og halsen er for høyt opp til at mennesker kan spille på instrumentet som en vanlig ståbass.
Den mørkeste tonen på den trestrengs bassen er en C, en hel oktav under den laveste C-en på et piano. Tonen er også godt over en oktav lavere enn den laveste tonen på en bassgitar (E). Med svingninger på 16 Hz er tonen for lav til å oppfatte for voksne mennesker.
Da NRK skulle filme, var det ingen hensikt i at hun spilte de aller mørkeste tonene på opptaket. De ville uansett ikke blitt oppfattet av mikrofonen på så kort avstand, og alt man ville ha hørt er overtonene, forklarer ekstrembassisten.
– Går inn i bevisstheten
Man hører ikke tonen, den bare går inn i bevisstheten, forklarer Guro Skumsnes Moe, og legger til at lydbølgene er 21 meter lange.
– Hvorfor måtte du skaffe deg dette instrumentet?
– Når man holder på med støyrock og improvisasjon, så søker man ytterpunktene. I kunstmusikksammenheng kan instrumentet utdype enhver sammenheng det er i, sier hun.