NRK Meny
Normal

Den nye medieøkonomien

I Kurers miniserie i tre deler skal det handle om penger, som det ikke lenger er overflod av i mediebransjen. Det store spørsmålet er: hvem i all verden skal betale for journalistikken?

Avisgutt i Ålesund 1959
Foto: Sverre A. Børretzen / Scanpix

Hør Kurer 157: Den nye medieøkonomien. Del 1

Hør Kurer 158: Den nye medieøkonomien. Del 2

Hør Kurer 159: Den nye medieøkonomien. Del 3

I programmene møter du to "ekspertstemmer", nemlig professor i medieøkonomi, Robert G. Picard og Arne Krumsvik, medieforsker både ved UiO og BI.

Reporter Ludvig Løkholm Lewin drar på VG-huset og henter med seg noen prisvinnende gravesaker fra reportasjeleder Kjersti Sortland og journalist Tora Bakke Håndlykken, og etterpå prøver han å selge sakene på gata - for å sjekke folks betalingsvilje.

Deler ut aviser pga trøbbel med trykkeriet

Illustrasjonsbilde fra 2001. Utdeling av aviser pga trøbbel med trykkeriet.

Foto: Bjørn Sigurdsøn / Scanpix

Vi drar også en tur til USA, der reporter Katarina Andersson snakker med Wall Street Journal-veteranen Paul Steiger, som driver en journaliststiftelse for gravende journalistikk, sponsa av en rik familie.

I program nr 3 møter du også Anne Aasheim, ansvarlig redaktør i Dagbladet,
Espen Egil Hansen, ansvarlig redaktør for VG Multimedia og
Svein-Thore Gran, Sjefredaktør for DN Nye medier.

De snakker om mulighetene og utfordringene med brukerbetaling.

Kulturstrøm

  • Anmeldelse: «Jenta i veggen»

    Den oppsiktstvekkende historien om jødiske Betzy Rosenberg som greide å holde seg skjult på Byneset ved Trondheim i flere år, er godt fortalt i ungdomsboken «Jenta i veggen», mener NRKs anmelder Anne Cathrine Straume.

  • Kvernelands Munch går til filmen

    Produksjonsselskapet Maipo har kjøpt rettighetene til å lage film av Steffen Kvernelands illustrerte roman «Vampyr». – Oslo og Munch på sitt aller mest skremmende, det kan jo ikke gå galt, sier Kverneland til NTB.

    Kvernelands vampyr
    Foto: NTB Tema
  • Anderssen fra Biri vant designpris

    Designer Torbjørn Anderssen fra Biri vant i kveld prisen for årets produkt under designindustri-konferansen Innovasjonskraft 2018. Sammen med Espen Voll vant han prisen for lenestolen Camp, som ifølge juryen "er perfekt for sosiale møteplasser".