Hopp til innhold

Deep Purple gjorde susen for Steinkjerfestivalen

Fredag kveld var både We, Stage Dolls, The Grand og Ida Maria i aksjon, men det var veteranene i Deep Purple som var den store publikumstrekkeren på Steinkjerfestivalen

Deep Purple på Steinkjerfestivalen

Deep Purple imponerte på Steinkjer.

Foto: Hans H. Bjørstad

Deep Purple på Steinkjerfestivalen

Ian Gillan tar igjen det han har tapt i de høye registrene med en udiskutabel scenesjarm.

Foto: Hans H. Bjørstad
Deep Purple på Steinkjerfestivalen

Gitarist Steve Morse blåser nytt liv i de gamle låtene.

Foto: Hans H. Bjørstad

På Guldbergaunet stadion var det fredag kveld et program som favnet både to og tre generasjoner musikkinteresserte. Dette kombinert med ungdoms- og familievennlige aldersgrenser, og fornuftig, men kontrollert skjenkeordning var nok et viktig bidrag til at anslagsvis 4.000-5.000 kjøpte billett til denne kvelden.

Hovedtrekkplaster

Og la det være sagt med en gang; til tross for hederlig innsats fra et stadig mer fokusert og samspilt WE, var det gamlegutta i Deep Purple folk var kommet for å høre.

Presis kl. 22.00 entret de scenen og med låter som ”Fireball”, ”Into the fire” og ”Strange kind of woman” i svært vitale og spreke versjoner var standarden satt.

”Unggutten” Steve Morse (54) på gitar blåser nytt liv i de låtene som resten av gutta (alle over 60) har spilt 1000 ganger før, blant annet med en fantasifull countrypreget intro til låten ”Highway star”.

Godt forberedt

Keyboardist Don Airey er også godt forberedt til bandets eneste konsert i Norge i år og tryller fram både Grieg og Sindings "Frühlingsrauschen" i sin solospot i konserten. Legg til at rytmeseksjonen Roger Glover/Ian Paice stadig er like tighte, og at Ian Gillan som vokalist tar igjen det han har tapt i de høye registrene med en udiskutabel scenesjarm.

Selvsagt er ikke Deep Purple et band som definerer rocken lenger, men det er et tankekors at mens Led Zeppelin brukte år på diskutere seg fram til å holde én eneste konsert, reiser disse karene rundt og gjør godt over 100 konserter i året med stor spilleglede – og som på Steinkjerfestivalen fredag kveld - til minst like stor glede for publikum.

Stedet å være

Når de på oppløpssida drar fram en nesten obskur låt som ”Mary Long” (kun for fansen), og avslutter med ”Hush” og ”Black Night” så var en vakker, men småhustrig seinsommerkveld på Steinkjer stedet å være.

Utover natta var det Stage Dolls, The Grand og Ida Maria som på tre mindre scener fikk gleden av å spille for et for lengst ”ferdig oppvarma” publikum, og ifølge festivalsjef Svein Bjørge så er festivalen allerede godt på vei til å oppnå målet på antall solgte billetter.

Lørdag er det blant andre Animal Alpha, Raga Rockers, Surferosa og Moving Oos som skal trekke folk til resten av festivalen.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.