NRK Meny
Normal

– Miley «twerker» etter sin egen pipe

Norgesaktuelle Miley Cyrus behandles vitenskapelig både i Norge og USA. – Hun er kompleks og interessant, sier forsker.

Artisten, som spiller i Telenor Arena i kveld, vies oppmerksomhet ved universiteter både her hjemme og i hjemlandet USA.

  • Ved NTNU i Trondheim har barne- og medieforsker Ingvild Kvale Sørenssen nettopp levert sin ph.d.-avhandling som blant annet omhandler Miley Cyrus-serien «Hannah Montana» ...
  • ... mens undervisningen i kurset «The Sociology of Miley Cyrus» startet ved Skidmore-universitetet utenfor New York i går.

– Jeg finner straks ut om studentene er Miley-fans, -fiender eller om de egentlig ikke bryr seg så mye, sier professor Carolyn Chernoff til NRK like før den første forelesningen.

Carolyn Chernoff og Ingvild Kvale Sørenssen

FORSKER PÅ MILEY: Professor Carolyn Chernoff (til venstre) er kvinnen bak kurset «The Sociology of Miley Cyrus», mens barne- og medieforsker Ingvild Kvale Sørenssen har forsket på hvordan «tweens» har brukt «Hannah Montana» som identitets-og aldersmarkør.

Foto: AGNETHE WEISSER/TIONA MCCLODDEN / Privat
Fra Miley Cyrus' Instagram

POPULÆR PÅ NETT: Et ferskt bilde fra Miley Cyrus' Instagram, lagt ut tirsdag i forbindelse med World Music Awards i Monte Carlo. Cyrus har nesten elleve millioner følgere på bildedelingstjenesten.

Foto: Instagram.com/mileycyrus / Skjermdump

Hun er initiativtakeren bak kurset, som undervises i sommer over tre 2,5 timers ukentlige seminarer.

Det skal ta for seg fenomenet Miley Cyrus i sosiologisk forstand, med søkelys på kjønn, klasse, rase og media. Professoren mener Miley Cyrus er et svært spennende studieobjekt.

– Miley er både et typisk og et atypisk symbol på hva som skjer i populærkulturen akkurat nå, sier Chernoff.

– Klassisk amerikansk historie

– Historien om henne er en klassisk amerikansk historie om barnestjernen som må ta i bruk seksuelle virkemidler for å få en karriere som voksen popstjerne. Vi så det med Annette Funicello allerede på 50-tallet, som mistet plassen i Disneys Mikke Mus-klubb da hun begynte å få bryster, sier hun.

– Det som skiller Miley fra de andre som Britney Spears og Christina Aguilera, er at hun allerede som 21-åring har hatt suksessfulle karrierer på flere fronter. Og hun vil fortsette å fornye seg i offentligheten fem, ti, 20, 40, 60 år framover, fortsetter Chernoff.

Den amerikanske kultursosiologen sier hun ønsker å bruke Miley Cyrus som en «linse inn i dagens medievirkelighet».

– Med Twitter, Facebook, Instagram og blogger sirkulerer nyheter utrolig raskt. Vi ser Miley på Instagram og tenker at det er den ekte, autentiske Miley. Slik fungerer samspillet mellom kjendiser og media, sier Chernoff.

– Den Miley Cyrus vi ser i offentligheten er en iscenesatt, fiktiv konstruksjon. På tross av det, får vi personlige følelser tilknyttet henne. Jeg vil at studentene skal bli kritiske mediekonsumenter og forstå dette, fortsetter hun.

Synes «hvitheten» er interessant

Kultursosiologen synes også Miley Cyrus' hudfarge gjør henne vitenskapelig interessant.

– Mileys «hvithet» skjermer henne fra mye av kritikken som fargede kvinnelige popartister får i USA, sier Chernoff, og bruker en annen popstjerne som eksempel:

– Se på Beyoncé, som lever i et monogamt forhold med en mann hun fikk barn med etter de giftet seg, kaller seg «Mrs. Carter» og som gjør alt for å framstille seg som en middelklassekvinne. Når hun opptrer i en badedrakt sammen med denne mannen, møter hun likevel den rasemotiverte kritikken som sorte kvinner alltid får her om at de spiller på sex. Denne form for kritikk slipper Miley, argumenterer den amerikanske professoren.

The 56th Annual GRAMMY Awards - Show Beyonce, Jay-Z

FÅR KRITIKKEN I USA MILEY SLIPPER: Professor Carolyn Chernoff mener en lettkledd Beyoncé får rasemotivert kritikk som Miley Cyrus slipper siden hun er hvit. Her på scenen sammen med ektemannen Jay-Z.

Foto: Matt Sayles / Ap
Hannah Montana

HEMMELIG LIV SOM POPSTJERNE: Slik framsto Miley Cyrus i rollen som Hannah Montana. Her plakaten fra den første filmen fra 2009.

Foto: Filmweb
NETHERLANDS-MUSIC-MTV-AWARDS -

FYRER OPP: Miley Cyrus under MTV Europe Music Awards i Amsterdam i november 2013.

Foto: SVEN HOOGERHUIS / Afp

– Er du selv fan av Miley Cyrus?

– ... jeg vet ikke hva jeg skal svare på det, sier Chernoff etter en lang tenkepause.

– Lytter du for eksempel til musikken hennes når du er hjemme og slapper av?

– Jeg er en profesjonell sosiolog. Jeg har ikke tid til å slappe av, sier Chernoff og ler.

– Måtte skifte skinn og beite

Miley Cyrus slo gjennom i tittelrollen i serien «Hannah Montana», en serie som gikk på Disney Channel mellom 2006 og 2011.

Barne- og medieforsker Ingvild Kvale Sørenssen har i sin ph.d.-avhandling studert hvordan denne serien påvirket «tweens», altså barn mellom åtte og tolv år.

– Serien handlet om Miley Stewart, en vanlig, klomsete jente som levde et hemmelig liv som popstjernen Hannah Montana på kvelden. Det var et element av gjenkjennelighet i det at Miley ikke var den mest populære på skolen. I tillegg levde hun livet «alle» ønsket seg i all hemmelighet, sier NTNU-forskeren.

– Hvordan er dagens Miley Cyrus annerledes fra Hannah Montana?

– Hun har jo forvandlet seg fra den uskyldige nabojenta til en artist som i høyeste grad spiller på sex. Dette handler om å skape et nytt image, og med det et nytt publikum. Da hun som person var så nært knyttet til den fiktive Miley Stewart, kan det hende det meldte seg et behov for å skifte skinn og beite.

– «Twerker» etter sin egen pipe

Sørenssen er enig med Chernoff i at Miley Cyrus både er en alminnelig og uvanlig eks-barnestjerne.

– Hun er kompleks og veldig interessant. På den ene siden kan man si at hun spiller på sex og dermed er en slave av et patriarkalsk verdensbilde, og gjør seg likt mange andre kvinnelige artister til objekt for menn. Samtidig gjør hun ting for å sjokkere som er langt fra objektivisering, som å røyke en joint på scenen i Nederland under MTVs prisutdeling, sier Sørenssen.

– Dermed kan man si at hun gjør opprør og ikke er en slave av noen eller noe som helst, men heller danser, eller «twerker», etter sin egen pipe, legger hun til.

Miley Cyrus har nemlig gjort «twerking», en seksuelt ladet dans der man bruker en motorisk hoftebevegelse ved å vrikke på bekkenpartiet samtidig som baken spretter opp, til ett av sine varemerker.

Millioner av tv-seere verden over fikk se danseformen i praksis da Cyrus demonstrerte den på artisten Robin Thicke under fjorårets MTV-prisutdeling.

– Jeg synes det sier noe om hva slags syn man har på kvinner og menn når hun får skylda og mye mer pepper for det enn Robin Thicke. Bortsett fra en god del parodier på den forferdelig nedverdige videoen og sangen «Blurred Lines», blir ikke han fordømt generelt av media, sier Sørenssen.

Saken fortsetter under bildet.

TELEVISION-MTV/VMA Miley Cyrus and Robin Thicke perform "Blurred Lines" during the 2013 MTV Video Music Awards in New York

BERØMT «TWERK»: Miley Cyrus og Robin Thicke under MTV Video Music Awards i fjor høst.

Foto: LUCAS JACKSON / Reuters

– Gutter har større handlingsrom

Sørenssen tror eksemplet Miley Cyrus viser at tidligere barnestjerner må gjøre stadig mer for å vekke oppsikt når de blir eldre og må fornye seg.

Britney og Madonna

BERØMT KYSS: Britney Spears og Madonna under MTV Video Music Awards i 2003.

Foto: SCOTT GRIES / AFP
Janet Jackson og Justin Timberlake

«WARDROBE MALFUNCTION»: Justin Timberlake har større handlingsrom enn kvinnelige eks-barnestjerner når det gjelder seksuelt ladet innhold, mener Ingvild Kvale Sørenssen. Her sammen med Janet Jackson under Superbowl 2004.

Foto: WIN MCNAMEE / REUTERS

– Vi har Christina Aguilera og Britney Spears som kroneksempler her, og også til dels Hillary Duff. Grensene blir stadig flyttet, og for å klare sjokkere og skape seg selv annerledes virker det som om man må gjøre ting mer og større. Blant annet sjokkerte Aguilera med «Dirrty»-videoen på tidlig 2000-tall og Britney med kyssing med Madonna, utdyper hun.

Hun mener mannlige artister har større frihet enn kvinnelige når det gjelder å endre stil fra snill til seksuell.

– Justin Timberlake var jo også en Disney-stjerne sammen med Aguilera og Britney. Han forlot 'N Sync og ble mer seksuelt eksplisitt i sine tekster som soloartist, men blir ikke dømt på samme måte. Riktignok har han klærne på. Men det virker være større handlingsrom for gutter enn jenter som prøver distansere seg fra det som var tidligere, sier Sørenssen.

– Langt fra hennes siste endring

I kveld får publikum i Telenor Arena se resultatet av Miley Cyrus' reise fra uskyldsren barnestjerne til vågal sceneartist.

Men Carolyn Chernoff tror ikke Mileys dristige image anno 2014 er det endelige for den 21 år gamle popstjernen.

– Når det gjelder Miley, tror jeg at vi har mange interessante endringer å se fram til. Dette er nok langt fra hennes siste transformasjon, sier den amerikanske sosiologen.

Ingvild Kvale Sørenssen sier hun ikke skal på kveldens konsert – men at hun også med spenning ser fram til framtidige Miley-utgaver.

– Jeg tror publikum i kveld vil blir underholdt, så er det jo en smakssak om man liker hennes eksplisitte uttrykk. For min egen del føler jeg at det blir litt mye, sier NTNU-forskeren, og legger til:

– Det kan hende jeg er litt for gammel for denne versjonen av Miley. Kanskje neste versjon vil fenge meg mer. Jeg tror at Miley, som Madonna før henne, kan omskape seg selv utallige ganger. Vi har nok ikke sett alt ennå.

LES OGSÅ:

Slik framsto da 17 år gamle Miley Cyrus i videoen til «Party In The USA» fra 2009:

Cyrus' video til låten «Adore You» fra 2014: