Hopp til innhold

David Irving gir god festival-PR

Både David Irving og Litteraturfestivalen tjener på all oppmerksomheten føljetongen om Irvings Norgesbesøk har fått, mener kommunikasjonsrådgiver.

David Irving
Foto: HANS PUNZ / AP

- Vi sier at all PR er god PR, og i denne sammenhengen tror jeg faktisk at det er riktig, sier Elizabeth Hartmann, daglig leder av Siste Skrik kommunikasjon, til NRK.

Tirsdag landet forfatteren den omstridte forfatteren David Irving på Gardermoen. Irving var opprinnelig invitert til å snakke under årets festival på Lillehammer, men opplevde siden å få invitasjonen trukket tilbake . Likevel valgte han å reise til Norge.

- Her er det tre parter som kan tjene på oppmerksomheten, den ene er Irving selv, så er det hans motstandere som får fremmet sitt syn og så er det Litteraturfestivalen.

- Viktig arena

Hartmann sier at festivalen er blitt en arena som er viktig for Irving.

- Han er en kontroversiell fyr, og det dyrker han fram ved enhver anledning. Jeg tror han ser på dette som en god mulighet til å komme i posisjon, for å få oppmerksomhet både før og etter festivalen, og kanskje også under om han dukker opp.

Tidligere har historieprofessor Øystein Sørensen uttalt til NRK at han ikke trodde Irving ville komme, og at det varslede besøket kun var et PR-stunt.

- Jeg vet ikke om han kommer. Han har en tendens til å levere PR-stunt av denne typen som samler masse oppmerksomhet fra massemedier og demonstranter, og så dukker han ikke opp allikevel.

Stor reklameverdi

Hartmann tror at all oppmerksomheten rundt Irving også kommer Litteraturfestivalen til gode.

- De kommer til å få mer pågang og større oppmerksomhet, sier Hartmann og trekker fram at man har nå har fanget oppmerksomheten til folk som ellers ikke ville brydd seg om at festivalen finner sted.

- Skulle man annonsert seg til denne oppmerksomheten, så måtte man annonsert for flere hundretusener, kanskje opp til en million kroner, sier Hartmann til NRK.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober