Nationaltheatret presenterte mandag vårrepertoaret for 2014, og det var Ellen og Kjersti Horn alle ville snakke med. Det er ikke daglig kost at en datter regisserer sin mor, og det til og med i et brutalt familiedrama.
– Det er en grusom morsrolle, en helt syk familiesituasjon som blir beskrevet. Så det er en utfordring, og jeg synes det er veldig modig av Ellen å ta denne rollen, sier Kjersti Horn til NTB.
Avskjedsturné
Teatersjef Hanne Tømta presenterte programmet på Nationaltheatret våren 2015.
Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpixHennes dramatisering av svenske Lars Noréns «Natten er dagens mor» er første premiere på Nationaltheatrets hovedscene over nyttår. Der skal det spilles i én måned før det skal ut på turné med Riksteatret. For Ellen Horn blir det en slags avskjedsturné:
Hun går av som sjef for Riksteatret i vår, og går tilbake til skuespillerjobben på Nationaltheatret.
– Jeg har alltid hatt lyst til å jobbe med Norén, og ble veldig glad da Kjersti sa at hun ville ha meg med i dette, sier Ellen Horn.
– Kan det ikke bli for tett med mor og datter i så nært samarbeid?
– Klart det er en risiko. Men det har også noen fordeler at vi deler erfaringer, sier Kjersti.
– Forhåpentlig vil vi med vår reaksjon bidra til at de andre åpner seg. Katastrofen ville jo være dersom noen legger lokk på seg, sier Ellen Horn, og sier at det er viktig å få fram at det er flere enn henne med i forestillingen.
– Moren er bare en av fire i dette stykket. Gutta har betydelige roller, sier hun.
Terje Strømdahl spiller hennes ektemann, mens Glenn André Kaada og Emil Johnsen er det to sønnene.
Lasse Lindtner og Marte Engebrigtsen er med i stykket 'Skyight' som settes opp på Nationaltheatret våren 2015.
Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpixBritisk samtidsdrama
En annen forestilling med klare familiære bånd er «Grevlingens time – om Finn og far», som har urpremiere på Malersalen i mars.
Her forteller skuespilleren om sin far, som var en høyt dekorert marineoffiser under krigen. Finn Schau dykker ned i historien til en mann som ikke synes det han hadde gjort, var mye å skryte av. Skuespillerens sønn Kristopher har laget musikk til forestillingen.
På Nationaltheatrets vårmeny står også to britiske samtidsdramaer, «Konstellasjoner» av Nick Payne og «Skylight» av Sir David Hare. Sistnevnte settes opp på Hovedscenen i regi av Kjetil Bang-Hansen. Stykket fikk Olivier-prisen for beste nye skuespill i 1996, og er i høst satt opp igjen med stor suksess i London.
– Dette er et lite kammerspill på stor scene, sier Nationaltheatrets sjef Hanne Tømta.
«Skylight» er en kjærlighetshistorie der også politikk spiller en viktig rolle. Hovedrollene spilles av Lasse Lindtner og Marte Engebrigtsen.
Regissør Peer Perez Øian skal sette opp stykket «Konstellasjoner» på Nationaltheatret våren 2015.
Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpixKlassisk russisk
Det blir også klassisk russisk komedie på Hovedscenen. Jan Gunnar Røise har rollen som revisoren som ikke er en revisor i «Revisoren» av Nikolaj Gogol.
– En av verdens beste komedier, mener Catrine Telle, som er tilbake i registolen etter fire år som teatersjef ved Oslo Nye Teater. På den omfattende rollelista står blant andre Anne Marie Ottersen, som fyller 70 til våren og har sin siste rolle som fast ansatt på Nationaltheatret med denne forestillingen.
Våren kan også by på en urpremiere på Amfiscenen med det spesielle navnet «Vi tygger på tidens knokler». Den danske regissøren Jonas Corell Petersen har laget forestillingen sammen med fire skuespillere. Det skal visstnok handle om de store spørsmålene i livet.
På vårmenyen står også en ny monologforestilling med Anne Marit Jacobsen – Jon Fosses «Morgon og kveld». Nationaltheatret skal også spille utendørs til våren: Duoen Martens og Goksøyr har kalt sin nye forestilling «Fri» og inviterer publikum med ut i en av Oslos parker.
Gjengen på Torshovteatret fortsetter å forske i musikk og slutter sitt prosjekt med å forske i opera. I april er det premiere på Henry Purcells «Dido og Aeneas»