Dataspill

Spørsmål 1:

I spillet den lange reisen er det der noen triks man kan bruke?

Kan du spørre de som lagde slike dataspill om det for jeg kommer ikke

videre.

Svar:

På http://www.longestjourney.com er det mye hjelp å hente: En liste med svar på de vanligste spørsmålene vi får, en oppslagstavle og en adresse for å sende spørsmål til vår support avdeling.

Spørsmål 2:

Jeg er en 18 år gammel gutt fra Oslo som er meget interrestert i modelering og har lekt litt med 3dstudio max. Jeg skal i militæret til sommeren og blir der i to år. Hvilke muligheter har jeg i Norge når

det gjelder utdanning innen dette området. Finnes det noen skoler i Norge som jeg kan gå på eller finnes det noen som holder kurs på dette området??

Er det også noen muligheter for å komme opp til funcom for å se litt på Deres arbeid?

Martin Andersson

Svar:

Såvidt jeg vet er det ikke noe utdannelsetilbud. Det finnes en god del OK bøker som både gir grunnleggende og videregående opplæring i programmet. Følg også gjerne med på diskusjonsgrupper og sites på

internet. Praksis er imidlertid alltid det viktigste, prøv det mye ut på egen hånd. Det kan også kanskje være lurt å undersøke om du kan få en trainee stilling i et firma som bruker 3DStudio Max.

Jeg foreslår at du skriver til recruit@funcom.com hvis du lurer på hva som kreves for å få en jobb hos oss. Det er mulig at de kan organisere en omvisning også, dersom interessen er tilstede.

Spørsmål 3:

Hei!

Har dere noen anbefalinger av spill til en 75 pentium.

(windows 95)??????

Har du noen koder til Jazz Jackrabit1??????

Kan jeg få en liste om spill som funker til min pc?

Kan dere gi meg informasjon om Jazz Jackrabit1????????

Hilsen Newton DIGGEREN!!!!!!

Svar:

Jeg vet nok ikke så mye om Jazz Jackrabit1. Når det gjelder spill til din 75 pentium foreslår jeg at du besøker en butikk som selger brukte PC-spill. De har ofte et større utvalg i spill for eldre maskiner.

Spørsmål 4:

Hei!

Her er mine spørsmål til dere i Funcom:

1.Når vil Anarchy Online bli utgitt?

2.Jeg har lest en reportasje om Anrachy Online i "PC PLAYER" for ganske lenge siden. Der stod skrevet om Omni-Tek osv.

Er Omni - Tek sterkest?

Hilsen Daniel Arnesen

P.s! Jeg beklager hvis jeg skriver feil...

Svar

1.Vi kjører beta-tester med folk fra hele verden som tester spillet vårt.

Når det kommer ut er avhengig av hvordan disse testene går og når vi har rettet de problemene testerne våre rapporterer. Her oppdaterer vi de siste beregningene våre om når vi mener å bli ferdig:

http://www.anarchy-online.com/community/faq/faq-beta.html#3

2.Klan og Omni-Tek vil i utgangspunktet være omtrent like sterke. Hvem som vinner vil bli avgjort i løpet av spillets gang. Resultatet vil være avhengig av spillerne. Når spillet starter har nok Omni-Tek en liten ledelse, fordi de eier planeten, flere av byene og alle gruvene på Rubi-Ka.

Spørsmål 5:

Hallo!!

Jeg er en gutt på 13 år og heter Endre!!

Jeg har noen spørsmål til temaet i newton i dag!!

- Det spillet dere hele tiden snakket om hvor mye koster det????

- Er det best å spille det spillet via internett med andre eller er det like bra å spille det alene mot computeren???

Det spillet så veldig tøft ut det er det sikkert også!

Jeg tror ikke det er så mye mer å spørre om!!

Håper dere kan svare!

Svar:

Det er ikke helt avgjort hvor mye det vil koste enda. Vi er enda ikke helt ferdig med å lage det.

Anarchy Online vil det bare bli mulig å spille over internet.

Spørsmål 6:

Jeg lurer på en ting, og det er hva koster en motion capture og i tilfelle hvor kan man få kjøpt en? Jeg fikk ikke med meg hvilket spill de spilte, hvilket var det?

Hilsen Stian Egenes.

Svar:

Det finnes flere typer Motion Capture-utstyr. Vi bruker et system som er basert på magnetisme. Utstyret dere så på Newton koster rundt 500.000 kroner. Hvis du er interessert i mer informasjon om tema, foreslår jeg

at du søker på motion capture i en internasjonal søkemotor.

Spillet vi viste mest fra på Newton heter Anarchy Online. Du finner mer informasjon om det på http://www.anarchy-online.com

Spørsmål 7:

På DEN LENGSTE REISEN er det ein prest som du må snakka med når du er komt i drømmeverdenen. Eg snakkar med han, men spørsmåla går ikkje vekk når eg har spurt dei. Kva skal eg gjera?

Helsing ØRJAN BONDEVIK

Svar:

Prøv å lytte flere ganger til det han sier. Her gjelder det gamle ordtaket om at tale er sølv, taushet er gull. Når du har valgt lytte flere ganger begynner April å forstå hva han sier.

Spørsmål 8:

Hei,

Jeg lurer på om Funcom kan lage et dataspill hvor man kan gjøre akkurat det man vil i spillet?

Her er et av mine eksempler:

Jeg tenkte at vi kunne velge om man vil være en gutt

eller en jente som man skulle styre resten av livet på

spillet.Vis du velger for eksempel en gutt så må du

styre gutten.Hva skal gutten gjøre om dagen???

Gutten kan liksom gå en tur på by'n eller sykle,

gå på skolen,besøke venner helt til han vokser til han blir voksen.Når du blir voksen må du skaffe mat.du kan for eksempel handle på Rema1000 eller hvor du vil handle.Du kan gjøre det man gjør nå for tiden reise på ferie hvor du vil til syden vis man har penger.Man må skaffe seg en jobb for å tjene penger.Når du er liten

gutt må du jobbe hardt på skolen for å få gode karakterer.

Jeg har ikke mer å si om dette spillet!!!

Jeg håper dere svarer på dette tipset mitt!!!

Send meg en tilbake melding vis dere vil.

Svar:

Idéen din høres litt ut som The Sims. Noen vil kanskje si at det høres kjedelig ut å gjøre de samme tingene i et spill som i virkeligheten.

Anarchy Online og Den Lengste Reisen prøver å gi oss mulighet til å leve oss inn i en fantasiverden. Men min erfaring fra å spille The Sims at det er ganske morsomt å prøve ut dagligdagse ting, samtidig som du har mulighet til å gjøre ting du kanskje ikke hadde gjort i det virkelig liv. Kanskje Funcom vil gjøre noe sånt en gang i fremtiden.

Spørsmål 9:

Til funcom,

jeg så på newton og jeg lurer på dette:

går det an og komme på besøk dit en dag og teste noen spill?

Tor Erik

Svar:

Vi har det som regel veldig travelt med å lage spill døgnet rundt.

Derfor kan det ofte være litt vanskelig å ta i mot besøk. Hvis du er interessert i en omvisning, foreslår jeg at du tar kontakt med recruit@funcom.com. Hvis det er mange nok som spør, lager vi kanskje en

omvisning.

Spørsmål 10:

Jeg lurer på om det spillet (ikke den lengste reisen) som ble vist på Newton søndag 15.10. er i salg , og i tilfellet, hvor kraftig maskin man må ha for å bruke det?

Erik 11 år

Svar:

Vi holder fremdeles på med å lage det. Informasjon om hvor kraftig maskin du må ha, finner du (på engelsk) http://www.anarchy-online.com/community/faq/faq-practical.html#4

Spørsmål 11:

Hei

Jeg heter Emil og bor i Bærum.

Jeg lurer på om det finnes software hvor du kan lage filmsnutter av

registrerte bevegelser til en eller flere cyberdukker?

Svar:

Utvalget i software for animasjon er stort og finnes i alle prisklasser.

Jeg foreslår at du går i en databutikk med stort utvalg og spør om hjelp

der.

Spørsmål 12:

Jeg har noen spørsmål:

-Lages det mye dataspill i Norge?

Det begynner å bli flere firmaer som gjør dette i Norge. I forhold til

folketall har vi ganske stort utvalg i firmaer som lager dataspill.

- Hva slags data spill lages i Norge?

Det er mange som lager små java-spill hvor en eller flere kan spille på internet. Flåklypa spillet sto omtalt i Aftenposten i dag. Og det finnes andre firmaer som lager action-spill, flyspill og sportspill.

På Funcom prøver vi å lage spill av flere forskjellige typer:

Den Lengste Reisen er et eventyr-spill. Anarchy Online er et rolle-spill. No Escape er et humoristisk action-spill.

- Hva skjer hvis man ikke holder nettvett-reglene?

Med Vennlig Hilsen Morten

morre@online.no

Nettvett-reglene bygger på at folk følger dem frivillig. Det er imidlertid mange som synes de er viktig. Resultatet av at man bryter dem er ofte at andre synes at man er barnslig, ikke er særlig erfarne på internett og ikke gidder å snakke med dem som nekter å følge dem. De er en form for folkeskikk på internet.

Spørsmål 12:

Lurer bare på hva slags programmer dere bruker til å lage grafikk..

la merke til 3dstudio, men hva var de bones-editorene for noe? :)

og lykke til med anarchy online da.. :)

håper det blir passelig shadowrun-aktig..

Inge

Svar: