NRK Meny
Normal

Danske Se og Hør-journalister må i fengsel

Fire tidligere journalister og redaktører i danske Se og Hør og en tidligere ansatt i IBM ble torsdag dømt til fengselsstraffer for ulovlig overvåking av kjente personers kredittkortbruk.

Danske Se og Hør

DOM I DAG: Se og Hør- journalister dømt til fengselsstraffer

Foto: Christian Liliendahl / NTB scanpix

Tidligere sjefredaktør i Se og Hør, Henrik Qvortrup, og en 47 år gammel tidligere systemoperatør i IBM er dømt til fengselsstraffer for å ha skaffet opplysninger om en rekker offentlige personers kredittkorttransaksjoner.

En 61 år gammel mann, som var sjefredaktør fra midten av 2009, og to tidligere Se og Hør- journalister ble dømt for medvirkning.

Bakgrunnen er at danske Se og Hør skal ha betalt en medarbeider i kortselskapet Nets (tidligere PBS/IBM) for å skaffe ulovlig adgang til kredittkortopplysninger hos en rekke danske kjendiser, deriblant norske Lene Nystrøm Rasted, også kjent som Aqua-Lene.

LES: – Største medieskandalen i Danmarks historie

Må i fengsel

53 år gamle Qvortrup er dømt til ett år og tre måneders ubetinget fengsel. Han må sone tre måneder i fengsel, mens resten av dommen er betinget med krav om 200 timers samfunnstjeneste.

Den tidligere IBM-ansatte er dømt til ett år og seks måneders ubetinget fengsel.

Den 61 år gamle tidligere sjefredaktøren, som videreførte avtalen med IBM-operatøren fra juni 2009 til 2012, ble dømt til ett års betinget fengsel med vilkår om 200 timers samfunnstjeneste.

De to tidligere journalistene, som mottok kreditkortopplysningene, ble dømt til fire måneders betinget fengsel med vilkår om 100 timers samfunnstjeneste.

En tidligere sjefredaktør og en tidligere journalist i Se og Hør ble frifunnet.

Skarpe fronter

Etter 14 rettsmøter var det skarpe fronter mellom partene i retten. Påtalemyndigheten krevde lange og ubetingede fengselsstraffer, men de seks tiltalte og deres forsvarere håpte på full frifinnelse.

Man må helt tilbake til 1970-tallet for å finne eksempler på at en dansk journalist eller redaktør er blitt straffet med fengsel for en redaksjonell vurdering. Den gang var det snakk om en mild dom.

Aller Media og to ansatte dømt tidligere i høst

Aller Media A/S og to ansatte fra Se og Hør tilsto tidligere i år og fikk sine dommer allerede i august. De ønsket å få sine saker avgjort som tilståelsessaker.

Sakene ble derfor avgjort på et rettsmøte i august på bakgrunn av de tiltaltes egne erkjennelser og forklaringer uten at det var nødvendig å føre vitner, skriver Tingretten i Glostrup i en pressemelding.

Aller Media A/S og de to redaksjonssekretærene erkjente seg skyldige i retten.

Aller Media A/S måtte betale en bot på ti millioner danske kroner. Mens begge redaksjonssekretærene fikk seks måneders betinget fengsel, med vilkår om samfunnstjeneste.

Bok førte til avsløringer

Saken ble avslørt etter at boken til den tidligere Se og Hør-journalisten Ken B. Rasmussen kom i april 2014. Rasmussen skrev om metodebruken i et fiktivt ukeblad, som han kalte «Set og Hørt».

Etterpå avslørte den danske avisen Berlingske Tidende at det samme hadde skjedd i virkelighetens danske Se og Hør. Dermed satte politiet i gang etterforskning.

Nordea-gransking i Norge

Også i Norge har Se og Hør blitt anklaget for å ha hatt betalte kilder i kredittkortselskap. Påstanden kom i den tidligere Se og Hør- journalisten Håvard Melnæs sin bok «En helt vanlig dag på jobben» i 2007.

Nordea startet en gransking som ikke førte fram. Men det ble slått fast at det var sannsynlig at Nordea-ansatte hadde solgt kjendisers kontoutskrifter til Se og Hør. Nordea kom aldri til bunns i saken, og ble ifølge Aftenposten henlagt av politiet.

– Se og Hør i Norge har ingenting med den danske utgaven å gjøre. Utgavene har ulik redaksjonell profil, og norske Se og Hør følger norsk lov, redaktørplakaten og vanlige presseetiske regler, skriver Ulf Andre Andersen i Aller Norge til NRK.

Kulturstrøm

  • Bergman-bok gis ut etter ni år

    Biografien om Ingmar Bergman, skrevet av regissørens husholderske Anita Haglöf, gis ut – ni år etter at den opprinnelig planlagte utgivelsen ble stoppet. Boken, kalt «Jag var Ingmar Bergmans hushållerska», kommer i november, melder TT. Da den ble stoppet i 2009, var det fordi boken ble «for personlig» for Haglöf, som var den som valgte å stoppe utgivelsen. Men nå har husholdersken, som jobbet for filmregissøren i åtte år fra 1995, ombestemt seg og gir den ut likevel i Bergmanåret, der man feirer 100-årsjubileet for hans fødsel.

    FILES-SWEDEN-FILM-THEATRE
    Foto: BONNIERS HYLEN / AFP
  • Tons of Rock flytter

    Tons of Rock flytter fra Halden til Oslo. Det melder festivalledelsen i en pressemelding. Festivalen skal nå holdes på Ekebergsletta.