NRK Meny
Normal

Danseband omsider stuereint?

Store internasjonale plateselskaper har fått opp øynene for en del av befolkningen som fortsatt faktisk kjøper plater.

Vassendgutane

Vassendgutane er et av de mest populære banda i Norge akkurat nå. Mange selskaper har vært etter dem, men de velger heller å gi ut platene sine sjøl.

Foto: Erlend Blaalid Oldeide / NRK

Steinar Storm Kristiansen, Scandinavia, Morning Light Records

Steinar Storm Kristiansen i Scandinavia og Morning Light Records forteller at internasjonale plateselskap nå er blitt mer interessert i det norske dansebandmarkedet.

Foto: Scandinavia

Danseband og gammeldans har blitt mer stuereint i musikkbransjen. Internasjonale Warner Music ønsker å kjøpe norske Morning Light Records , som har blant andre Scandinavia og Holmsve i stallen.

Har fått opp øynene

Multinasjonale plateselskaper har ikke vært veldig opptatt av danseband tidligere. Men nå ser det ut til at de har fått opp øynene for at publikum som er flinke til å kjøpe plater.

Steinar Storm Kristiansen er Daglig leder i Morning Lights Records – som har kontrakt med store danseband som Holmsve, Borseths og Scandinavia, hvor han selv spiller keyboard.

Nå er han omsvermet av de multinasjonale selskapene.

Bjørns Orkester

Bjørns Orkester er et annet eksempel på at dansemusikken er blitt mer akseptert. De er nå frontfigurer i den siste kampanjen fra IKEA.

Foto: Promo

- Ja, tidlig på året begynte det å bli signalisert fra internasjonale selskaper at de ønsket å bli mer involvert i dansemusikk. Og da var jo vi en av de aktørene det var naturlig å ringe til, siden vi representerer noen av de største, forteller Kristiansen til Kveldsåpent i NRK P1.

- I seriøse forhandlinger

- Det er flere selskaper som har meldt sin interesse, men vi har vært i seriøse forhandlinger med ett av dem, og det er Warner Music.

Mariann er svenskenes største selskap for dansebandmusikk. Vikingarna, Roland Cedermark og Lasse Stefans er noen av artistene grunnlegger Bertil Karlsens livsverk. I fjor kjøpte Warner Music Sweden hele selskapet for en ikke kjent sum.

Audun Tylden, platedirektør Tylden & co.

Audun Tylden, platedirektør i Tylden & co. er overrasket over at de internasjonale plateselskapene har ventet så lenge med å vise sin interesse for dansemusikken.

Foto: NRK

I alt 8.500 mastertaper og 1150 opphavsretter var med på lasset.

Bertil Karlsen fortsetter er fortsatt leder for Mariann, som nå opplever en eventyrlig suksess. Lasse Stefanz siste album har solgt 36.000 i Norge, nesten like mye som 45.000 i Sverige. Her hjemme har dansebandsjangeren i år gjort et statushopp i Musikk-Norge, da Ole Ivars spilte på rocke-credfestivalen Storås, for så å entre scenen på knutepunktfestivalen Olavsfestdagene.

Blod på tann

Alt dette er med på å gi Warner Music blod på tann. Nå er Warner sultne på det norske dansebandmarkedet.

- Vi er jo egentlig forundret over at vi har fått lov til å ha dansebandmarkedet her hjemme i fred i så mange år. De større selskapene har vært mer opptatt av det som er hipt og tøft i Oslo, forteller Audun Tylden, som er konge av dansebandriket Norge.

Hans uavhengige selskap Tylden og Co. har i mange år vært grossist i Spellemannpriser i klassen danseband, og selskapet gir ut absolutt flest titler i året.

Tylden viser til at det stadig kommer nye band som slår gjennom i og fornyer dansebandsjangeren.

- Et fantastisk fenomen

- Du har jo for eksempel siste års fantastiske fenomen, Vassendgutane, som til og med ga ut plate på eget selskap. De har vel solgt omkring 80.000 plater – og er vel det bandet som akkurat for øyeblikket drar mest publikum på konsert.

- Og jeg vet at alle de store selskapene halser etter de for å få kontrakt med dem, men de gjør det så godt for seg sjøl at de vel har tenkt å fortsette med det, tror jeg, forteller Tylden.

- Du har jo til nå vært størst på denne typen musikk i Norge. Hvordan ser du på å få konkurranse fra sterke kapitalkrefter fra utlandet?

- Sunn konkurranse er bare av det gode, for det skjerper begge parter.

- Kommer an på artistene

- Men vil du være i stand til å matche store reklamebudsjetter som kjøper tid på tv og kanskje gir bedre avtaler til artistene?

- Nei, det har alltid vært sånn at de store selskapene kanskje mangler litt fintfølelse, men kan ta dette igjen ved å skrive ut store sjekker. Så det kommer jo litt an på hva artistene sier til dette, mener Tylden.

Det er den digitale revolusjonen som har gjort dansebandene så attraktive. I tider hvor platesalget stuper i de store markedene ser de multinasjonale plateselskapene seg om etter lojale platekjøpere. I Skandinavia finner de én stor og kjøpesterk gruppe. Og de finner dem i Steinar storm Kristiansens selskap.

- Det er en voksen og stor gruppe er kjøpedyktige. Og da vil man også være mindre berørt av nedlasting – som foreløpig er mest en ting for ungdommen.