Arkitekt Leif Houck har undersøkt taper- og vinnerprosjekter i arkitektkonkurranser om nye skoler. Tegningene befinner seg fortsatt på arkitektenes tegnebord. Dagslyset taper i sju av ti vinnerprosjekter. Morgendagens klasserom er dype og smale.
– Det virker som om norske arkitekter har glemt hvor viktig dagslyset er. Klasserommenes utforming er overlatt til energiregnskapet, sier Leif Houch. Han tror det er økonomien som vinner, det er god energisparing å bygge dypt og smalt.
– Utvendig lugar
Rapporten hans presenteres i siste nummer av Arkitekt N, Norges fremste arkitekturfaglige tidsskrift.
– I jakten på den kompakte skoleformen driver norske arkitekter, ifølge forsker Leif Houck, storstilt eksperimentering med skoleelevers og læreres ve og vel, skriver redaktør Ingerid Helsing Almaas.
På Hadeland videregående skole, en kompakt skole som har forlatt tegnebrettet og blitt skolehverdag, måler Houck dybden i klasserommet. Han kommer til at det er 13 meter fra døren til dagslyset. – Tidligere var vanlig dybde på klasserom 7 meter, sier han.
Leif Houck måler dybden på klasserommet. Vindusrekka er på tre plasser
Foto: NRK– En gang i timen
Arbeidstilsynet bekymrer seg over at dagslyset ser ut til å tape i norske klasserom.
Dagens krav er beskjedne. Byggherren er bare pliktig til å sørge for det som i byggeforskriftene blir kalt «tilstrekkelig dagslys».
Jan Vilhelm Bakke, overlege Arbeidstilsynet
Foto: NRK– Vi anbefaler tilgang på dagslys minst en gang i timen. Skoleeieren bør kreve dette før prosjektet har forlatt tegnebordet, mener Jan Vilhelm Bakke. Han er overlege i Arbeidstilsynet.
– Dagslyset styrer døgnrytmen og hormonbalansen. Hvis ikke elevene får nok av det, blir de trøtte og slappe. Skolen får et dårlig læringsmiljø, sier han.
Hans råd til skoleeieren er at det blir tatt hensyn til dette før skolen blir bygget. I nye kompakte skoler, må man finne anledninger til å oppsøke dagslyset minst en gang i timen.
«WOW-faktoren»
På Hadeland videregående skole er lærere og elever stort sett fornøyde.– Men vi ønsket oss ikke så smale klasserom, sier lærer Bente Kristoffersen.
Det bygges konpakte skolebygg med færre vinduer over hele landet. Elevorganisasjonene reagerer.
– Læring bør være i fokus når det bygges nytt. Som elev vet jeg hvor mye dagslys betyr, sier leder av elevorganisasjonen i Oslo, Balder Bryn Morsund.
Hadeland videregående skole er ny og moderne
Foto: NRKArkitekt Leif Houck synes elevene har fortjent bedre.
– I begynnelsen er «WOW-faktoren» stor. Skolen er ny og skinnende. Biblioteket og fellesrommene er byggets hjerte. Det er lite som drar elevene ut i dagslys og frisk luft, sier han.