Nydelig gjenutgivelse

I 1973 kom den lille egyptiske romanen "Dagene som var" - en egyptisk barndom" på norsk. Boken er skrevet av Taha Husayn, som døde det året, og som var en ledende forfatter og humanist innen den arabiske kulturen. Nå er boken utgitt på nytt, i Einar Bergs oversettelse.

Det har flommet en bølge av arabisk litteratur over Norge de siste årene. Egyptiske Alaa al- Aswaany, algirske Yasmina Khadra og libanesiske Hanan al-Shaykh er bare noen av dem som har nådd norske lesere. Iranske Kader Abdollahs "Huset ved moskéen" har ligget på norske og europeiske bestselgerlister, og ser man etter kvalitet, er afghanske Atiq Rahimi et navn å merke seg.

Liten, men god

Taha Husayn "Dagene som var"

Taha Husayn: 'Dagene som var'. Oversatt av Einar Berg. Aschehoug forlag 2010.

Foto: Aschehoug forlag

Og midt i denne bølgen av ny litteratur gir Aschehoug forlag ut på nytt Taha Husayns lille roman, som kom på norsk første gang i 1973. "Dagene som var" er en selvbiografisk fortelling fra forfatterens egen barndom, fra et miljø som kan virke fjernt fra vår hverdag (vi snakker egyptisk landsbygd på begynnelsen av forrige århundre) men som likevel beskriver skikkelser som i alle fall jeg tydelig kan kjenne igjen.


Her er gutten som gjør det han kan han kan for å lure seg unna pugging og lekser, her er skolelæreren, som tar i mot bestikkelser og setter andre til å ha oppsyn med elevene, og lyver så det renner av ham når han blir stilt til veggs. Her er den strenge faren, som ikke er strengere enn at han kan tilgi, og en mor, som tar sine barn i forsvar, men som mister ett av dem i sykdom på grunn av manglende kunnskap om legehjelp og medisiner.

Dannelsesroman

Historien er holdt i tredje person, og gutten, som ofte omtales som "vår lille venn", er forfatteren selv. Han ble blind som 3-åring, og skildringen av hvordan guttungen litt etter litt oppdager at søsknene hans kan ting som ikke han kan, og har begreper om verden som ikke han har, er opprivende. På et mer overordnet plan kan man se boken som en bevegelse fra uvitenhet til kunnskap, fra barnets naivitet til den voksnes erfaring og refleksjon. Det er en lettelse å lese en forfatter som så til de grader avslører sin egen latskap, og samtidig avslører de voksne, religiøse læremestrenes humbug og effektmakeri.

Selv fikk Husayn seg høyere utdannelse både i Egypt og Frankrike, og han var til og med undervisningsminister i Egypt på 1950-tallet. Ikke minst i det perspektivet er det morsomt å se hvordan lærde og deres pompøse vesen får så hatten passer.

"Dagene som var - en egyptisk barndom" teller 140 små sider. Det er en underholdende bok, som samtidig gir kunnskap om en tid og et sted ikke så altfor langt unna oss.

Kulturstrøm

  • NRK vann pris for klimaprosjekt

    NRK.no vann European Digital Media Award for prosjektet Din klimaframtid, i kategorien «beste nyheitsnettstad eller mobilteneste».

    Prosjektet gir lesarene moglegheita til å sjå kva klimaendringar som kan bli gjeldande i deira kommune, basert på norsk og internasjonal forsking.

    – «Din klimaframtid» gir lesarane ei omgjengeleg, men likevel utruleg detaljert kjelde til å forstå potensielle effektar av klimaendringar, ikkje som eit breitt eller overveldande tema, men i sine eigne lokalsamfunn, står det i grunngjevinga.

    Dommarane meiner dette er eit «forbløffande journalistisk arbeid og eit historisk dokument for landet».

  • Tar kritikk for Utøya-artikkel

    Aftenposten tar selvkritikk for en artikkel om hendelsene på Utøya-fergen MS Thorbjørn publisert i januar 2012.

    Etter terrorangrepet 22. juli 2011 ble det fremmet spekulasjoner om fergens rolle, blant annet ved at AUF-leder Eskil Pedersen flyktet.

    I en kommentar fra nyhetsredaktør Tone Tveøy Strøm-Gundersen, erkjenner avisen at saken kunne ha blitt løst på en bedre måte.

    Aftenposten beklager bruken av lekkede avhør og mangelfull kommunikasjon med de overlevende som siteres i saken, deriblant Lars Fjærli Hjetland.

    «Vi beklager at artikkelen ble løst slik, og at det har vært en tilleggsbelastning for Hjetland og andre om bord,» skriver Strøm-Gundersen.

    Flere medier, deriblant Dagens Næringsliv, har beklaget saker de hadde på trykk i kjølvannet av terrorangrepene 22. juli 2011.