Hopp til innhold

Lettkledte damer pryder tabloidene

Dagbladet hadde dobbelt så mange lettkledte damer som VG på forsiden i fjor. – Nedslående, sier kvinnegruppa Ottar.

Lettkledte damer prydet mange forsider i 2012

Lettkledte damer prydet mange forsider i 2012. Nærmere bestemt to i uka hos Dagbladet.

Foto: Nimble / Nimble

Dagbladets forsider

Halvnakne kvinner kan brukes til å illustrere det meste, visstnok. Dabladet brukte to i uka på sine forsider i fjor.

Foto: Dagbladet

Lettkledde kvinner prydet hver femte forside hos Dagbladet og VG i 2012.

Dagbladet hadde i snitt to lettkledde kvinner ukentlig på forsida i 2012, dobbelt så mange som VG som hadde et snitt på like under ei lettkledd dame i uka. Hele 103 av Dagbladets 360 forsider inneholdt minst et bilde av ei dame med lite klær på seg.

– I stemmerettsjubileumsåret er det nedslående å fastslå at kvinner fortsatt objektiviseres i landets største aviser i en slik grad, sier leder i kvinnegruppa Ottar, Ane Stø.

– Dette må da være langt færre enn ryktene skal ha det til. Jeg synes ikke dette var noe stort antall, sier sjefredaktør i Dagbladet, John Arne Markussen til NRK.no.

Forsider gjennom hele 2012

Som et eksperiment for å teste ut måter å navigere i billedbasert data på har programmerer Kolbjørn Bedrup i Nimble satt sammen alle forsidene til Dagbladet og VG gjennom nyhetsåret 2012.

Kolbjørn Bedrup

Kolbjørn Bedrup .

Foto: Tonje Bergmo / NRK

Verktøyet han har laget kan ved bruk av innlagte søkeord brukes til å kategorisere og sammenligne disse forsidene.

– Jeg ville teste ut en type teknologi som gjør det mulig å browse rundt og kikke på bildebaserte data. Å lage det med forsidene til VG og Dagbladet gjorde jobben morsommere. Jeg kategoriserte alle forsidene, og tenkte at det ville være kult å se på et helt år samlet. Da dukket det opp ganske morsomme ting, sier Bedrup.

– Skremmende

Ane Stø, leder av kvinnegruppa Ottar

Ane Stø, leder av kvinnegruppa Ottar.

Foto: Kjersti Kanestrøm Lie / NRK

Et av søkekriteriene Bedrup la inn var «lettkledd kvinne». Resultatet er kanskje ikke overraskende, men likevel interessant. 145 av til sammen 720 av Dagbladet og VGs forsider hadde et bilde av en lettkledd kvinne plassert på forsiden.

– Det er veldig interessant at man kan sette sidene opp mot hverandre på denne måten. Det er et mønster som folk ikke lenger legger merke til det. Det er skremmende. Det betyr ikke at man ikke lar seg påvirke bare fordi man ikke er klar over det. Det betyr at det føyer seg inn i bevisstheten som en naturlig ting, sier Ane Stø i Ottar.

– Mer håndverk enn strategi

John Arne Markussen

John Arne Markussen.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB Scanpix

Ane Stø er med i kvinnegruppa Ottars kampanje «Stopp pornokulturen». Hun mener det er åpenbart at tabloidene plasserer bilder av halvnaken damer på forsiden fordi det fungerer som et blikkfang og dermed selger flere aviser.

– De er helt klart bevisste på dette. Ellers må de ha noen på desken med store søvn- og ereksjonsproblemer, sier hun.

Sjefredaktør i Dagbladet, John Arne Markussen avviser at det ligger en bevisst strategi bak å ha lettkledde damer på forsiden.

– Dagbladets forside lages mer ut fra håndverk enn en strategi, sier Markusen og peker på at tabloide aviser skal innfri i flere kategorier.

– Vi skal både være viktige, ha nyheter, være nyttige og vi skal underholde. Hver eneste dag søker vi etter en miks av ulike kriteriene. Da bør det ikke overraske noen at forsiden også inneholder bilder av det du kaller lettkledde damer, sier John Arne Markussen til NRK.no.

Halvnakne damer illustrerer kreftfare

Dagbladets søvnproblemer

Dagbladet reklamerer gjerne for sine saker om søvn på forsiden. Ofte er de også illustrert av en lettkledt kvinne.

Foto: Nimble

I Dagbladet blir halvnakne damene brukt til å illustrere alt fra sol, bading og sex til søvnproblemer, trening, røyking, kreftrisiko og hvordan du kan minske dem.

– Det er hverken sjokkerende eller nytt. Likevel er det bra man at får dokumenter hvor mye det er. Uavhengig om man skriver om brystkreft eller flått så kan det alltids illustreres med en ung kvinnekropp, sier Hanna Helseth, som er stipendiat ved senter for tverrfaglig kjønnsforskning ved UiO og har skrevet boka «Generasjon Sex».

Dagbladets «grisehjørne»

Samme bilde forskjellig sak

VG liker tydeligvis godt dette bilde av damen i bikini.

Foto: Nimble

Helseth forteller at i gamle dager hadde Dagbladet noe man på folkemunnet kalte «grisehjørnet» hvor blikkfanget, de halvnakne damene som gjør at man selger aviser, ble plassert.

– Det er en del av en større samfunnstendens, men vi burde ha vært kommet lenger enn dette, sier hun og fortsetter:

– Dagbladets redaksjon burde gjøre noe med dette tallmaterialet, særlig siden de har fremstående feminister som Martine Aurdal og Marie Simonsen i redaksjonen.

– Vi får velmente råd hver dag hele tiden om hvordan vår førsteside burde se ut. Jeg anser det som viktig at det er vi som tar denne vurderingen, sier John Arne Markussen i Dagbladet.

– Norske tabloider ganske snille

Samme illustrasjonsbilde VG og Dagbladet

Begge avisene har brukt dette bildet fra et billedbyrå for å illustrere saken de valgte å fronte.

Foto: Nimble

Gunn Enli på Institutt for Medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo mener antallet lettkledde damer på forsiden av tabloidene i 2012 hverken er mer eller mindre enn det inntrykket man får som en vanlig leser.

– Dette er ikke overraskende. Sammenligner man VG og Dagbladet med tabloidavisene i Storbritannia, så er norske VG og Dagbladet ganske snille, sier hun.

Få lettkledde menn

Dagbladets illustrasjonsmage

Dagbladet brukte flere gang den samme magen til å illustrere artikler på forsiden.

Foto: Nimble

Antallet lettkledde menn var ganske mye lavere både hos VG og Dagbladet. Til sammen var det 39 av dem på tabloidenes forsider i 2012. Og stort sett kom de halvnakne mennene i følge med ei dame.

På bare sju av VGs 360 forsider fant man en mann med lite klær. Dagbladet hadde ingen lettkledde menn som ikke var i følge med ei dame.

Ved å sammenligner alle forsidene gjennom ett helt år ser man blant annet at samme overskrift går igjen flere ganger. Man ser også at flere bilde er gjenbrukt for å illustrere forskjellige ting, blant annet går den samme magen igjen for å illustrere flere artikler som omhandler slanking.

– Dette er typisk for forbrukerjournalistikken. En del lesere merker det, men siden saken ikke er koblet til mennesket man skriver om, blir man veldig fristilt. Har man bilder som fungerer godt vil disse gjenbrukes og tar sjansen på at leserne tåler å se dem en gang, sier Gunn Enli.

Helse og søvnproblemer

Dagbladet er svært opptatt av å fronte helse på sine forsider.

Dagbladets Superpensjon

Dagbladets superpensjon.

Foto: Dagbladet

– 54 av Dagbladets forsider hadde helse som hovedoppslag i 2012. Det samme gjelder for 28 av VGs forsider, sier han.

Et «helsetema» som går igjen i Dagbladet er dibates, kreft og søvnproblemer. Ofte illustrert med ei sovende dame øverst på forsiden.

VG hadde mange av de samme hovedtemaene, men der Dagbladet fronter helse er det mat som er VGs hovedsatsning på forsiden.

Pensjonsalarm!

Med overskrifter som «Få perfekt søvn», «Slik sover du bedre», «Dette løser søvnproblemene», «Få den perfekte søvnen», «Så mange timer søvn trenger du», «God søvn uten piller», burde i alle fall Dagbladets lesere som sliter med å få blund på øyet den søvnen de trenger. 19 av Dagbladets forsider lovte en artikkel om søvn. VG hadde fire.

Pensjonsalarm i Dagbladet

Pensjonsalarm i Dagbladet. 12 lørdager i 2012 hadde Dagbladet hovedoppslag om pensjon.

Foto: Dagbladet

Også pensjonistene fikk sitt. VG hadde fem og Dagbladet hadde 16 hovedoppslag om pensjon i 2012, tolv av dem på en lørdag. Bildene kom med overskrifter som: «Slik sikrer du deg gullpensjon», «Slik får du et drømmeliv som pensjonist», «Dette må du gjøre for å få maks pensjon». Overskriften «Slik får du superpensjon» er til og med brukt to ganger.

– Papiraviser henvender seg litt mer til de eldre enn hva nettaviser gjør. Det kan hende de tenker mer på leserne som begynner å nærme seg pensjonsalderen eller har det i mente, som typisk ikke ungdom gjør, sier medieviter Gunn Enli.

Været prydet 28 forsider

Artikler i forbindelse med terroren på Utøya og den påfølgende rettssaken ble slått opp i begge avisene til sammen 49 ganger i fjor. Saken om Sigrid Giskegjerde fikk hovedoppslag 36 ganger. Og været prydet 28 forsider.

– Det er morsomt, for enten blir det knallvær, eller så blir det bare drit. Allerede i februar lovte VG at vi kunne glede oss til sola i juli. Der tok de skammelig feil, sier medieviter Gunn Enli til NRK.no.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.