Holly Williams. Foto: Per Ole Hagen
Fører arven videre
Fredagskvelden startet med Holly Williams, barnebarn av salige Hank Williams. Musikalsk er hun ikke så country som bestefar, og ikke så rocka som pappa Hank Jr. Hun legger seg mer i viserockgata, og det korte settet hun spilte på Bergenfest med låter fra debutplata ”The ones we never knew” viste en talentfull artist som uavhengig av sin musikalske arv har mye å fare med.
Country fra Australia
Kasey Chambers fra Australia har fått et flott rykte som en av de unge arvtagerne til Emmylou Harris. Og på plate synes jeg KC har mye å fare med. Men på konsert blir snart tretti år gamle Kasey for knisete og sukkersøt.
Kasey Chambers. Foto: Per Ole Hagen
Et OK (men heller ikke mer) backingband trivdes godt på scenen, men løftet ikke det ålreite låtmaterialet til nye høyder. Kaseys karriere startet i familiebandet The Dead Ringer band, og pappa Bill er fortsatt med i bandet på gitar. Tre fine plater har hun bak seg, men har fortsatt altså mye å gå på live.
Cubanske rytmer i Bergen
Litt senere på kvelden gikk turen til en helcubansk aften med Ska Cubano og Juan De Marcos Afro-Cuban Allstars. Ska Cubano mikser det som finnes av karibiske rytmer inn i musikken sin – også ska, men de har ikke mye til felles med verken Madness eller Hopalong Knut! Men en artig start på en særs rytmisk aften var det likevel med masse humør, spilleglede og publikumsflørt.
Juan De Marcos. Foto: Per Ole Hagen
Juan De Marcos
Hovedattraksjonen drøyde så lenge med å gå på scenen at mange begynte å bli ganske utålmodige. Men det kokte til tider i lokalet da Afro Cuban Allstars omsider kom i gang med sin konsert. Under myndig ledelse av bandleder Juan De Marcos leverte de et sett som varierte fra det autentiske sprelske cubanske til noen dødpunkter som det luktet mye Las Vegas og cruisebåt av.
Men i den regnvåte Bergensnatta var det likevel en utvilsom publikumssuksess, og slike konserter bidrar også til å befeste inntrykket av Bergenfest som en festival med utrolig bred musikalsk profil.