Danmarks matminister Eva Kjer Hansen skal ha lagt en kampanje mot brusdrikking blant barn og unge på is etter press fra Coca-Cola.
Med slagordet "Kun en halvliter i uka" hadde den danske Fødevarestyrelsen planer om å redusere barn og unges inntak av brus og juice gjennom en storstilt kampanje.
Kampanjen hadde egen
og det ble kjøpt reklameplass i flere nettaviser.Reagerte på kopiering
Kampanjen falt imidlertid brusgiganten Coca-Cola tungt for brystet, skriver Politiken, som siterer
Budskapet om maks en halvliter brus i uka sto i følge Avisen.dk med fine, hvite skrifttegn på rød bakgrunn og med små brusflasker som dekorasjon.
Dokumenter avisen har fått tilgang til viser at Coca-Cola dermed sendte et brev til Fødevarestyrelsen der det ble gjort oppmerksom på at kampanjen brukte merker og farger som minnet mye om Coca-Colas.
Brevet førte til at store deler av kampanjen til 1 million danske kroner ble trukket tilbake.
- Forstår seg selv dårlig
Samfunnsgeograf og høyskolelektor ved Markedshøyskolen i Oslo, Karl-Fredrik Tangen, mener storindustrien forstår seg selv dårlig.
- Coca-Cola kunne lett latt dette passere, men reagerer automatisk hver gang noen prøver seg på merkevaren deres. I stedet bør de være kjempeglade for at noen prøver å rappe formen deres.
- Det at selskapet har en form som alle prøver å kopiere er en markering av det å være sterk, mener han.
Men Fødevarestyrelsen har likevel valgt å avblåse kampanjen.
- Har bøyd av for tidlig
- Vi vurderte det slik at kampanjen krenket Coca-Colas varemerke, opplyser kontorsjef i Fødevarestyrelsen Else Molander.
Men ifølge advokat Johan Løje, som er ekspert på varemerker, har danske myndigheter bøyd av for tidlig.
- Fødevarestyrelsen hadde bare krenket Coca-Colas varemerke om det hadde blitt misbrukt i ervervsmessig sammenheng, for eksempel for å tjene penger. Her var formålet å opplyse befolkningen, påpeker Løje.