Hopp til innhold

Trakk kampanje etter press fra Coca-Cola

Danske myndigheter har trukket tilbake holdningskampanje etter press fra Coca-Cola.

Coca-Cola-konferanse i Atlanta, USA.
Foto: AP Photo/John Amis) / Scanpix

Danmarks matminister Eva Kjer Hansen

Danmarks matminister Eva Kjer Hansen.

Foto: (AP Photo/Daniel Roland) / Scanpix

Danmarks matminister Eva Kjer Hansen skal ha lagt en kampanje mot brusdrikking blant barn og unge på is etter press fra Coca-Cola.

Med slagordet "Kun en halvliter i uka" hadde den danske Fødevarestyrelsen planer om å redusere barn og unges inntak av brus og juice gjennom en storstilt kampanje.

Kampanjen hadde egen nettside og det ble kjøpt reklameplass i flere nettaviser.

Reagerte på kopiering

Kampanjen falt imidlertid brusgiganten Coca-Cola tungt for brystet, skriver Politiken, som siterer Avisen.dk.

Budskapet om maks en halvliter brus i uka sto i følge Avisen.dk med fine, hvite skrifttegn på rød bakgrunn og med små brusflasker som dekorasjon.

Dokumenter avisen har fått tilgang til viser at Coca-Cola dermed sendte et brev til Fødevarestyrelsen der det ble gjort oppmerksom på at kampanjen brukte merker og farger som minnet mye om Coca-Colas.

Brevet førte til at store deler av kampanjen til 1 million danske kroner ble trukket tilbake.

- Forstår seg selv dårlig

Karl Fredrik Tangen

Samfunnsgeograf og høyskolelektor ved Markedshøyskolen i Oslo, Karl-Fredrik Tangen.

Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX / Scanpix

Samfunnsgeograf og høyskolelektor ved Markedshøyskolen i Oslo, Karl-Fredrik Tangen, mener storindustrien forstår seg selv dårlig.

- Coca-Cola kunne lett latt dette passere, men reagerer automatisk hver gang noen prøver seg på merkevaren deres. I stedet bør de være kjempeglade for at noen prøver å rappe formen deres.

- Det at selskapet har en form som alle prøver å kopiere er en markering av det å være sterk, mener han.

Men Fødevarestyrelsen har likevel valgt å avblåse kampanjen.

- Har bøyd av for tidlig

- Vi vurderte det slik at kampanjen krenket Coca-Colas varemerke, opplyser kontorsjef i Fødevarestyrelsen Else Molander.

Men ifølge advokat Johan Løje, som er ekspert på varemerker, har danske myndigheter bøyd av for tidlig.

- Fødevarestyrelsen hadde bare krenket Coca-Colas varemerke om det hadde blitt misbrukt i ervervsmessig sammenheng, for eksempel for å tjene penger. Her var formålet å opplyse befolkningen, påpeker Løje.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober