Hopp til innhold

Charlotte Frogner trekker seg, teaterstykket får ny hovedrolle og regissør

Både hovedrolleinnehaver Charlotte Frogner og regissør Peer Perez Øian trekker seg fra forestillingen «Operasjon sjølvdisiplin». Nå får stykket premiere med ny stab.

Charlotte Frogner

PLAKAT: Slik så den opprinnelige plakaten ut til teaterforestillingen «Operasjon sjølvdisiplin», som skulle hatt urpremiere torsdag 14. februar.

Foto: Eirik Malmo, Det Norske Teatret

NRK skrev forrige uke om teaterstykket «Operasjon sjølvdisiplin» ved Det Norske Teatret som ble utsatt på ubestemt tid rett før premieren fordi forestillingen, ifølge teateret, ikke var ferdig.

– Vi vil gjerne sikre oss at det vi skal vise frem holder det nivået vi mener det skal ha, sa teatersjef Erik Ulfsby.

Stykket sto også i fare for å bli avlyst, selv om 1300 personer allerede hadde kjøpt billett.

Forestillingen, basert på forfatter Agnes Ravatn sin kritikerroste bok, hadde skuespiller Charlotte Frogner i den eneste rollen. Hun er kjent fra flere store roller på teater, film og TV.

Stjerneskuddet Peer Perez Øian, som blant annet tar over spelet på Stiklestad til sommeren, skulle sitte i registolen.

Nå trekker både skuespiller og regissør seg fra forestillingen.

– Charlotte Frogner og Peer Perez Øian har arbeidet med stor iver og kreativitet i et forsøk på å finne sin vei inn i stoffet. De har også vært modige nok til å melde fra at de ikke opplever at de lykkes slik de vil. Det har jeg stor respekt for, skriver teatersjef Erik Ulfsby i en mail som er sendt ut til dem som har kjøpt billetter til forestillingen.

Premiere om en uke

Det Norske Teatre skal likevel gjennomføre forestillingen, men med en mindre kjent og erfaren hovedrolle og regissør.

kjersti aas stenby

OVERTAR: Kjersti Aas Stenby tar over rollen som Charlotte Frogner opprinnelig skulle hatt.

Foto: Det Norske Teater

Kjersti Aas Stenby tar over hovedrollen, mens Ingrid Weme Nilsen blir ny regissør.

Stykket, med helt ny stab, har premiere allerede 28. februar.

– Jeg er tilsvarende glad og imponert over at vi har andre dyktige og ivrige kunstnere på teateret som tar utfordringa og ønsker å prøve seg, skriver teatersjefen videre i mailen.

Avviser dramatikk

Til NRK sier Ulfsby at det hele er fullstendig udramatisk.

– Her fins det ikke noen konflikt noe sted og det er ikke noen kunstneriske uenigheter. Vi er helt enig om at dette er den beste løsningen, sier Ulfsby.

– Var det virkelig ikke mulig å forutse før dagen før premieren, med såpass profilerte profiler, at man ikke greide å realisere stykket?

– Det gjorde vi, men vi valgte ikke å informere publikum før to dager før premieren fordi vi ville være sikre på at vi hadde en god løsning slik at det likevel skulle kunne bli premiere. Det nye teamet måtte få lov til å prøve en stund før de kjente at de fant sin veg.

Ulfsby forklarer at prosessen med å bytte team skjedde noen uker før den egentlige premieren.

Han forklarer endringen av teamet slik:

– Frogner og Øian følte at de ikke kom videre fra dit de var kommet. Skal man stå med en monolog skal man kjenne at det klaffer ordentlig. Det er en ærlig sak å si at man ikke kommer videre. Man har vel hatt et voldsomt ønske om å få det til, og jobbet for å forløse det på den måten de mente var best, men ikke fått det til, sier teatersjefen.

Han sier de alle er glade for at det likevel blir en oppsetning med et nytt team, for både publikum og forfatteren sin del.

Ulfsby mener at det ikke er helt uvanlig at slike prosesser blir utsatt av kunstneriske, helsemessige eller logistiske årsaker.

– Det er heller ikke uvanlig at roller eller instruktører byttes. Men det skjer heldigvis ikke så ofte.

– Skyldes åpenbart uenigheter

NRKs teaterkritiker Karen Frøsland Nystøyl mener det er åpenbart at utskiftningen av stab skyldes uenigheter når det gjelder det kunstneriske.

– Her er det en kunstnerisk uenighet. Enten handler det om at teksten er vanskelig å sette opp, at det kan være en krevende tekst å dramatisere. Eller så er det uenighet om hvordan dette skal bli scenekunst, sier hun.

– Hvor vanlig er det at et teater bytter ut skuespiller og regissør?

– Det er ikke vanlig å bytte ut hele gjengen, slik de gjør her. Hvert fall ikke på små produksjoner som dette.

– Kunstnerisk prosess

Det har ikke lyktes NRK å få tak i Charlotte Frogner.

Regissør Peer Perez Øian sier til NRK at det hele er resultatet av en udramatisk, kunsterisk prosess som ble avbrutt etter femte av nesten seks uker med prøvespilling.

– Vi følte ikke at vi fikk forløst det på en måte som yter stoffet den rettferdighet vi mener det fortjener. Det er synd at man spekulerer i at det skulle konflikt bak, når det har vært en såpass åpen og udramatisk dialog mellom meg og Charlotte og teatrets øverste kunstneriske sjef, sier Øian til NRK.

Han er glad for at teatret har andre som ville overta, så de slipper å skuffe publikummet sitt.

Glad for at det blir premiere

Forfatter bak boka «Operasjon sjølvdisiplin», Agnes Ravatn, er glad for at det blir premiere.

Men hun sier til NRK at hun ikke har fått noen forklaring på hvorfor hele staben byttes ut.

– Jeg vet ikke noe om det. Men det gjør meg ingenting. Jeg er selvfølgelig veldig glad for at dette blir noe av. Nå gleder jeg med til premieren om en ukes tid, sier hun.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober