Petter Wettres ungdomskilde

En ren maktdemonstrasjon i teknisk dyktighet, mener vår anmelder - som allikevel har ubesvarte spørsmål om den Spellemannprisnominerte CDen "Fountain of Youth" og oppfølgeren "Appetite for Structure".

Petter Wettre

Det er litt av en 40-års krise Petter Wettre gjennomlever. CD’en ”Fountain of Youth” er en lovprisning av, og bønn om, evig ungdom. En gigantisk suite i fire satser som bringer tanken til John Coltranes ”A Love Supreme”, dog uten like religiøse overtoner. Allikevel – det er åpenbart at også Sandefjords store sønn streber mot ekstasen.

Temmet galskap

Når han ikke alltid kommer dit, kan det paradoksalt nok skyldes Wettres instrumentale dyktighet. For han spiller det uspillelige med slik autoritet at vi glemmer fallhøyden. Samspillet med pianist Erlend Slettevoll er imponerende, og det koker av danske Anders Mogensens trommesett. Men galskapen, slik vi husker den fra McCoy Tyner og Elvin Jones, er her temmet og disiplinert.Selvsagt er det urettferdig å trekke slike paralleller, men uttrykket og besetningen tvinger det fram.

Skeivt og vakkert

Best fungerer Petter Wettre kvartett når de leker seg med skeive rytmer. Allikevel kommer høydepunktet til slutt, etter at de har rast fra seg og bygger en tenksom og uendelig vakker hymne som griper. Da blir plateomslagets verbale utlegninger om ungdomskilden litt grunne og overtydelige, de alminneliggjør stor musikk på en unødvendig måte.

Nytt gitar-råskinn

Få dager etter har 40-års jubilant Petter Wettre igjen vært i studio og spilt inn nok en CD: Appetite for Structure - da med den pur unge gitarist Kim Johannesen. Et nytt råskinn som kan sin Pat Metheny og leser Wettre-utfordringene som den enkleste ABC. Johannesen er briljant og virtuos som bandlederen, men har ennå et stykke igjen når det kommer til uttrykk i gitartonen, rytmisk variasjon og emosjonelle kontraster. Etter hvert kjenner jeg igjen fraser og licks, og musikken blir til avanserte etyder som ikke berører meg.

Absurd humor

En morsom kontrast oppstår når Petter Wettre bytter ut tenorsaxen med bassklarinett og elektronisk effektmaskin så det nesten låter trekkspill. Det er sprut i lydopptaket, det myldrer av skeive linjer og gøyale temaer, og titlene er absurd morsomme. Som ”Dr. Livingston – I Pressume”, riktignok skrevet med to merkelige feil. Er det også en vits? Da skjønte jeg den ikke.

Fountain of Youth, Household Records DAA 007

Appetite for Structure, Household Records DAA008

CD-anm Petter Wettre

• Molderosen går til Arild Andersen

Kontrabassisten Arild Andersen er tildelt Molderosen 2018. Det er Moldejazz sin høyeste utmerkelse og tildeles en person som har vært med å sette Molde på kartet. Arild Andersen har spilt på mange av Moldejazzfestivalene, og er landets mest kjente jazzbassist. Arild Andersen er 72 år gammel og kommer fra Lillestrøm

Arild Andersen
  • Flyttar Manson-film

Quentin Tarantino sin film om sektleiaren Charles Manson skapar debatt allereie før han er ferdig. Opphavleg skulle filmen med namnet «Once Upon A Time in Hollywood» ha premiere på 50-årsdagen for drapet på skodespelarinna Sharon Tate, 9. august 2019. No har premieredatoen blitt flytta, ifølgje The Hollywood Reporter. Leonardo DiCaprio og Brad Pitt har hovudrollene i storfilmen. Filmselskapet hevdar at flyttinga av premieren ikkje har noko med 50-årsmarkeringa å gjere. Manson og hans tilhengjarar stod bak fleire brutale drap i 1969. Charles Manson døydde i 2017.

FRANCE-ENTERTAINMENT-MOVIE-BODY OF LIES FRANCE-ENTERTAINMENT-MOVIE-BODY OF LIES