Kan 70-talls jazzrock, barokk-fele a la Bach og New Age-musikk forenes? Ja, det går fint - i Øystein Sevågs ”Global House Band”. Og de tar gjerne med litt australsk didjeridoo og samplet fuglekvitring på kjøpet. Resultatet vi hører på ”The Red Album” er oppsiktsvekkende. En plate med enormt kommersielt potensial, og allikevel bunnærlig og kompromissløs i uttrykket, konvensjonell og nyskapende på samme tid.
Tapt for jazzen?
Øystein Sevåg har alltid gått sine egne veier, og lenge har jeg trodd at han var tapt som jazzmusiker til fordel for den statiske meditasjonsmusikken som har gitt ham et internasjonalt marked, ikke minst i USA. Men nå er Sevåg tilbake i begivenhetenes og improvisasjonsmusikkens sentrum med hele sin musikalske livserfaring i bagasjen.
Musikalske motstykker
Det er et fantastisk band han har samlet i sitt globale husorkester. I front saksofonist Petter Wettre, med Berklee-skolens kraft og virtuositet i fingrene, men her temmet og lojalt innordnet i et mye varmere tonespråk enn det vi noen gang har hørt fra ham. Og motstykket: den unge svenske fiolinvirtuosen Sara Övinge, som lever opp til navnet i klassisk forstand, men som under Sevågs veiledning også åpner sitt imponerende improvisasjonstalent.
Hipt og hemmelig
Bassist Ole Marius Melhuus og trommis Andreas Bye utgjør for øvrig et av de hippeste komp siden Weather Report, og innimellom smyger bandleder Øystein Sevåg sine mykeste og hemmeligste berøringer på alskens elektriske og akustiske tangenter.
Gjettelek
Som ekstra bonus finner vi et seks år gammelt opptak med helt andre medspillere, heriblant gitarist Eivind Aarset, hvor et beinhardt rocka uttrykk plutselig blir til en musikalsk gjettelek med fragmenter av folketoner og gamle jazzballader. Øystein Sevågs Red Album er et yrende vårbrus av musikalsk intelligens og livsglede. Anbefales.
- THE RED ALBUM
- Øystein Sevåg Global House Band
- Siddharta SSRCD13