NRK Meny
Normal

Lucky Moments med Lucky 7

Det er gøy å konstatere at hele jazzhistorien stadig lever i Norge. Nå har 1940-talls swingen fått sin renessanse med Lucky 7, en lykkelig musikerallianse på tvers av generasjoner.

Åse Lomsnes
Foto: Nittedalens Jazzklubb

CD-anm Lucky 7

Hittil har jo Per Borthens Swing Dep hatt norsk monopol på dette repertoaret, og pussig er det at nykommerne starter plata si med Esquire Bounce, Borthens signaturmelodi gjennom et halvt århundre. Et skummelt valg, for umiddelbart blir det klart at hos Lucky 7 er ikke alt på plass ennå, selv om det svinger godt.

Småvulgært

Det dreier seg om rytmikk som kan bli litt frampå i ungdommelig entusiasme, det dreier seg om harmonisk nøyaktighet i improvisasjonene, og det dreier seg om uttrykk og tonedannelse med iblant småvulgært overspill i jakten på hot&swing-musikkens sjel.

Urimelige krav?

Den lovende unge vokalisten Åse Lomsnes er tildelt en sentral rolle som hun strever med å fylle. En ting er dels hjemmesnekra engelskuttale med for eksempel totalt fravær av stemte s’er, noe annet er tekster som krever levd liv for å få mening. Urimelige krav å stille, selvsagt. Men det er prisen for å gå inn i Billie Holiday-land.

Stor stilforståelse

Bandets sterkeste kort er utvilsomt trompeter Erik Eilertsen, som igjen dokumenterer sin store stilforståelse. Tidligere har han markert seg blant våre fremste tolkere av Armstrongs 1920-talls uttrykk i gruppa Jazzin’ Babies. I Lucky Seven gjenoppliver han Roy Eldridge-arven og løfter bandet til de store høyder.

Mye klang

Det svinger godt av kompet, pianist Ivar Andresen krydrer også med trivelig vibrafon-klang, mens lydopptaket fra Musikkloftet er litt hardt og burde med fordel redusert etterklangen som er et totalt fremmedelement i denne musikken. Beste måte å oppleve Lucky 7 er nok live, på en liten og stinn jazzklubb. Men plata Lucky Moments kan jo være grunn god nok til å gå dit!

Lucky 7 – Lucky Moments

PGCD113