Hopp til innhold

Brystkreftopererte på catwalken i New York

Moteuken i New York er i gang. Og på catwalken går 16 helt spesielle kvinner for å synliggjøre kvinner som er opererte etter brystkreft.

FASHION-NEWYORK/BREAST CANCER

SLIK: Se slik ser vi ut. Vi er ikke redde for å vise oss frem, er budskapet til modellene.

Foto: ANDREW KELLY / Reuters

– Vi overlevde for å bli hørt.

Det er budskapet til de 16 kvinnene som går på catwalken for prosjektet AnaOno og # Cancerland under moteuken i New York.

– Øyeblikket er så mye større enn meg selv, skriver Dana Donofree, designeren bak AnaOno som er undertøy designet spesielt for kvinner som har hatt brystkreft og måttet fjerne bryst.

FASHION-NEWYORK/BREAST CANCER

SYNLIG: De vil vise hvordan brystkreft-opererte har det.

Foto: ANDREW KELLY / Reuters

– Jeg er stolt av å kunne bidra til dette, fortsetter hun. – Dette gjør vi for å rette et søkelys på brystkreft og kvinner som får det. Både mens kreften er der og etterpå når de skal leve videre, skriver hun i sin blogg.

Kjendiser støtter prosjektet

Kvinnen bak prosjektet #Cancerland er Champagne Joy. Hun mener at dette er et viktig prosjekt for kvinner som overlever kreft, og for omverdenen.

– Det handler om å sette det på dagsorden.

Champagne Joy ble diagnostisert med brystkreft for seks år siden. Hun gikk gjennom alle fasene; behandling, operasjon, skallethet og stråling. Nå bruker hun all sin tid på å rette fokuset mot hvor lite penger som brukes på forskning, og hjelp til kvinner med brystkreft i USA.

– Bare to prosent av forskningspengene går til det, hevder hun.

FASHION-NEWYORK/BREAST CANCER

MODELLER: 16 modeller på catwalken i New York som viser undertøy for brystkreftopererte.

Foto: ANDREW KELLY / Reuters

Som grunnlegger av #Cancerland hjelper hun andre pasienter. Det startet som et nettsamfunn for kvinner med brystkreft slik at de kunne hjelpe hverandre. Nå er det blitt både en dokumentarserie, artikler, videoer og en innsamlingsorganisasjon.

I Norge er rosa sløyfe-aksjonen en måte kvinner retter søkelyset mot brystkreft hvert år.

Les også: Brystkreftrammet arrangerte rosa markering

– Og når kvinnene viser dette spesielle undertøyet for første gang på catwalken i New York, er det historisk, mener begge kvinnene.

Kulturstrøm

  • Sjette førsteplass på albumlisten for Ariana Grande

    Ariana Grande sikrer seg sin sjette førsteplass på den amerikanske albumlisten med sitt sjuende studioalbum.

    – En uke med evig solskinn, skrev Ariana Grande i helgen på Instagram – og siktet til suksessen som hennes sjette album, kalt nettopp «Eternal Sunshine», har.

    Utgivelsen solgte det som tilsvarer 227.000 albumenheter i sin første uke, noe som er årets beste hittil, ifølge Billboard. Blant annet ble låtene strømmet 195 millioner ganger. Den nye platen, som også topper VG-lista her hjemme, er laget i samarbeid med svenskene Max Martin og Ilya Salmanzadeh.

    Grande har tidligere toppet albumlisten med «Positions» (2020), «Thank U, Next» (2019), «Sweetener» (2018), «My Everything» (2014) og «Yours Truly» (2013). 2016-platen «Dangerous Woman» kom «bare» til en andreplass.

    Ariana Grande
    Foto: AFP
  • Fem land vil ha «Cammo»

    NRK har inngått opsjonsavtale med Tyskland, Frankrike, Spania, Belgia og Nederland om nyinnspillinger av dramakomedien «Cammo».

    Over 700.000 så første sesong av «Cammo». Serien handler om influenseren Cammo, som går konkurs og må ta på seg jobben som støttekontakt for Kamilla med Downs syndrom.

    – Dette er helt surrealistisk! At humoren og historien i «Cammo» kan treffe både spanjoler og tyskere er skikkelig gøy. Jeg gleder meg til å se hvordan de forskjellige landene tolker manus, og er så takknemlig og glad for at historien om Cammo og Kamilla potensielt skal bli fortalt til så mange millioner mennesker, sier Caroline Glomnes, serieskaper og hovedrolleinnhaver.

    Katelyn Garbin og Caroline Glomnes i rollene som Kamilla og Cammo.
    Foto: NRK

Flere kulturnyheter