NRK Meny
Normal

Bruno avkler alt og alle

«Bruno» er noe av det mest vulgære som er blitt vist i dannet selskap.

Brüno
Foto: Photo Credit: Mark Seliger

stjerner

Mannen bak «Borat» er tilbake, denne gangen som den østerrikske motereporteren Brüno. Den humoristiske ideen fortsatt den samme; den avkler alt og alle.

«Bruno» er raffinert i betydningen intelligent, grundig tenkt og godt gjennomført. Det bare ser ikke slik ut.

Vulgær, men raffinert

Borat

I USA: Kazakhstanske Borat.

Foto: Foto/Copyright: 20th Century Fox

I «Borat» fikk forfatter og skuespiller Sacha Baron Cohen amerikanere til å å gå på kino for å le av seg selv under dekke av at han skulle drive gjøn med Kazakhstan og kazakhstanere. Filmen var nærmest et reisebrev om Amerika, amerikanere og amerikansk særkultur og ukultur. Denne gangen omfatter «reisebrevene» mer av verden og flere av tidens trender.

Om «Bruno» het det på forhånd, at Brüno tar tak i motebransjens særheter og den allmenne homofobi. Men det vi ser i filmen, går dypere og bredere. Hovedtemaet er berømmelse.

Berømmelse er livets mening. Uansett hva prosessen frem måtte koste, ikke av arbeid og innsats, men i form av fornedrelse, så er målet berømmelse.

Vil bli berømt

Bruno

OJ: Brüno med adoptivsønnen kalt OJ.

Foto: Foto/Copyright: 2009 Universal Studios

Brüno prøver hardt, men han får ikke til å bli kidnappet. Og han blir ikke filmstjerne. Men han prøver altså. Han blir anbefalt å satse på noe sosialt eller idealistisk. På det å redde noen eller noe i nød. Men regnskogen er opptatt, global oppvarming er opptatt, AIDS er opptatt, og det samme er sulten i Afrika. Skal han gå i bresjen for noe i Afrika, må det være en truet dyreart. Da vil han heller skape fred i Midt-Østen.

Uten dypere mening, bytter han til seg en Michael Jackson-liknende guttunge for en I-pod. Adopsjon kaller han det. Ettåringen får sitte foran på lykta når de kjører motorsykkel.

Baron Cohen i Brünos skikkelse blander seg i noe tilsynelatende virkelig og får mange av bildene til å virke dokumentariske. Han trenger seg på som en reporter eller observatør som er ufrivillig henfallen til en Jackass-mangel på dannelse.

Grisete i dybden

Bruno

AVKLEDD: Brüno

Foto: Foto/Copyright: 2009 Universal Studios.

Han fremstår som en av disse moderne TV-komikerne som bruker seg selv og misbruker andre. Som hevder seg selv og tråkker på andre. Slike som stiller dumme spørsmål til kloke mennesker som i sin tur blir så forvirret at de ikke vet om de skal smile eller fråde. Komiker-typene viser gjerne rompa for å understreke saker og ting. Brüno gjør mye mer.

Sacha Baron Cohen bruker komistilen og trekker den så langt ut og utdyper den så grisete, at selve formen, som er så 2009, altså, blir avkledd. Det meste mannen tar i, blir kledd nakent.

Strippingen er vel så avslørende i «Bruno» som i «Borat», men i «Bruno» vekker den ikke like mye latter. Det er mulig at ideene til Sacha Baron Cohen ikke tåler gjentagelser, særlig godt.