Hopp til innhold

Lettkjørt elefant

Noen biler er arbeidshester, andre er lynraske geparder. Chevrolet Tahoe er en elefant. Stor, robust og sterk. Og en bil du kan gjøre et svært godt bruktkjøp på!

Chevrolet Tahoe
Foto: Benny Christensen

Tahoe er drøye fem meter lang, mer enn to meter bred og veier over 2,4 tonn. Den er utstyrt med en 5,3-liters V8 bensinmotor på 273 hk og med et dreiemoment på 427 Nm. Kort sagt: En bilelefant!

Verdi

Andregenerasjons Tahoe ble laget mellom 2000 og 2006, og prisene varierer fra rundt 170.000 kr og oppover til ca. 300.000 kr, avhengig av årsmodell, kilometerstand og lignende.

Vår testbil, en pen og velholdt 03-modell, koster 239.000 kr som toseters lastebil. Hvis den bygges om og nedregisteres til varebil, øker prisen med ca. 25.000 kr.

Vedlikeholdet er ikke spesielt kostbart på disse bilene. Drivstoffkostnadene, derimot, er i øvre enden av skalaen…

På veien

Elefantdimensjoner til tross, bilen er forbausende lettkjørt og enkel å håndtere. Den byr på meget god kjørekomfort og selv med 18-tommers hjul med fete dekk på testbilen, er den retningsstabil.

Styringen er ikke kjempepresis, og Tahoen liker seg best der veien ikke svinger altfor mye. Det er tross alt en amerikaner vi snakker om.

Motoren og automatkassa utgjør et bra team. Girskiftene er myke og fine og motoren er sterk nok til å flytte bilen fra 0-100 på rett over 10 sekunder. Ikke dårlig!

Interiør

Chvrolet Tahoe

Kanskje litt mye plastikk, men veldig funksjonelt

Foto: GM / Wieck

AmCar-entusiaster sier ofte at japanske biler er plastbiler. Men jeg tror det brukes mer plast (type tynn og hard) i ett stk. Tahoe enn i hele årsproduksjonen til f. eks. Subaru.

Skinnsetene er myke og har en helt overlegen sittekomfort. Bilen har absolutt alt av utstyr: Kjempestereo fra Bose, elektriske seter med minne, elektrisk justerbare pedaler, pluss pluss.

Det er noen tiår siden amerikanerne var innovative på interiør, men alt er funksjonelt, oversiktlig og greit. Bagasjerommet er på størrelse med en middels hangar og det du ikke får med deg her, er ikke ment å skulle fraktes i bil.

Hvem kjøpte den ny?

Håndtverkere, entreprenører og bønder som kunne trekke fra momsen i regnskapet. Noen få med behov for lastekapasiteten, tillatt hengervekt og plassen. Og selvfølgelig: De som SKAL ha amerikansk bil.

Image i dag:

Tahoe er fortsatt en populær bil, og ikke uten grunn. Det er på mange måter en nisjebil, men den har svært mye å by på. Den har (nesten) plass som i en Hi Ace, framkommeligheten til en traktor, og komfort og utstyrsnivå som hvilken som helst påkostet personbil.

Bagasjerom

Tahoe har et enormt bagasjerom.

Foto: Benny Christensen

Benny: Fortsatt populær

Tahoe er en bil som er lett å like. Rett og slett fordi den er så anvendbar og kan brukes til det aller, aller meste, bortsett fra å frakte mange mennesker. Den har bare to eller tre seter.

Tahoe har et tidløst, nesten litt gammelmodig design (Når så du en så ny bil med krom-støtfangere sist?) Men jeg liker det også! Komfort og kjøreegenskaper er også overraskende bra, særlig med tanke på hvor enkel for- og bakstilling den er utstyrt med.

Benny Christensen

Chat med Benny på Autofil Jukebox.

Foto: Autofil

Man kommer lett i cruisemodus bak rattet i Tahoe'n, og føler seg rett og slett litt som en småkonge bak rattet i denne store, sterke og komfortable bilen. Og de som sier at størrelsen ikke betyr noe, de juger. Her betyr den alt! Bilen kan nesten sammenlignes med en stor, myk, trygg og god teddybjørn for barske karer.

Om noen få år kan bilen bygges om avgiftsfritt til femseter. På grunn av det, tror jeg at Tahoe fortsatt vil være populær og holde seg godt i pris i overskuelig fremtid.

Og synes du dama bak disken på bensinstasjonen er søt, er det enda et godt argument for å kjøpe Tahoe. Du kommer nemlig til å få se mye til henne!

Se Jan Erik teste Chevrolet Tahoe

To andre biler det er verdt å sjekke ut er Dodge Durango og Ranger Rover.

Denne artikkelen har tidligere stått på trykk i bladet Autofil.

Kulturstrøm

  • Tre norske er nominert til Nordisk Råds barn- og ungdomslitteraturpris

    Grøssaren «Udyr» av Ingvild Bjerkeland og høgtlesingsboka «Oskar og eg» av Maria Parr og illustratør Åshild Irgens nominert frå Noreg.

    I tillegg er Saia Stueng frå Karasjok nominert for ungdomsromanen «Hamburgerprinseassa – Eallá dušše oktii» i kategorien for det samiske språkområdet.

    Totalt 14 nordiske biletebøker, barnebøker og ungdomsromanar nominerte til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris 2024.

    Fleire av dei nominerte tek for seg eksistensielle spørsmål om livet og døden. Eit anna tema som går att er menneska sin relasjon til naturen.

    Vinnaren vert offentleggjort 22. oktober.

    Montasje forfatterportrett Maria Parr og coveret til barneboka Oskar og eg
    Foto: Samlaget/Jula Marie Nagelstad
  • Tungtvann feirer 25-årsjubileum i Operaen

    I år er det 25 år siden Tungtvann slapp sin første EP «Reinspikka Hip Hop».

    Det feirer de med å opptre på Operaen i Oslo.

    15. september blir det nemlig nordnorsk rap på menyen i hovedstadens storstue. Kringkastingsorkestret (KORK) blir også med på feiringen.

    I tillegg er hiphop-profiler som Petter, Jaa9 & OnklP, Lars Vaular, Oscar Blesson, Tyr, Grim Pil og Rambow invitert til jubileet.

    – Med den line-upen vi har så lurer jeg på om operaen er stor nok til å huse oss, sier Jørgen Nordeng i en pressemelding.

    – Sånn rent publikumsmessig, understreker han.

    Nordnorske Tungtvann er regnet for å være de første til å lykkes med rap på norsk.

    – Da vi begynte var det for å bevise at det gikk an. Vi følte at det meste vi hadde hørt av norsk rap ikke hørtes ut som hiphop, sier Nordeng.

    Arrangementet er i regi av Bodø2024.

    – Grunnen til at vi ønsker å gjøre det i Oslo, som den eneste produksjonen vi gjennomfører der, er at dette fenomenet funker på norsk takket være nordlendinger. Da gir det mening å ta det til hovedstaden, forteller programsjef Henrik Sand Dagfinrud

    Tungtvann opptrer på operaen 15. september
    Foto: Tarjei Krogh
  • Fleire artistar droppar Eurovision-arrangement

    Artistane Dotter og Titiyo skulle opptredd i Eurovision Village, men har no trekt seg. Det melder NTB.

    Eurovision Village er det offisielle festivalområdet knytt til Eurovision i Sverige. Der skal det vere fleire konsertar og arrangement frå 4. til 11. mai. Fleire av dei som skal opptre har trekt seg frå arrangementa.

    Bookingansvarleg for Titiyo skriv at «logistiske årsaker» er årsaka til at artisten ikkje speler. Dotter har fått fleire oppfordringar til å boikotte Eurovision på Instagram, fordi Israel deltek, skriv NTB.