Back To Broadway
Kulturhuset, Tønsberg
Med: Lisa Stokke, Kåre Conradi, Benedikte Adrian og Jan Werner Danielsen
Tittelen på forestillingen, Back To Broadway, forvirrer litt. En Broadway-musikal er en forestilling som har sin opprinnelse på Broadway i New York, og så spres til hele verden.
Lett blanding
Her er vi innom filmer som senere har blitt musikaler, mange Lloyd Webber melodier som først ble sett i Englands West End, og til og med noen musikkspill fra Norge. De kommer neppe til Broadway. Når det er sagt var det mye bra fra musikalens verden i denne forestillingen.
Men dette var verken noe show eller sceneshow, man må vel nesten kalle dette en velutstyrt konsert.
Ros gir vi til orkesterleder Øystein Lund Olafsen som til tider får salen til å koke av vellyd.
Gode melodier
I Back To Broadway er det fire hovedstemmer som kler hverandre godt, og mange gode melodier. Lisa Stokke glitret på scenen i numrene Broadway Baby og Happily Ever After.
Glitret gjorde også Kåre Conradi. Han oste av troverdighet i Porter, Berlin og Gershwin-potpurriet sammen med Lisa Stokke. For ikke å glemme hans hyllest til Gene Kelly der han danset, steppet og sang Singing In The Rain.
Selv om sangen var flott gjennom hele showet, ble det for mye sang og lite humor. Det finnes vel masse humor i musikalens verden å la seg inspirere av?
Behagelig pustehull
Aktørene hadde valgt ballader og stillestående numre framfor de som hadde kunnet få litt liv på scenen. Det underlige er at når Benedikte Adrian plutselig framførte et nummer fra Frøken Detektiv, Henriette den åttende og Witch Witch var dette behagelige pustehull etter mye svulmende musikk.
Det virker nesten som om de mener at det kun er Lloyd Webber og Stephen Sondheim som har skrevet musikaler så overrepresentert som de var, men bra låter det!
Musikalske bongorytmer
Et hjertesukk har vi likevel: Når Kåre Conradi henter fram Sammy Davies Jr. bravurnummer der hele West Side Story framføres, akkompagnert av bongorytmer, og hvert bongoslag og hver tone til forveksling er lik Sammys versjon, da kan de faktisk takke ham for inspirasjonen, og ikke late som om det er suget av eget bryst.
Gudegave
Jan Werner Danielsens spesielle stemme kan heller ikke glemmes etter å ha sett forstillingen. Selv om den er litt monoton fra låt til låt, har han en gudegave. Det er ikke alle musikalmelodier Jan Werner Danielsen passer til å synge. Til tider glemmer han at det er skjebner han skildrer.
Et høydepunkt var likevel Sound of Music-potpurriet. Underholdende og vakkert framført.
Dom:
Andreas Diesen: Forestillingen får en innertier for innsatsen til Kåre Conradi og Lisa Stokke, men mine personlige innvendinger tvinger meg ned på et åtter på blinken vår.
Rune Alstedt: Jeg er litt mer nøktern og gir Back To Broadway en god sekser.