– Mens andre par har vært opptatt av babyolje, sex og seg selv, så har Jolie og Pitt vært opptatt av veldedighet og barn, sier journalist i VG, Morten Hegseth.
Han mener paret fremsto som hakket mer elegante, seriøse og troverdige enn andre Hollywood-par, som Kanye West og Kim Kardashian.
Skapte mystikk rundt seg
– Uavhengig om det var tilsiktet eller ikke, så gjorde de en utrolig god jobb med å gi akkurat så mye at interessen ble holdt oppe, men likevel så lite at mystikken holdes ved like, sier Janice Min, president i Hollywood Reporter-Billboard Media Group til nyhetsbyrået AP.
Paret opererte uten PR-agenter og hadde ingen tilstedeværelse på sosiale medier.
Dermed ble publikum henvist til å se paparazzi-fotografier av paret og de seks barna deres i vanlige hverdagslige situsjoner. Ifølge AP manipulerte paret mediene bedre enn de fleste offentlige personer.
Politisk engasjerte
Journalist Morten Hegseth i VG sier Pitt og Jolie har vært opptatt av å engasjere seg politisk.
– De har satt fokus på veldedighet og kreftsaken. I tillegg har de adoptert barn fra alle verdens land, og snakket om hvorfor de har gjort det. Og så har de vært opptatt av at identiet er viktigere enn kjønn, sier Hegseth, med henvisning til at paret har en datter som identifiserer seg som gutt.
Han får støtte av journalist og popkulturekspert Marianne Jemtegård.
– De er jo hver for seg enorme kjendiser, med sterk påvirkningskraft. Til sammen har de blitt et superpar av dimensjoner.
Jemtegård mener oppmerksomheten rundt paret er knyttet til deres arbeid med politiske og internasjonale spørsmål utenfor kjendisverdenen.
– De er blant de kjendisene som har brukt påvirkningskraften til noe positivt; til humanitært arbeid, til politisk aktivitet og til å sette fokus på ting langt utenfor den vanlige Hollywood-sfæren.
Solgte barnebilder for veldedighet
Da parets første datter ble født i 2006, donerte Pitt og Jolie de 4,1 millioner dollarene de fikk for bildene til Unicef. Da de fikk tvillingene Knox og Vivienne to år senere, donerte de 14 millioner dollar til veldedighet.
– Dette stilte kjendiser som bare ville ha penger for bildene av barna sine i et dårlig lys, sier Janice Min.
– Jeg tror de forstår at når det er noe de vet folk er interessert i, så kan de bruke det til å ta opp tema de er opptatt av, og få folks oppmerkssomhet, sier redaktør J.D. Heyman, redaktør for People Magazine, til nyhetsbyrået AP.
Formål paret har støttet, som miljøvern, gjenoppbyggingen etter orkanen Katarina, og hjelp til syriske flyktninger, har fått mye mer oppmerksomhet og penger på grunn av deres engasjement, skriver AP.