NRK Meny
Normal

Børster støvet av radikal kunstnergruppe

Støvet skal nå børstes av norsk, antiimperialistisk kunst som viste fingeren til EEC og amerikanernes framferd i Vietnam.

Morten Krohg og Victor Lind

Morten Krohg (til venstre) og Victor Lind var med på å starte opp GRAS i 1969, og viser nå fram gruppens venstreradikale silketrykk. I bakgrunn: Morten Krohgs «Rød fane» fra 1972.

Foto: Benedicte Macé Stensrud, Norske Grafikere

I dag, 1. mai, åpnes en utstilling i Oslo som skal hedre norsk kunst fra 1960- og 70-tallet med politiske over- og undertoner.

Kunstnergruppen GRAS

Dette bildet fra 1972 viser noen av medlemmene i Gras-gruppen, som holdt til i Christian Kroghs gate i Oslo. På bildet: Olav Orud, Victor Lind, Per Kleiva, Egil Storeide, Marit Wiklund, Bosse Lange, Eva Lange, Siri Aurdal og Asle Raaen.

Foto: Aaserud, Ivar / NTB scanpix
Jøtul-plakat fra 1976

GRAS lagde blant annet denne streikeplakaten fra konflikten ved A/S Jøtul i Oslo i 1976.

EEC truer sjølråderetten

Plakat fra før EEC-avstemningen i 1972, som advarer om at et ja kan true Norges sjølråderett.

De 15–20 politisk aktive medlemmene i kunstnerkollektivet GRAS ytret seg med å produsere silketrykk på et felles verksted i Oslo mellom 1969 og 1974.

Imperialismen

De var opptatt av nasjonale saker, som EF-striden og naturvern, i tillegg til kampen for arbeiderne og kunstnernes kår. De var også opptatt av globale problemstillinger, som Vietnamkrigen og kampen mot imperialismen.

– Silketrykk var egentlig noe som ble mest brukt av reklamebransjen til å trykke plakater på. Men GRAS-kunstnerne kjøpte en silketrykkpresse og begynte å bruke det også til kunst. De produserte veldig mye, og en del ble hengt opp på lyktestolper i byen i løpet av natten. Andre ting ble hengt opp i gallerier. Det var nok litt hipp som happ for dem hvor kunsten endte hen, sier kunstviter Nora Ceciliedatter Nerdrum til NRK.

Gruppens mål var at kunsten skulle nå ut bredt til hele folket. Selv om kunstnerne hadde sin individuelle uttrykksform, har formspråket deres en felles forankring i amerikansk popkunst. Samtidig uttrykte de motivmessig en sterk motstand mot amerikansk kapitalisme og populærkultur.

Organisasjonen Norske Grafikere har brakt GRAS-gruppen fram igjen i forbindelse med grunnlovsjubileet, og noen av trykkene fra den gang har havnet i galleriet deres.

– Det politiske budskapet er fremdeles til stede, og innholdet er like sterkt i dag som det var på 1970-tallet, sier daglig leder i Norske Grafikere, Bjørg Emilie Moen.

Ville ha med dagens situasjon

Morten Krohg, som var med på å starte opp GRAS, sier at han både ville ha med verker som sier noe om internasjonal solidaritet – samt om verdenssituasjonen i dag.

Fra nåtiden har han valgt fire bilder som viser utsikten fra hans eget soveromsvindu («Tidlig morgen 1-4», som du kan se lengre ned i artikkelen).

– Jeg hadde laget en serie med bilder som handlet om krigen i Afghanistan og den amerikanske bombingen av sivile mål. Dette ble ganske traurig, så hver morgen så jeg ut vinduet mitt og forventet å se tanks eller bomber. Så begynte jeg å lage en serie på det som handlet om at en gang er det vår tur. Og det må vi ikke glemme.

Et annet av de originale medlemmene, Victor Lind, stiller ut sitt 40 år gamle bilde, som viser hans da sju år gamle datter som spiser grøt foran et vaiende rødt flagg og en lys blå himmel.

– Henger dette bildet sammen med den kunstneren du er i dag?

– Ja, det er mer et oppheng på norske forhold rundt den uretten som har skjedd og skjer i Norge med stigmatisering av folk man tror er annerledes. For eksempel veldig tydelig med romfolket.

– Er det sant at kunsten i dag har samme politiske styrke som i 1974?

– Den er ofte diffus og uklar, men det er nok mange som forsøker å finne uttrykk for det kaoset som er i verden. Den enorme krisen som er i Europa, og alle krigene som lurer. Det tror jeg interesserer veldig mange. Man søker et uttrykk som man kan bruke i dag. Man kan ikke bare trykke plakater i dag.

Utstillingen arrangeres i regi av Grunnlovsjubileet, og bildene vises i Galleri Norske Grafikere.

"Sosialismen fører til frihet"

Sosialismen fører til frihet, Victor Lind (1973).

"Imperialismens dagbok"

Blad frå imperialismens dagbok, Per Kleiva (1971).

US INRI 1971

US INRI, Morten Krohg (1971)

"Ein vakker morgon"

Ein vakker morgon, Per Kleiva.

"Tidlig morgen 1"

Tidlig morgen 1-4, et nyere verk av Morten Krohg.

"Tidlig morgen 2"
"Tidlig Morgen 3"
"Tidlig Morgen 4"