Forfatterforeningens leder, Anne Oterholm, får lite respons hos en av Notabenes butikker i Oslo sentrum når hun spør etter bøker som er nominert til nordens mest prestisjetunge litteraturpris, Nordisk Råds litteraturpris.
- Notabene utmerker seg som en versting når det gjelder å ta bort titler de ikke tror selger mye, mener Oterholm og peker på at dette går utover boktilbudet til folk som ikke bor i de store byene.
Ledelsen i Notabene nekter å oppgi hvor mange titler de tar inn. Foto: Notabene
Både Edvard Hoems «Mors og fars historie» og Øivind Hånes «Pirolene i Benidorm» er kandidater til Nordisk Råds Litteraturpris. Ingen av disse titlene er å oppdrive i butikken.
Heller ikke Bragepris-vinner Marita Fossum er tatt inn. Og dette er bare noen av titlene som mangler i Notabenes butikkhyller.
Nedprioriterer
Notabene har, sammen med den andre av de to største bokhandlerkjedene Libris, tidligere innrømmet at de nedprioriterer bøker fra Gyldendal forlag. Årsaken er at de ikke vil subsidierer konkurrenten Ark, som eies av Gyldendal.
Men nå viser det seg at det ikke bare er titler fra Gyldendal som mangler i bokhyllene til Notabene.
- I Oslo og de andre store byene finnes det flere andre bokhandlere kjøperne kan velge mellom. Men i distriktene er det et problem fordi det ofte ikke finnes alternativer. Da blir det et lite utvalg på de stedene. Dette reduserer kjøperens frihet. Man finner bare noen få titler, og man kan ikke velge, sier Oterholm.
Munnkurv
Ledelsen i Notabene nekter å oppgi hvor mange titler de tar inn. På direkte kontakt med butikkene svarte tre. På grunnlag av dette kom det fram at to av butikkene manglet 100 av 146 utgivelser.
Den ene butikken oppga at den hadde, eller har hatt, 28 utgivelser inne. Den andre butikken hadde 36 utgivelser inne. Den tredje butikken som ble sjekket hadde 101 utgivelser inne.
Men da ledelsen i Notabene fikk greie på denne forespørselen fra Kulturnytt ga de samtlige 98 butikker munnkurv.
Ikke kommentere
Daglig leder i Notabene, Rune Nicolaysen, forklarer munnkurven med at han ikke forstår hvorfor Notabene skal gå ut med slik informasjon.
- Vi ønsker ikke å lage noen sak rundt dette her, sier Nicolaysen.
- Men kunder kan jo gå inn i en butikk og spørre etter konkrete titler. Hvorfor reagerte dere så kraftig da vi gjør det samme?
- Som kunde så kan jo du gå inn og spørre om hvilken som helst tittel, du, svarer han.
Nicolaisen vil heller ikke kommentere forfatterforeningens påstand om at NOtabene er ansvarlige for at mange bokkjøpere i distriktene har et dårlig tilbud.
Pinlig
Anne Oterholm har en forklaring på hvorfor Notabene ikke vil ut med hvilke titler de har tatt inn.
- De må synes det er pinlig at de har så få titler.
Kulturnytt, NRK P2, 13. desember 2005