NRK Meny
Normal

– Treffer man i dette markedet, treffer man ofte stort

Noen av de største internasjonale boksuksessene de siste årene har vært ungdomsbøker, og mange av dem treffer også et eldre publikum.

Stephenie Meyer

Forfatter Stephenie Meyer ble verdenskjent for sin «Twilight»-serie. Her møter hun unge og voksne fans under premieren av filmen «The Twilight Saga: Eclipse» i Los Angeles.

Foto: Matt Sayles / Ap

– Jeg har snakket med forleggere som sier at før var det nesten umulig å selge oversatt ungdomslitteratur i Norge. Bøkene var helt usynlige, de ble ikke anmeldt og man snakket ikke mye om dem, sier NRKs litteraturkritiker Anne Cathrine Straume.

Anne Cathrine Straume

NRKs litteraturanmelder Anne Cathrine Straume.

Foto: Ole Kaland / NRK

Nå er denne kategorien en av de som vokser mest, og hun mener at det kan være fordi stadig flere ungdomsbøker appellerer til et bredt spekter av lesere.

– Barne- og ungdomssegmentet har eksplodert

Redaktør for barn og ungdom i Gyldendal Ingrid Greaker Myhren forstår godt hvorfor ungdomslitteraturen også treffer et eldre publikum.

– Der finner man for tiden de gode historiene og de bredt anlagte, episke fortellingene. Dette er bøker som voksne også elsker å lese, sier hun.

Hennes forlag, Gyldendal, har de siste årene oversatt en rekke ungdomsbøker til norsk, deriblant Sara B. Elfgrens og Mats Strandbergs Sirkelen og megasuksessene Dødslekene av Suzanne Collins og Stephenie Meyers Twilight-saga.

I den engelskspråklige verden inngår disse bøkene i segmentet som retter seg mot såkalte «Young Adults».

– I utgangspunktet er young adults nesten det samme som ungdommer, men betegnelsen brukes internasjonalt særlig om den gruppen som er mellom 15-16 og 25 år gammel, forklarer Straume.

Redaksjonssjef for oversatt barne- og ungdomslitteratur i Cappelen Damm, Hege Eikenes Randen, tror at mange aktører i bransjen i dag er mer bevisste på at ungdomsbøker appellerer til en stor gruppe lesere.

– For omtrent tolv år siden opprettet The New York Times en egen kategori på bestselgerlisten sin som var for barne- og ungdomsbøker, fordi de ble så lei av at Harry Potter kom på første plass på bestselgerlisten sammen med alle voksenbøkene, forteller hun.

– Siden den gang har barne- og ungdomssegmentet eksplodert. Nå baner The New York Times veien igjen og synliggjør hvilke titler som selger best – uavhengig av format – i de ulike aldersgruppene Middle Grade (slukealder på norsk, journ.anm.) og Young Adult.

– Svært modige og innovative

Men hva skiller egentlig en voksenbok fra en ungdomsbok? Grensene mellom de to segmentene er flytende og skillene ofte utydelige, mener Myhren.

– Det kan ha noe med hovedpersonens alder å gjøre, eller at boken handler om familie, hjem og skole, for eksempel, men det er vanskelig å definere, sier hun.

Ingrid Greaker Myhren

Ingrid Greaker Myhren er redaktør i Gyldendal Barn & Ungdom.

Foto: Benedicte Nylund

Anne Cathrine Straume mener at grunnen til at mange ungdomsbøker faller i smak hos voksne lesere, er fordi de tar opp temaer som ikke er knyttet til alder.

– Det er ofte mye større eksistensielle problemer som tas opp, sier anmelderen.

– Litt overforenklet kan vi si at det som kjennetegner de bestselgende ungdomsbøkene i crossoversjangeren i dag, er at historiene kretser omkring et ungt menneske som er i ferd med å bli voksen, sier Hege Eikenes Randen.

– Vi kommer tett inn på ungdommer som prøver å forstå sine egne følelser, som strever med å finne ut hvem de er og hva de står for, og som enten ønsker å bli sett og utgjøre en forskjell i verden, eller som tvert imot helst vil gå under radaren. Og så handler det selvsagt om kjærligheten. Den første, store kjærligheten – den som en aldri glemmer.

Kombinasjonen av kjærlighet med temaer som krig, pest, urettferdighet, vampyrer eller andre paranormale fenomener, er «suksessformelen», mener Randen.

– Unge som voksne ønsker å forsvinne i den gode historien og inn i et eventyr som har en drivende god spenningskurve og et godt språk, sier hun.

– Ungdomsbokforfattere vet at de konkurrerer med andre spennende distraksjoner. Jeg opplever de beste ungdomsbokforfatterne som svært modige og innovative – disse kvalitetene i litteraturen blir gjenkjent og verdsatt av unge så vel som voksne lesere.

– Setter store følelser i sving

Ifølge Myhren, selger oversatte ungdomsbøker mye bedre i dag enn for noen år siden.

– Den ene suksessen fører den andre med seg. Etter Twilight var det et sug etter flere bøker i samme sjanger. Og hvis man treffer i dette markedet, treffer man ofte stort.

Hun mener at mange av de mest suksessrike ungdomsseriene ikke ville vært så store hvis de ikke nådde andre aldersgrupper.

– Voksne lesere finner også frem til disse bøkene fordi de gir store leseopplevelser og setter store følelser i sving, sier Myhren.

Hege Eikenes Randen

Hege Eikenes Randen, redaksjonssjef i Cappelen Damm.

Foto: Privat

Hege Randen i Cappelen Damm har også sett en positiv utvikling.

– Mitt inntrykk er at markedet for ungdomsbøker er mye større i dag enn for noen år siden. Det var de store seriene som Harry Potter, Twilight, Dødslekene, House of Night og lignende, som banet vei for denne veksten.

Det som hun synes appellerer til voksne lesere er at ungdomslitteraturen presenterer «et ungt, friskt og sultent blikk på verden og tilværelsen».

– Men egentlig tror jeg svaret på hvorfor voksne leser ungdomsbøker er enklere enn det: Lesere gjenkjenner en god historie. God litteratur er god litteratur uansett. Ungdomsbokforfattere vet at de har med en svært kresen målgruppe å gjøre. Derfor tar de spenstige og modige valg og det er et voldsomt driv i de mest populære seriene, forklarer Randen.

Sivilisasjonskritikk og kjærlighet

Mange trender i ungdomssegmentet går i bølger. Harry Potter var med på å blåse liv i fantasysjangeren og Twilight-serien gjorde det som nå er kjent som «paranormal romance» populært.

– I nyere ungdomsbøker er fortellingene ofte dramatiske, bredt anlagte og drevet av en eller annen form for kjærlighetshistorie, sier Myhren.

Hun mener at en av trendene i dag er dystopiske science fiction-fortellinger med sterke kjærlighetshistorier.

Faen ta skjebnen av John Green

John Greens «Faen ta skjebnen» ble nylig kåret til årets beste roman av Time Magazine. Den kommer ut på norsk i februar.

Foto: Gyldendal

Eksempler på dette er Lauren Olivers Delirium, som handler om et samfunn hvor kjærlighet er forbudt, og Moira Youngs Blodrød vei.

– Mange av disse bøkene vekker voldsomt engasjement fordi de også er politiske og sivilisasjonskritiske, sier redaktøren.

Hun forteller dessuten at på bokmessa i Bologna i april, ble det sagt at «Normal is the new paranormal».

– Det er fordi mange ungdomsbøker i dag er samtidsrealistiske og handler om ting som man lett kan identifisere seg med.

En av ungdomsbøkene som passer inn i denne beskrivelsen er John Greens The Fault in Our Stars, som denne uka ble kåret av Time magazine til årets beste roman. Den slo voksenbøker som J.K. Rowlings The Casual Vacancy og Hilary Mantels prisbelønnede Bring Up the Bodies.

– Det er veldig interessant at en ungdomsbok ble årets beste skjønnlitterære bok. Det var et modig valg, synes jeg. Men dette er en fantastisk god roman som også appellerer til voksne lesere, sier Myhren.

– En av Norges mest ambisiøse ungdomsbokforfattere

Selv om stadig flere lesere finner frem til ungdomsbøkene, er Myhren fortsatt skuffet over at de ikke får nok oppmerksomhet her til lands.

– Ungdomsbøker får fortsatt nesten ikke omtale i norske medier. De fleste blir aldri anmeldt, selv om de har blitt mye mer populære blant lesere de siste årene, sier hun, og understreker at det ofte er bloggere som sprer ordet om denne typen utgivelser.

Harald Rosenløw Eeg

Harald Rosenløw Eeg er en av Norges mest spennende ungdomsforfattere, mener Anne Cathrine Straume.

Foto: Aschehoug forlag

Randen synes at man i England og USA har vært flinkere på å synliggjøre og rette oppmerksomhet mot ungdomsbøker.

– Det blir spennende å se om Norge kommer til å følge etter og om markedet her kommer til å utvikle seg på samme måte, sier hun.

Dersom du vil lese en ungdomsbok skrevet av en norsk forfatter, trekker Anne Cathrine Straume spesielt frem forfatter Harald Rosenløw Eeg, som hun mener er en av de mest ambisiøse ungdomsbokforfatterne vi har.

– Han skriver ofte om en outsider som strever i livet sitt, en som prøver å finne seg selv og sitt ståsted, men han har også inn store filosofiske spørsmål. Det gjør at bøkene blir komplekse og utfordrende og også kan leses godt av voksne.

  • Les anmeldelse av Harald Rosenlow Eegs Hunger