Blir han den nye Jo Nesbø?

Gyldendal mener at Thomas Enger har skrevet det beste krimmanuset de har mottatt av en debutant noen gang.

Thomas Enger

Thomas Enger skriver om krimjournalisten Henning Juul i '«Skinndød».

Foto: Gyldendal

"Skinndød" av Thomas Enger

Forventningene er store til krimdebutant Thomas Enger. Selv lenge før lanseringen av «Skinndød», har journalistene vært ivrige etter å få intervjue ham. Ifølge Gyldendal, har Enger skrevet det beste krimmanuset de noen gang har mottatt av en debutant. Og Enger har like godt fått antatt en hel krimserie på seks bøker. Slikt skaper forventninger.

Les: Hjemmesiden til Thomas Enger

– Samtidig prøver jeg å si til meg selv at det tar tid å bygge opp et forfatterskap, og at jeg ikke må bli skuffet hvis ikke førsteopplaget skulle bli solgt ut eller det ikke skulle ta helt av, forteller Enger til NRK.no.

De neste ukene vil NRK.no presentere vårens skjønnllitterære bokdebutanter. Først ut er Thomas Enger:

Fortell om debutboken din.
– «Skinndød» handler om krimjournalisten Henning Juul, som vender tilbake igjen på jobb nesten to år etter han mistet sin sønn i en brann. Det sammenfaller med at en 23 år gammel kvinne blir funnet steinet til døde i et telt på Ekebergsletta. Juul dekker drapet, og klarer å nøste opp i saken.

Når tenkte du første gang at du ønsket å bli forfatter?
– Det var en prosess som begynte mot slutten av videregående. Jeg gjorde mitt første forsøk i en alder av 21 år.

Hvordan var din vei frem til å bli forfatter?
– Det første manuset jeg skrev, var egentlig bare et slags forsøk på å se om jeg kunne klare å skrive en hel bok. Det klarte jeg, men det var ikke bra nok, og det var forsåvidt helt greit. Jeg lærte mye om prosessen, utviklet meg stadig ved å fortsette å skrive, men jeg måtte skrive fire bøker til før jeg klarte å bli antatt. Det var tungt og trist da refusjonene strømmet på, men jeg ga meg aldri, og det er jeg veldig glad for i dag. Det var en skolegang det også, å lære av alle forsøkene, hele tiden utvikle meg.

Hvordan føltes det da du fikk beskjed om at manuset var antatt?
– Det var ganske uvirkelig, for på det tidspunktet hadde jeg bare skrevet 120 sider. Likevel ville forlaget satse på meg.

Hvem er din(e) litterær(e) forbilde(r)?
– James Patterson, Harlan Coben, Henning Mankell, Jo Nesbø.

Fortell om din siste store leseropplevelse.
– Den siste STORE leseropplevelsen klarer jeg ikke å komme på i farten. Jeg holder på med «Min Kamp 1» for tiden, og det er passasjer der som er helt briljante, men også mye som jeg merker at jeg blar fort over. Jeg klarer ikke å komme på den siste som rystet meg langt inn i sjelen.

Mange drømmer om å bli forfattere. Hva er dine tips til forfatterspirer?
– Det beste rådet jeg kan gi, er å skrive. Bare skrive, skrive, skrive. Og hvis det først skulle dukke opp en god historie du kjenner at du bare må fortelle, så planlegg den godt. Bruk god tid før du begynner å skrive til å finne ut hva du skal skrive, og i hvilken rekkefølge. Det er mye viktigere enn man tror.

En av fjorårets diktdebutanter, Audun Mortensen, prøver å leve lengst mulig på bokhonoraret. Hva slags planer har du for ditt bokhonorar?
– Jeg skal betale regninger, sørge for å ha mat på bordet til familien min.

Hvilken forventninger har du til det å debutere?
– Nå er jeg såpass heldig at forlaget har enorme forventninger til meg, samtidig som forhåndsomtalen også har vært ganske massiv, så det er klart forventningene stiger i samsvar med det. Samtidig prøver jeg å si til meg selv at det tar tid å bygge opp et forfatterskap, og at jeg ikke må bli skuffet hvis ikke førsteopplaget skulle bli solgt ut eller det ikke skulle ta helt av. Men det er ikke lett når forlaget går ut og sier at jeg kanskje har skrevet det beste krimmanuset de har mottatt av en debutant noen gang. Gyldendal har jo gitt ut noen bøker før...

Mandag 8. februar presenterer vi en ny debutant.