USA lider av Stieg Larsson-feber, skriver det engelskspråklige nettstedet thelocal.se.
– Det er et ekte fenomen, skriver storavisen LA Times mandag, og beskriver romanene som sentrale i en «stor æra for den nordiske noir-sjangeren».
Amerikanerne har måttet vente lengre enn andre på «Luftslottet som sprengtes», eller «The Girl Who Kicked the Hornet's Nest» som den heter i USA.
Det har bygget seg opp et kraftig sug etter den siste boka fra den avdøde svenske forfatteren.
Larssons bøker er solgt i 40 millioner eksemplarer på verdensbasis.
Les også:
Harry Potter og Dickens
The New York Times fortalte forfatterenes historie i en stor reportasje i helgen, hvor de også omtaler kontroversen rundt bokrettighetene.
Journalisten sammenligner den enorme blesten med Harry Potter og Victoriatidens store forteller Charles Dickens.
– Amerikanerne har ikke vært så giret på en bok siden tidlig på 1840-tallet, da de samlet seg på havna i New York og ventet på nyheter om lille Nell i «Den gamle antikvitetsbutikken», skriver journalisten Charles McGrath, en tidligere redaktør i Book Review i reportasjen.
Mange utålmode amerikanere har allerede bestilt den britiske utgaven. Likevel forventer Larssons amerikanske utgiver Knopf høy etterspørsel, og har allerede trykket opp 750.000 eksemplarer av boken.
Les også:
Les også:
Les også:
Fascinert av Salander
Amerikanerne er fortsatt dypt fascinert av karakteren Lisbeth Salander, som de var da den første Larsson-filmen hadde USA-premiere i mars.
– Jeg kan ikke tenke meg en amerikansk skuespiller som kan spille Lisbeth. Noen som kan spille beinhard og følelesmessig utilgjengelig. La henne være svensk, og få Noomi Rapace til å spille henne, skrev stjernekritikeren Roger Ebert.
Etter de siste ryktene fra Hollywood skal Carey Mulligan spille Salander i den engelskspråklige versjonen av filmen, som har innspillingsstart i høst.
Les også:
Viser ny side av Sverige
The New York Times oppsummerer det meste av svensk litteratur som har blitt kjent i USA, og konstaterer at Stieg Larsson har introdusert leserne for et nytt Sverige.
– Et Svergie som er vidt forskjellig fra de bleke bildene av et undertrykt sted fullt av skyldfølelse kjent fra Ingmar Bergmans filmer, og fra det designelskende sosialistparadiset vi ser for oss når vi besøker Ikea, skriver journalisten.
– Det er et land som viser seg å være ganske likt vårt eget.
Les også:
Les også: