– Jeg vil ikke svare på hvem jeg tror kan bli den nye internasjonale suksessen, men det er mange gode forfattere der ute, og det kan absolutt bli en ny Stieg Larsson fra Norge, sier Nils Nordberg, ekspert på krimlitteratur.
Han forteller at det ikke var gitt at Stieg Larsson skulle bli den internasjonale suksessen han ble da bøkene ble utgitt, med sin lange og noe trege innledning på historiene som bar preg av å være uferdige.
– Den første boka er en ren detektivhistorie, mens de to andre egentlig er en hel sammenhengende thriller og kriminalroman. Det er nok denne blandingen av thriller og krim som gjør de så populære, sier Nordberg.
- Nett-TV: Britene elsker nordisk krim
Dysfunksjonelle karakterer
Både Larsson og Nesbø har klart å skape spesielle typer i sine bøker. Harry Hole og Lisbeth Salander er karakterer som lever i en risikosone, og som fenglser leseren fra første stund.
– Lisbeth Salander er et sårbart vesen med alle sine kompleksiteter, mens Harry Hole er en mann på avgrunnens rand. Som leser får man et personlig forhold til disse karakterene, og man ønsker å lese og lære mer om disse personlighetene, sier Nordberg.
Han mener at leserne blir mer interessert i å følge utviklingen til karakterene enn selve plottet i bøkene.
Else Barratt-Due, dramaturg for krimhørespillene i Radioteateret, er enig med Nordberg.
– Krimheltene blir mer og mer dysfunksjonelle, og det fenger tydeligvis folk. En skadeskutt Salander, og en Harry Hole som har gått til grunne er suksessoppskriften i bøkene til Larsson og Nesbø, forteller hun.
Samtidig er de to forfatterne særlig gode på dramaturgi, og plottet er drivende hele veien, mener hun.
Må kjenne oss igjen
For å skrive en virkelig god kriminalroman må forfatteren sørge for at leseren kjenner seg igjen i det som skjer.
– Karakterene må være identifiserbare, selv sære typer som Salander og Hole. Historier med litt galskap må ikke bli for fantastiske, og den balansen klarer både Larsson og Nesbø. Det må være troverdighet i galskapen, sier Barratt-Due.
Det er en kjent sak at nordisk krim er i vinden for tiden, også i de vanskelige engelskspråklige landene England og USA.
– Det er mange gode krimforfattere i Norge nå. De er på hugget, og kvaliteten på det som utgis er i en oppadgående kurve, sier Barratt-Due.
– Tenk nytt
Hun oppfordrer samtidig forfatterspirer til å tørre og tenke nytt, og ikke være for opptatt av plottet.
– Leserne vil bli vekket på nytt. Krimsjangeren er under utvikling, men det er viktig at leseren blir dratt med inn i historien med en gang, forteller Barratt-Due.
En god forfatter jobber hardt, og det er ingen snarvei til suksess. De beste er nøye med forarbeidet, og gjør ikke «dumme blødmer» som Barratt-Due kaller det.
– En vrikelig god krimforfatter må kunne skape et troverdig univers i det som er et utroverdig samfunn, sier hun.
- Les også: Nordisk krim i verdenstoppen
- Les også: Filmsuksess for nordisk krim