– Det eneste jeg gruer meg til er å høre stemmen til hun som spiller Marit, sier Ole Robert Sunde.
– Jeg har fortsatt stemmen hennes i bakhuet. Det der er kjempevanskelig, altså.
Marit er kona hans. Hun døde i 2016 etter fire års kamp mot kreft. Boka er lagt til hennes siste dager, når mannen må ut etter sushi og snus til sin elskede som ligger mager og utmattet på sofaen.
- Les mer om boka her.
Kona Marit er gestaltet av skuespiller Ågot Senstad i Radioteaterets oppsetning av romanen «Penelope er syk». Lasse Kolsrud spiller Ole Robert.
De to møtes på Adamstuen antikvariat i Oslo for å høre på resultatet. Begge er litt nervøse.
En vanskelig oppgave
Et radioteater trenger handling, dramatikk, dialog, konfrontasjon. Men hva skjer i Sundes bok?
Lite.
Alt foregår i hodet på jeg-personen, som bruker 207 sider på å rusle 200 meter oppover sin egen gate.
En «umulig» bok å dramatisere. Men Radioteateret har forpliktet seg: De skulle lage hørespill av vinneren av P2-lytternes romanpris, uansett resultat.
Og det ble altså «Penelope er syk». Den indre monologen måtte forvandles til drama.
Oppgaven tilfalt dramaturg Mathias Calmeyer. Hvordan angripe en slik bok?
– Det første som må gjøres er å skrive om fortellingen til presens. I boka er det en mann som sitter på kontoret og husker tilbake. I teater må vi bli med på ferden i nåtid.
– Dette er jo dypest sett en bok om flukt. Grunnen til at det tar ham så lang tid å få kjøpt sushi og snus, er jo at han gruer seg til å komme hjem og se i øynene at kona er dødssyk. Jeg løfter fram hintene om at kona er syk. Frykten for å miste sine aller kjæreste er noe alle kjenner igjen.
- Last ned hele hørespillet i iTunes her.
Redd for dommen
Men hva vil forfatteren sjøl si om oppsetningen av fortellingen om hans livs verste opplevelse – nå som hørespillet er ferdig? Og hvem er det viktigst for Lasse Kolsrud at liker resultatet?
– Forfatteren, kommer det kontant.
– Jeg synes boka er fantastisk flott. Setningene er fantastiske. Det siste jeg vil er å ødelegge den.
Kolsrud har gjort grundig research for å forstå absolutt alle referansene, og har kjempet for å beholde små detaljer han mente var viktig, helt ned til et manglende «og»:
– Boka er så musikalsk, som et helt orkester.
Dommen
Vi trykker play på den medbrakte boomboksen, en stemme annonserer:
«Penelope er syk, av Ole Robert Sunde, spilt av Lasse Kolsrud, første episode ...»
Ole Robert lener seg fram, ørene på stilk.
Trinn i en trappeoppgang, Kolsruds stemme minner seg selv på å lukke buksesmekken.
Sunde er først litt skeptisk, kikker ned i bordet. «Jaja, det er ikke så lett å spille sånt».
«Konas» stemme kommer inn: «Ikke glem snus nå da, Robert. Og brød.» Kolsruds stemme fortsetter sin ferd, inn på antikvariatet vi sitter på.
Sunde smiler, kikker på Kolsrud:
– Kan jeg kalle deg Lasse?
– Jada, sier Kolsrud.
– Det ble fint det her, Lasse, sier han.
Radioteaterets dramatisering av «Penelope er syk» hører du her: