Anmeldt av Sindre Hovdenakk
Den åttende august 1934 forulykker byfogd Ludvig Dahl mens han bader i sjøen utenfor Hankø. Dahls datter Ingeborg Køber er vitne til ulykken, men klarer til tross for iherdig innsats ikke å redde farens liv. Med dette som startpunkt ruller Ivo de Figueiredo, i sin dokumentarbok ”Mysteriet Ingeborg Køber”, opp en i enhver forstand fantastisk historie fra virkeligheten, der det spiritistiske mediet Ingeborg Køber spiller hovedrollen.
Å snakke med de døde
Det skal vise seg at familien Dahl i en årrekke nærmest har drevet et okkult landhandleri, der de ved hjelp av mediet Ingeborg jevnlig har satt seg selv og andre i kontakt med slektninger på ”den andre siden”. Til å begynne med var det først og fremst Ingeborgs to avdøde brødre de kommuniserte med, men etter hvert kunne hun også formidle hilsener fra andre og fjernere slektninger. Snart strømmet det til med mennesker til familien Dahl, som alle ønsket å snakke med slekt og venner de trodde de hadde mistet. I denne atmosfæren av selvsuggesjon og besettelse utvikler det seg et komplisert maktspill mellom Ingeborg, hennes far og resten av familien. Det er i denne kollektive sjeleknuten at svaret på hva som egentlig skjedde med byfogden skal finnes, mener forfatteren.
Godt tidsbilde
Men før vi kommer så langt, tar Figueiredo et skritt tilbake for å vise oss det tidsmessige bakteppet for Mysteriet Ingeborg Køber. Han framstiller mellomkrigstidens interesse for det okkulte som en motreaksjon til dyrkelsen av industrialisme og modernitet. Retten til å tro, kontra den kulturradikale rasjonalismens snusfornuft. Slik ble spiritisme og åndemaning en kulturell ventil for en deklassert embetsmannsstand som sto på siden av samtidens store politiske og ideologiske stridigheter. Og slik åpnet dødsfallet til byfogd Dahl for en bred kulturell og politisk debatt om spiritismen.
Spekulativ løsning
Ingeborg Køber går til rettssak for å renvaske seg for antydninger om at hun kan ha forvoldt sin fars død. Men det ender med at det er hun selv som blir satt på tiltalebenken. For hadde ikke dødsfallet blitt varslet på spiritistisk vis et år i forveien? Og hadde ikke byfogden en livsforsikringspolise på 60.000 kroner som ganske nøyaktig dekket det beløpet som hans kone – altså Ingeborgs mor – hadde ”lånt” fra fogdens kasse? Dessuten: Hvordan skulle man forklare den nakkebristen som ble oppdaget etter Ludvig Dahls død?
Saken Ingeborg Køber ender med henleggelse, siden indisierekken mot henne blir for svak. Men Ivo de Figueirdo går videre 75 år etter, og mener å kunne sannsynliggjøre en løsning på mysteriet. Det skal sies at han nok passer bedre i rollen som idéhistoriker enn som privatdetektiv. Derfor ender denne boken i overkant spekulativt. Men, jeg hadde nær sagt på den andre siden, så kler jo akkurat dét bokens tema godt.