Hopp til innhold
Anmeldelse

Morderjakt i fredens Norge

Hvem myrder nazistiske torturister i Oslo, to år etter krigens slutt? «Krigernes fred» er en vellykket og historisk interessant krimdebut.

Lasse Gallefoss

Lasse Gallefoss debuterer med etterkrigskrim.

Foto: Vegard Dale Bergheim

Helt på tampen av krigen står Storm Steinset overfor den dødelige trusselen om avsløring. Han er en av motstandsbevegelsens agenter i det nazistiske Statspolitiet, Stapo. Med cyanidampullen klar mellom tennene klarer han seg med nød og neppe, men det koster en motstandsmann livet, en venn av Storm.

To år senere, i 1947, er den samme Storm fremdeles politimann, men ingen kjenner til hans fortid som motstandsmann. Han behandles med forakt av kolleger og overordnede. Ingen vet at han stadig er en del av det hemmelige beredskapsnettverket XU og derfor har taushetsplikt, uansett hva tausheten koster ham personlig. Da begynner en serie drap på Storms tidligere kolleger i Stapo, folk han jobbet tett med. De myrdes med metoder de selv brukte på motstandsfolk i torturkjellerne. Samtidig tyder mye på at de samme Stapo-folkene sto bak tyveriet av 1,2 millioner fra Norges Bank, to dager før tyskernes kapitulasjon. Storm etterforsker begge sakene, sammen med den unge og lovende politimannen Robert Rødberg – lovende, men også manipulerbar, sett fra overordnede makthavere i etterkrigens Norge.

Helstøpte karakterer

«Krigernes fred» er altså en spenningsroman, et krim-mysterium og en thriller. Som sådan er den riktig vellykket, med et sammensatt og utfordrende plott. Menneskene som bærer fortellingen er både helstøpte og tydelige. De har sitt mot og sin vilje, men også menneskelige svakheter med tilhørende feilgrep. Maktens persongalleri er på samme måte treffende og nokså nådeløst fremstilt. Det går an å innvende at forfatteren kunne fått mer ut av de viktige punch-poengene mot slutten, men det forblir underordnet i det store bildet.

Unnfallenhet og historie

Minst like viktig er Lasse Gallefoss' ønske om å nyansere de heltefortellingene, og det nasjonale selvbildet som ble skapt de første årene etter krigen. I et kapittel helt mot slutten av boken er han riktig krass idet han lar Robert Rødberg rusle hjem gjennom Oslos vestkant. Han ser og reflekterer: Hvor mange av de glade menneskene rundt ham satt «stille i sine stuer når jødefamilien i naboleiligheten ble hentet?», hvor mange hadde overtatt en jobb etter en arrestert kollega? «Historiebøkene er folks selektive hukommelse. Et feigt land som erindrer seg modig. En spillebrikke fremstiller seg som seierherre». Harde ord, og det er greit nok, sikkert også på sin plass. For leseren forblir det imidlertid uklart om det virkelig er romanfiguren Rødberg eller forfatteren selv som faller for fristelsen til å snakke med de største bokstavene i en kraftsalve som denne. Rent litterært faller det litt uheldig ut i en bok som ellers har mye å si dagens lesere.

Et grundig etterord gjør rede for Lasse Gallefoss' kilder til inspirasjon og hvem som eventuelt ligner på hvem i virkelighetens og fiksjonens rom. Dokumentarfilmskaperen og journalisten Gallefoss viser et sikkert fortellergrep i krimdebuten.

Passer for deg som:

  • fremdeles er interessert i krigen og spenningen

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober