Hopp til innhold

«Sex and drugs and skrivekunstakademi»

ANMELDELSE: «Min kamp 5» er eit portrett av kunstnaren som ung mann – med eit formidabelt begjær etter å skrive, kombinert med ei formidabel skrivesperre.
Med ein indre kamp av slikt kaliber trengst ikkje ytre fiendar.

"Min Kamp 5" av Karl Ove Knausgård.
Foto: Forlaget Oktober

Min kamp 5

I dette femte bindet av romanen er forfattaren snillare med omverda enn tidlegare. Dei personane som er skildra meir enn i forbifarten, er så og seie utan unntak positive figurar. Det gjeld kvinnene, det gjeld venene. Det gjeld mor, det er like før det ikkje gjeld far også.

Lyd: Podkast Karl Ove Knausgård

Episodar og karakteristikkar frå tidlegare bind er dempa ned; medan det i første bok står at han i fire år var saman med ei jente han ikkje var forelska i, er det vanskeleg å ikkje tenkje på forelsking når ein les om det same forholdet her. Den stinkande pølen i farmors hus der faren levde den siste tida, -også den skildra i bok 1- er her berre vagt skissert, med tante og onkel som riktig greie støttespelarar i arbeidet med å rydde litt opp.

Indre kamp

Det kan vere mange grunnar til denne dempinga av negative karakteristikkar, og det har fleire konsekvensar for historia: for det første blir hovudpersonen den einaste som er skildra som ein samansett og motsetningsfylt person. For det andre vert han ståande som eineansvarleg for alt som går gale i livet sitt.

Dei andre er heilt greie. Dei er kunnskapsrike, generøse, i stand til å elske og å tilgje. Dei har ikkje vondt i sinne. Ikkje eingong lærarar og vener som kjem med kritikk av tekstane hans, har det. Dei tek ansvar og seier sanninga. Det verkar som om dei til overmål har styring på livet sitt. Hovudperson Karl Oves kamp blir ein indre kamp, sjølv om byen er Bergen og bandet er Kafkatrakterne og her finst både kjærleik og sjalusi og venskap og til slutt den enormt etterlengta litterære debuten.

Ein ny berebjelke

”Min kamp 5” er likevel blitt ein sterk roman som hevar seg over dei to føregåande bøkene, sjølv om den i mangt liknar på dei. Desse tre utgjer til saman ei kronologisk livshistorie frå fødsel til han i ein alder av nokonogtretti dreg til Sverige. Forma i desse romanane er enklare og teksten mindre dynamisk enn i bok 1, der ikkje berre historia var organisert etter andre prinsipp enn det kronologiske, men der hyperrealisme og vanleg realisme blei avløyst av svimlande essayistiske flygeturar som endte heilt presist i realismen igjen gong etter gong.

Styrken i bok 5 ligg på eit anna nivå. Det ekstremt vanskelege forholdet til faren som har vore motor gjennom det meste av ”Min kamp” så langt er her kome i periferien, medan kampen med teksten har teke over denne rolla. Vi er dermed midt inne i skriveprosessen og får ei unik innsikt i arbeidet med å skape ein tekst som har det som må til for å fungere. Denne fordjupinga i det litterære utgjer ein ny berebjelke som romangiganten hadde bruk for.

Kven brøler?

Når eg innleiingsvis la vekt på at hovudpersonen er aleine, så må det leggast til at bakgrunnen for denne forgrunnsfiguren slett ikkje er eit avdempa og fjernt Mona Lisa-landskap. Det er heller noko brueghelsk over skildringa av det bergenske 90-talet; med flatfyll og slossing og bøll, med sex i utide, søppelsvoltne rotter på kjøkkenet og tjuvaktige sunnmøringar på do. Men det som skjer i møte med alkoholen og kvinnene har vore grundig dokumentert i tidlegare bøker, og ikkje minst i den fjerde som dampa av sæd og sprit. Det anstrengte forholdet mellom hovudpersonen og verda og kampen mot demonane forakt og sjølvforakt, mindreverdskjensle og stordomstankar, feigskap og konfliktvergring for å nemne eit knippe, er også etterkvart kjent stoff.

Det som gjer at ”Min kamp 5” kjennest nødvendig, er skildringa av kampen for å bli forfattar. Nødvendig, fordi ”Min kamp” gong på gong har sirkla innom skrivetrongen til hovudpersonen, som er så sterk at alt anna må kome i andre rekkje. Etter å ha lese femmaren høyrer eg at brølet frå hovudpersonen ikkje kjem frå ein 1800-talsmann, men frå ein kunstnar som blir forhindra i å gjere det som kjennest aller mest nødvendig. Denne skildringa løyser ingen problem på det etiske nivået, i forholdet mellom kunstarar og verda, men på det estetiske, innanfor romanen kom den akkurat på rette plassen.

Les: NRKs anmeldelse av "Min kamp. Fjerde bok"
Les: NRKs anmeldelse av "Min kamp. Tredje bok"
Les: NRKs anmeldelse av "Min kamp. Andre bok"
Les: NRKs anmeldelse av "Min kamp. Første bok"

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober