- Hør:
I går var Litteraturhuset fullsatt, men samtaleemnet denne gangen var verken en lovende bokdebut, en utenlandsk forfatter på besøk eller en politisk debatt.
Derimot dreide det seg om litteraturhuset i seg selv, ikke bare vårt eget, men hele modellen som dette og andre europeiske litteraturhus er bygget opp rundt.
Denne uken samles representanter fra litteraturhus i ni land til seminar i Oslo. Direktøren for Literaturhaus Stuttgart, Florian Höllerer var svært begeistret for det norske prosjektet.
- Her kan du ikke bare høre om litteratur, men være i direkte kontakt med publikum, folk kan møtes og snakke om bøker i kafèen, sier Florian Höllerer.
Hölleler var på Litteraturhuset for å snakke om litteraturhusmodellens potensial.
Urbant møtepunkt
- Litteraturhuset er virkelig et urbant møtepunkt i Oslo, og er en rollemodell for alle andre litteraturhus i Europa akkurat nå, sier Hölleler.
Oupa Lehulere fra den uavhengige NGOen Khanya College i Johannesburg, har også fått opp øynene for den europeiske litteraturhusmodellen.
- Det har vært veldig inspirerende å se at det er folk som jobber med å skape nye kulturelle arenaer hvor publikum og forfattere kan møtes og hvor litteraturen rett og slett kan fornyes. I Sør-Afrika, hvor jeg kommer fra, er det kanksje én prosent av befolkingen som leser og kjøper bøker, men vi vil bygge opp en lesekultur, og her har vi fått mange gode ideer, sier Oupa Lehulere.
Vil nå flere
De siste årene har nye litteraturhus åpnet i stadig flere land, og det betyr nye erfaringer å hente, mener daglig leder for Litteraturhuset, Aslak Sira Myhre.
- Vi startet det hele med å dra rundt og hente erfaringer fra andre litteraturhus i Europa. Nå sprer fenomenet seg, og slik kan vi få nye ideer om hvordan vi kan utvikle huset videre, sier Aslak Sira Myhre.
Selv om Litteraturhuset har lykkes med mye siden dørene åpnet i 2007, venter han likevel flere utfordringer i årene som kommer.
- Jeg tror vi må opprettholde besøkstallet og bredden i tilbudet. Vi må jobbe med at det kommer flere folk fra østkanten og folk med minoritetsbakgrunn. Vi skal ikke bare vise frem litteratur, men lage arrangementer som ikke finnes noe annet sted internasjonalt, sier Myhre.
Ønsker samarbeid
For Höllerer, er det viktig at litteraturhusene fortsetter å samarbeide og lære av hverandre.
- Litteraturen har ikke alltid de samme økonomiske mulighetene som andre kunstformer. Jeg tror at litteraturhusenes potensial er stort, men man trenger tid, penger og drivkraft, og det er drivkraft som ofte er det vanskeligste å finne. Vi må ha et reelt ønske om å oppnå noe, å endre noe. Å få til et samarbeid er bare begynnelsen. Men når viljen er på plass, lykkes man, sier Hölleler.