Anmeldt av Kjell Lars Berge
For noen år siden – og kanskje til og med i år? – var det noen som forsøkte seg med en kampanje som skulle ”ta jula tilbake”. Og tilbake skulle da være til julas egentlige begrunnelse: At det er oss en frelser født i Davids by osv…
Det egentlige budskapet
I autensitetsiverens juleforståelse feirer vi jul fordi Jesus ble født natta mellom 24. og 25. desember. Det vil si det øyeblikket som egentlig er nullpunktet for vår sivilisasjons tidsregning. I journalistene Tessem og Wiedsvangs bok ”Jul” får vi vite at denne puritanske og festskeptiske tilnærmingen aldri har hatt, eller aldri kommer til å ha, noen som helst sjanse til å dominere folk flest sin forståelse av denne spesielle høytida. Det har ikke manglet folk, grupperinger og bevegelser som har forsøkt. Både de engelske puritanerne og de calvinistiske nederlenderne gjorde hardnakkede forsøk på å rense jula for alt annet enn det kristne budskapet i protestantismens gylne hundreår på 1500- og 1600-tallet, men altså til ingen nytte.
Den ustyrlige festen
Som forfatterne Tessem og Wiedsvang innleder boka si med, er jula ”den ustyrlige festen”. Julefesten er en mangetusen år lang tradisjon der ulike og forskjelligartede tradisjoner samles, gjenbrukes og forandres fra år til år. Jula er derfor slett ikke bare en religiøs fest for kristne. Den er også en lysfest på årets nesten mørkeste dag. Den er et vinterblot, og den deler året i to.
Jonsok/St.Hans er en sommerfest på årets lyseste dag. Jula er en vinterfest på årets mørkeste dag. Tessem og Wiedsvangs tilnærming til jula er ikke religiøs, men etnografisk, og. Forfatterne gjøre rede for ulike juletradisjoner gjennom tidene, og i ulike kulturer. De skiller ikke mellom julas høykultur og lavkultur. Klassisk høykulturell julemusikk fra Bach og Händel presenteres og omtales sammen med moderne kommersiell julepopmusikk. Blant annet får vi endelig forklaringen på hvorfor så mange musikkartister gir ut juleplater og arrangerer julekonserter i jula. Disse artistene lever stort sett av jula alle sammen. I fjor, for eksempel, solgte Odd Nordstoga og Sissel Kyrkjebø ufattelige 400 000 eksemplarer (!) av sin felles juleplate, redegjør forfatterne for oss. Og dermed forteller de oss også at det nesten ikke er grenser for hva folk er villige til å bruke penger på for å komme i skikkelig julestemning. Julestemningen skapes gjennom en høyt oppdrevet kommersialisme. Slik sett er jula et kapitalistisk karneval.
Kunnskapsrik reise
Slår en seg til ro med denne kjensgjerningen, er Tessem og Wiedsvangs en kunnskapsrik reise inn i en sentral kulturtradisjon i vår kultur. De forteller oss selvsagt om den spesielle kristne tradisjonen, men også om juleskikker knyttet til julenisser, julebukker og julehus. Vi får vite når og hvordan jula ble borgerliggjort som familiefest på 1800-tallet. Og lurer leseren på hvorfor vi bruker eviggrønne bartrær som juletre, får han eller hun et grundig svar.
I det hele tatt er boka et oppkomme av tilrettelagt forskningsbasert kunnskap. Framstillingen er spøkefull og lett-tilgjengelig. Forfatterne skriver svært godt og engasjerende. Boka er spennende komponert i en grunntekst som alle kan lese (trykt i svart skrift), mens ekstra nysgjerrige lesere kan lese utdypingstekster (trykt i rød skrift).
Jula er snart her – og nesten like snart over. Men lurer du på hva du skal gi i julegave til den som har nesten alt, er denne boka er godt valg. Den bør leses i romjula etter enda et solid julemåltid, eller kanskje etter en lang skitur og over et glass med noe godt i? Så kan boka legges bort sammen med juleplatene og julepynten, og hentes fram til neste år.