Forfatter Vidar Sundstøl går løs på et av verdenshistoriens siste mysterier i sin nye roman. «Besettelsen» er første bok i det som skal bli en serie med internasjonale arkeologiske thrillere.
– Det er selvfølgelig umulig å si sikkert, men det er fullt mulig at under gatene i Alexandria ligger fortsatt Alexander den stores kropp mumifisert og balsamert i et kammer, sier Vidar Sundstøl til Bokprogrammet.
Han tilbrakte et år i Alexandria for omlag ti år siden. Det å vandre ute alene om nettene, fikk ham til å tenke på at Alexanders grav kanskje lå rett under føttene hans et eller annet sted.
Hovedpersonen i «Besettelsen» heter Clive Ohre. Han er reisende journalist og drar verden rundt og skriver reportasjer fra arkeologiske utgravinger. Han intervjuer eksentrikere som leter etter slike ting som Atlantis og Den hellige gral. Dette har han gjort i 20 år når vi møter ham i første bok.
– En turistattraksjon
Kongen og legenden Alexander den store (356 f. Kr - 323 f. Kr) ble gravlagt i Alexandria i Egypt, byen som han selv grunnla.
– Gravstedet hans var et av de mest berømte stedene i antikken, en turistattraksjon. Folk valfartet dit for å se ham ligge synlig i kammeret sitt, forteller Vidar Sundstøl.
Rundt år 400 e. Kr forsvinner han plutselig ut av historien, og blir helt borte. Det har blitt lett etter graven gang på gang, men ingen har funnet den. Noen hevder å ha funnet den, men det har vist seg å være feil.
– Det finnes ingen skriftlige kilder om hvor den er. Den er bare borte og ingen vet hvor den er.
Kan ha blitt flyttet
Dette forsvinningsnummeret sammenfaller ganske nøyaktig i tid med at kristendommen blir eneste tillatte religion i Romerriket, som Alexandria og Egypt var en del av.
– Det finnes to hovedteorier om hva som er skjedd. Den ene er at en mobb av kristne har stormet tempelet – for Alexander var også en gud – og ødelagt mumien. Dette var noe de gjorde mange steder. De brant ned hedenske templer og slike ting.
Enten har dette skjedd, eller så kan det ha skjedd at presteskapet som stod for denne kulten, på forhånd flyttet mumien og relikviene og alle ting som var der til en hemmelig grav. Dette er i så fall noe de har hatt god tid til å forberede før prosessen som kulminerte med at kristendommen ble eneste tillatte religion, mener Sundstøl.
– I Alexandria har man for eksempel funnet en okse, en apis-okse, som også var en hedensk gud. Den var også gjemt akkurat på den tiden i en hemmelig gang, antagelig for at ikke de kristne skulle finne den. Når man da gjemte en oksestatue er det også sannsynlig at man ville prøve å gjemme noe så spesielt som Alexander den store, som var byens grunnlegger og en gud da, sier Sundstøl.
– Ville vært et skup å finne graven
Dette mysteriet fascinerer Vidar Sundstøl, som mener det ville vært et av de virkelig store skupene å finne den forsvunne graven.
– Det å finne Alexanders grav er kanskje det største skupet som gjenstår i vestlig arkeologi, hvis man ikke snakker om den hellige gral, som tangerer religion. Dette gjelder helt virkelige ting som man vet faktisk finnes et sted, så dette er antagelig det største skupet som gjenstår, og som alle ønsker å finne, sier Sundstøl.
– Det er et marked for ting fra antikken, som er et ekstremt ulovlig marked. Dessverre har dette blitt aktualisert de siste årene med krigene i Irak og Afghanistan, og nå i Syria, hvor det stjeles ting fra museer og man frakter ting ut fra disse landene og de blir borte – solgt på det svarte markedet til veldig høye priser. En sånn ting som Alexander den stores mumie er ikke en ting som selges lett. Det vil si, den kan jo selges til en ekstremt rik samler som vil eie den. Sånne ting er det som foregår i denne boka.
Far forsvinner
I «Besettelsen» er verdenshistorien linket til Clive Ohres personlige historie. Hans far var arkeolog og forsvant helt uforklarlig da Clive var fjorten år gammel.
– Han forsvant i Pompeii, rett utenfor Napoli, der vi er nå, forteller Sundstøl.
Clives far har aldri blitt funnet død. Mens Clive er i Alexandria for å skrive om en utgraving i forbindelse med Alexanders grav, begynner det å skje ting. Noen prøver å stjele en mynt fra ham, som han fikk av faren rett før han forsvant. Mynten er egentlig ikke verdt noe, så han skjønner at det må være et eller annet veldig verdifullt med mynten likevel.
Etter hvert skjønner han at det er en sammenheng mellom det som foregår i Alexandria nå, rundt jakten på Alexanders grav, og hans fars forsvinning. Hans egenhistorie og verdenshistorien linkes sammen i et brennpunkt.
– Farens forsvinning er på en måte episenteret i det jordskjelvet som river i stykker livet hans da han er fjorten år gammel, og det mørke hullet i livet han, som han hele tiden roterer rundt. Han er på en måte blitt besatt av farens forsvinning, sier Sundstøl.
– Kommer han til å finne det ut?
– Det vil jeg ikke si, for det blir i så fall langt ut i serien. Jeg vet hva som skjedde med ham, sier Vidar Sundstøl.