Førpremiére på musikalsk bok

– Hvis vi skulle gifte oss og skulle ha samme etternavn, måtte det bli Universet, sier forfatter Bård Torgersen om samarbeidet med musiker Kenneth Ishak. Her er førpremiére på det første bok-albumet til duoen.

Universet, Bård Torgersen og Kenneth Ishak

Teksten på et album blir alltid dratt fram i utenlandske medier, men i Norge er det ikke fokus på det i anmeldelsene i det hele tatt, her er teksten mer som et smykke for musikken. Mener de to i Universet, som kommer med LP på Oktober forlag i høst.

Foto: Robin Snasen Rengård

«Vi skal ikke dø. En gang til» er ikke et spoken word-abum, poengterer duoen bak Universet. De ønsket å utforske. Kenneth Ishak har laget musikk til Bård Torgersens tekster og det litterære albumet gis ut av Oktober forlag i høst.

Alt er gjort i øyeblikket og det var lett å lage det sammen, vi har ikke vært uenige om noe. Men «Bygge et rom» endret vi en del på.

Kenneth Ishak / Universet

«Vi skal ikke dø. En gang til» handler om et jeg som beveger seg gjennom hverdag, drømmer og fantasier om andre virkeligheter.

– Befriende å jobbe med en som ikke leser

– Da vi snakket om dette helt i starten, sa jeg «Bård, jeg leser ikke
bøker». Tekstene betyr sannsynligvis noe annet for meg, sier Ishak.

– Jeg synes det har vært så befriende å jobbe med en som ikke leser. Kenneth ser musikk i alt. Det er en gave å bli makker med en som får alt han tar på til å synge, sier Torgersen.

Han forteller at han skrev mye nytt, og så valgte ut dikt og utdrag fra romaner og skrev om alt til første person.

– Jeg følte at mye av det jeg allerede skrevet hadde en forbindelse, selv om tekstene hadde stått i forskjellige bøker. Jeg liker å gjenbruke tekstene mine, sample meg selv, sette dem sammen på nytt.

Bård Torgersen + Kenneth Ishak aka Universet. 
Fotograf: Robin Snasen Rengård

Jeg har jobba en del med å lydsette meg sjøl på opplesninger. Det har alltid blitt så støyete og hardt og har forsterka det stygge og heslige i tekstene mine. Med Kenneths musikk oppsto en ny ting. Herregud, så gøy det var å klippe i lyden! Vi shuffla det rundt til vi fant en rød tråd. Kenneth fikk tekstene mine til å spille på helt andre strenger enn det jeg er vant til og jeg hørte at det sto, det vakre og det underfundige.

Bård Torgersen / Om Universet

– Universet handler om å tilfredsstille seg selv. Popmusikk handler om å tilfredsstille så mange som mulig, det er ikke så givende lenger.

Det sier mannen som har flere kritikerroste album bak seg. Ishak har jobbet mest som produsent etter Heyerdahls album «Øen» som kom i begynnelsen av 2013.

Denne platen bare rant ut av oss etter vi bestemte oss for å lage «noe» sammen.

Kenneth Ishak / Om «Vi skal ikke dø. En gang til»

Drev eksorsisme på tekstene

I løpet av noen uker høsten 2013 improviserte Ishak fram nesten all musikken.

– Jeg hørte på Bårds stemme og fant en rytme. Så prøvde jeg forskjellige instrumenter. Først trommer. Så piano. Så elbass, det funka ikke. Så synth-bass, det funka kjempebra. Så vibrafon. Bård hadde ikke hørt noe. Jeg lurte på om det kanskje var for pent for ham.

– Jeg ble overrasket. Tekstene vokste og fikk en ny klang, helt andre rom å være i. Jeg hørte helt nye ting i dem. Jeg fikk lyst til å dempe meg. Vi drev en form for eksorsisme på tekstene, bort med det stygge og obskøne. Tilbake sto det drømmeaktige og fantastiske. Og faretruende.

– Ting som «fitte» og «jeg skjærer meg selv i armen», det ble for voldsomt, sier Ishak.

– Jeg tenkte at jeg ikke skulle blande meg i teksten, men da han ville fjerne ord som stakk ut som tagger, var det som å fjerne instrumenter som ikke trengte å være der. Alt fløt mye bedre. Hele uttrykket utvidet seg.

Fortellingene mine var fulle av håpløshet. Nå har det kommet inn mer håp i prosjektet. Det er tross alt mer enn nok av det grusomme i verden.

Bård Torgersen / Om «Vi skal ikke dø. En gang til»

Siste om bøker fra TV og radio

Kulturhusets programleder Siss Vik intervjuer forfatter Gunnar Staalesen, som kommer ut med sin 19. krimroman om etterforskeren Varg Veum. (Sendt 3. august 2016)