Hopp til innhold

Høyere status for tegneserien

Tegneserien har fått høyere status. Nå blir alt fra ungdomsbøker til reiseskildringer, til tegneserieromaner – eller graphic novels.

Video Bokprogrammet (9:14)

En tilskuer studerer stripene på tegneserieutstillingen Serieglobus i Sandnes. Videojournalist Ninja Benneche har møtt flere aktuelle forfattere av tegnede romaner, i Bokprogrammet.

Morten Harper

Morten Harpar ser nye muligheter for tegneserien.

Foto: Ninja Benneche / NRK

– En av de mest spennende tingene som skjer innen internasjonale tegneserier, er en dokumentarisk vending. Vi ser at tegneserier går inn i aktuelle konflikter, sier kurator Morten Harpar til Bokprogrammet .

Personlig preg

Harpar mener at noe av det som preger veldig mange av dagens tegneserieskapere, er at de bruker en veldig subjektiv måte for å angripe konfliktene på.

– De bruker gjerne seg selv som person i seriene. Det finnes også et selvbiografisk tilsnitt, og et veldig tydelig ståsted for konfliktene. Dette tror jeg er noe av det som er spesielt med hvordan tegneserien lager dokumentar på, at man ikke utgir seg for å være objektiv. Man kamuflerer seg ikke, men viser at man har et personlig syn på konflikten, sier Harpar.

Alt kan tegnes

Tegneserier lages ut i fra mange ulike temaer, og i flere sjangere.

Joe Sacco som tegneserie

Joe Sacco som tegneserie.

Foto: Ninja Benneche / NRK

Både ungdomsbøker, biografier, reiseskildringer og til og med den russiske forfatteren Fjodor Dostojevskij finnes nå som tegneserie.

Tegneserie-bøker

Reiseboken 'How to understand Israel in 60 days or less', i Sarah Gliddens tegneserieform.

Foto: Ninja Benneche / NRK

Tegner klassikere

David Zane Mairowitz

David Zane Mairowitz

Foto: Ninja Benneche / NRK

Med den positive utviklingen stiger statusen for tegneserier, og flere store klassikere har fått tegneserie-versjoner.

Forfatter og dramaturg David Zane Mairowitz har laget tegneseriemanus både av klassikerne «Prosessen», «Mørkets hjerte», og «Forbrytelse og straff».

Dostojevskij som tegneserie

Fjodor Dostojevskijs roman 'Forbrytelse og straff' finnes også som tegneserie.

Foto: Ninja Benneche / NRK

– Du må være veldig presis og skjære helt ned til poenget, sier David Zane Mairowitz.

Dostojevskij som tegneserie

Dostojevskij i tegneserie-format.

Foto: Ninja Benneche / NRK

Han synes likevel at folk ikke bør gå over til å lese tegneserieversjonen i stedet for originalboken.

– Jeg håper ikke at noen vil lese tegneserien i stedet for å lese boken, understreker Mairowitz.

Mer frihet

Men hva er det tegneserien kan fortelle, som tradisjonelle bøker ikke kan?

Serietegner Lene Ask, som er utdannet fotograf, var nylig en av tegneserieskaperne på utstillingen Serieglobus i Sandnes.

Lene Ask

Lene Ask på Serieglobus i Sandnes

Foto: Ninja Benneche / NRK

Hun mener tegneserien gir mer rom for å forstå historier.

– Jeg kan tegne hva som helst og jeg kan rekonstruere, uten av det blir for klamt. I tegneserier kan jeg gå mye lengre enn i et fotografi, sier Lene Ask.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober