NRK Meny
Normal

Årets grensesprengende ungdomsromaner

Miljøvern, rotløse mennesker og identitet. I årets norske ungdomsromaner er temaene overraskende forskjellige. Her får du et utvalg av de aller beste bøkene.

Ungdom leser

Temaene er overraskende mange blant årets norske ungdomsromaner, men felles for de fleste er strevet med å finne seg selv, mener Anne Cathrine Straume.

Foto: Andrew M. Smith / Flickr

Eksistensielle spørsmål står som en fellesnevner for mange ungdomsbøker i år, og veien mot å finne seg selv kommer til uttrykk i vidt forskjellige bøker.

I spennet finner vi alt fra den svært humoristiske, men også beskjedne «Det er heldigvis ingen som trenger meg» av Liv Marit Weberg, til den hyperdramatiske og brutalte «I morgen er alt mørkt» av Sigbjørn Mostue.

I de tre ungdomsromanene som var nominert til Brageprisen i år, er ungdom ofte plassert i en utfordrende situasjon der de forsøker å få grep om eget liv. Likevel skriver mange forfattere seg vekk fra de mørke dystopiene, og verdivalg og identitetssøken skrives frem innenfor helt realistiske rammer.

Lesetips for unge lesere:

Liv Marit Weberg: Det er heldigvis ingen som trenger meg

«Det er heldigvis ingen som trenger meg» av Liv Marit Weberg:

En usedvanlig humoristisk roman, tatt den dystre tittelen i betraktning. Jeg-fortelleren, en ung jente i starten av 20-årene, strever med å være introvert i en tid der det meste handler om selvrealisering. I fortellingen om en jente som strever med å være ambisiøs og entusiastisk rundt sitt eget liv, tar Liv Marit Weberg vår samtid på kornet. Romanen er en oppfølger til "Jeg blir heldigvis ikke lagt merke til", som Weberg fikk Kulturdepartementets litteraturpris for i fjor.

Sigbjørn Mostue: I morgen er alt mørkt

«I morgen er alt mørkt. Marlens historie» av Sigbjørn Mostue

Beksvart og brutal, her er det dystopisk så det holder. Mostue skriver i en verden utenfor vår egen verden, men der likhetene med vår egen virkelighet er skremmende nære. Et virus skaper en pandemi der de smittede menneskene blir forrykte og går løs på alle folk rundt seg. Det blir en kamp på liv og død, der spørsmålet hele tiden stilles om å ta de riktige valgene. Blir man en morder om man tar liv i selvforsvar? Kan det forsvares å ta livet av folk som er tydelig syke? Er samhold mulig i en ekstrem-tid der det lett blir alles kamp mot alle? Sigbjørn Mostue vant Uprisen i fjor for den første boken i dette som er ment som en trilogi.

Heidi Sævareid: "Slipp. Hold"

«Slipp. Hold» av Heidi Sævareid

Mari går siste året på videregående. Hun bor i kollektiv, er kjæreste med Torger, men føler seg stadig mer kontrollert av sin svært straighte kjæreste. En dag møter hun August, som liker å utfordre seg selv. Gjennom ham kommer hun i kontakt med Suspension-miljøet i Oslo, et miljø for mennesker som lar seg henge i luften etter kroker stukket gjennom huden. "Slipp. Hold" er en roman om å sprenge grenser, om å ta sine egne valg og om å finne ut om det er mulig å beholde seg selv hvis man vil gi seg helt og holdent over til noe(n). Hva oppnår vi ved å slippe kontrollen? Kan opplevelsen av å leve forsterkes gjennom smerte?

Minnesota og støvet

«Minnesota og støvet» av Kjartan Hjulstad

En original ungdomsroman i den forstand at det ikke er noen norske ungdommer med. Brødreparet som er hovedpersonene vokser opp i et fattigslig indianer-reservat i USA. Forøvrig er velkjente tematikker godt representert: Hvordan velge det gode fremfor det onde, som kanskje både er mer fristende og lettvint? Hvem skal man føle lojalitet til? Og hvordan kan man oppnå den store kjærligheten? Actionfylt ungdomsroman skrevet av en debutant vi sikkert får høre mer fra.

Ayse Koca: "Yoko Onur - et balleliv"

«Yoko Onur - et balleliv! av Ayse Koca

En frisk og svært engasjerende jeg-fortelling om 12 år gamle Yoko og bestevenninnen Kara som prøver å forbedre Yokos elendige liv. For å få til det, må de skaffe en drømmemann til Yokos mor, skaffe henne jobb og få henne til å ligne mer på en helt alminnelig mamma. De to driftige jentene kommer opp i mange forviklinger, ikke minst når de legger ut en falsk kontaktannonse for moren på nettstedet muslima.com. En fortelling om tilhørighet og mangfold, om å savne en familie og om å lete etter røtter. Innvandrerperspektivet gir historien et originalt preg uten å bli fremmed og ekskluderende. Også Koca er debutant, og hennes stemme hører jeg gjerne igjen.