NRK Meny
Normal

Gavene du ikke kan pakke inn

Moderne julegaver som e-bøker, musikk- og filmfiler egner seg ikke innpakket i julepapir, med gavebånd og sløyfer. Men hva gjør vi da?

Juletre

Er bøker under juletreet snart 'ut' ?

Foto: Colourbox

Eirik Newth

- Det blir stadig vanligere å gi herandre virtuelle gaver, sier Erik Newth

Foto: Morten Holm / SCANPIX

Stadig flere skaffer seg lesebrett, og vi er stadig mer i ferd med å gå over til å gi hverandre digitale julegaver. Men med gaver i fil-format, blir det lite å pakke inn under treet.

– Fysiske bøker vil være viktige lenge ennå. Ditto for andre fysiske gaver. Men det er jo stadig vanligere å gi hverandre virtuelle gaver, som f.eks. penger til et godt formål som geiter i Afrika. Og det er jo helt OK, mener Eirik Newth.

– For øyeblikket er det selve den fysiske dingsen, det vil si lesebrettet eller nettbrettet, som er gaven. Men om fem år? spør Newth.

Hvordan pakke inn?

Øyvind Solstad er en av mange som gir digitale julegaver.

Øyvind Solstad

Øyvind Solstad i mediebyrået Carat, etterlyser bedre løsninger for å gjøre elektroniske gaver mer personlig.

– Det er mye enklere å gi julegaver via nettbutikker eller tjenester som selger digitale produkter, mener Øyvind Solstad, kommunikasjonsrådgiver i mediebyrået Carat.

– Jeg har gitt folk både filmer, e-bøker og musikk som digitale gaver, sier Solstad.

– Man kan enten kjøpe gavekort eller «gifte» en sang eller app eller bok – «gift this app» i app store. Da gir du den bort til en annen, som får en e-post om at du har gitt en gave.

Hvis man kjøper gavekort eller gir bort en bestemt e-bok/låt/app hos Amazon eller i iTunes, vil mottaker få en e-post som viser hva gaven er.

– Jeg har sett at man i noen butikker kan skrive ut gavekortet og be om at e-posten ikke sendes før f. eks. 25. desember, sier Solstad.

E-post og minnepinner

Sushi-minnepinner

Hva med sushi-minnepinne? E-bøker kan gis som julegave på fantasifulle måter.

Foto: SHIZUO KAMBAYASHI, Shizuo Kambayashi / AP

Hvordan gi e-bøker og musikkfiler i julegaver slik at det ser pent ut under juletreet?

– Både applikasjoner og e-bøker innenfor en del systemer kan gis bort i gave, ofte via mail, sier Harald Ofstad Fougner, som er redaksjonssjef for digitale utgivelser i Gyldendal forlag.

– Inntil videre anbefaler vi kunder som vil gi bort e-bøker og nedlastbare lydbøker å kjøpe våre digitale gavekort slik at mottager selv kan laste ned ønsket e-bok. Disse kortene er utformet med gavedesign og passer like fint under treet som en tradisjonell bok, mindre plass tar den også. Eventuelt kan de selvsagt sendes som et gavekort til mottagers e-postadresse, sier Erlend Sørskaar i bokkilden.no.

Harald Fougner, Gyldendal

Harald Ofstad Fougner mener at digitale gaver ennå ikke har den samme symbolbetydningen som fysiske gaver under treet.

Foto: Privat

Ville ikke gitt det til min verste fiende

Thomas Gramstad gir derimot ikke e-bøker i julegave.

– Jeg har ikke funnet noen tilfredsstillende måte å gjøre dette på, sier Thomas Gramstad i Elektronisk Forpost Norge (EFN).

– Det er to grunner til det. Den ene grunnen er at dagens e-bøker kommer med «digitale håndjern» – tekniske sperrer som hindrer leseren i å lese, spille av eller kopiere til den maskinen eller på den måten som han eller hun ønsker. Denne produktlåsingen ville jeg ikke ønske å påføre min verste fiende, langt mindre mine venner. Den andre grunnen er mangelen på «inkarnering», altså det å gi og få noe som er håndgripelig, fysisk, materielt, som veier noe og som mottakeren må fysisk pakke opp og kjenne på, sier han.

Thomas Gramstad

Thomas Gramstad i EFN tror det kan gå i retning av at vi gir mer datafiler i gave.

Foto: Per Inge Østmoen

– Det kan nok gå den veien, men hvor fort det vil gå vil avhenge av blant annet det viktige spørsmålet om formatene vil være inter-operable – altså at de fungerer sammen og at det er mulig for leseren å gjøre om et format til et annet, og for eksempel kopiere alle e-bøkene til samme lesebrett.

Det viktige er at leseren fritt kan velge lesebrett, maskin eller plattform, og ikke må ha et lesebrett for hver utgiver, mener Gramstad.

– Jeg har ikke gjort det så langt. Men jeg har jo gitt gavekort på e-bøker i flere år, sier forfatter og astrofysiker Eirik Newth.

– Jeg lager et kort med en hyggelig hilsen og en oppfordring til å sjekke innboksen på eposten, sier Newth.

Kan bli tomt under treet

– Er vi i ferd med å fjerne oss fra de fysiske gavene under treet?

– Jeg tror folk fortsatt liker å kjøpe fysiske ting, pakke de inn og gi dem til en mottaker. På den annen side er det mye enklere å gi julegaver via nettbutikker eller tjenester som selger digitale produkter. Jeg tror nok fortsatt mange oppfatter en fysisk gave som mer personlig enn en fil på e-post, men det vil kanskje forandre seg ettersom vi blir vant til å gjøre mange slike innkjøp for oss selv, mener Solstad.

Det er mulig å gi digitale julegaver, men problemet er juletreet og gavesituasjonen, sier Harald Ofstad Fougner.

– Digitale gaver har jo ikke noen fysisk karakter og kan ikke ligge under noe, de er verken små harde pakker eller store myke, de har liten verdi i juleritualet sånn det er nå. Fetisjeringen av fysiske objekter er jo ganske sterk i utgangspunktet, og forståelsen for at det ligger like mye arbeid bak en digital utgivelse er ikke selvfølgelig, dette ser vi i den digitale betalingsvilligheten generelt, sier Ofstad Fougner.

– Det kan godt hende at dette er noe i endring, og at man, på samme måte som ved reisegaver etc. kan etablere et «token» - altså en lapp eller et kort der det står hva man nå har digitalt eierskap til, men det er avhengig av eget initiativ i dag og er ikke industrialisert, sier han.

E-post

E-bok eller musikkfil i eposten, er en måte å gi bort moderne julegaver.

Foto: Skjermdump: Gmail

Populær "gammeldags" teknologi

Caroline Heitmann

Caroline Heitmann i Norli Libris har fått mye pepper for å satse på såkalte Digikort, men ser nå at etterspørselen stiger mot jul.

Foto: Christine Heitmann

Caroline Heitmann som leder e-handelsavdelingen hos Norli Libris, sier interessen for Digikort er stor i førjulstiden. De digitale kortene for bøker, der man får en ebok på magnetkort som kan lastes inn på et lesebrett, fikk mye kritikk da de ble lansert tidligere i vinter.

– Omtrent hver tredje bok som selges i Norge er en gave. Muligheten for å gjøre e-bøker til et gaveprodukt har vært en av de viktigste grunnene til at vi satser på dette produktet, sier Caroline Heitmann.

– Fortsatt komplisert

Problemet for de fleste nordmenn er også at løsningene rundt e-bøker i Norge er altfor kompliserte, mener Solstad.

– Selv geeks sliter med å få til å kjøpe bøker og få overført dem til dingsene sine. Og da er ikke tanken på å gi norske e-bøker spesielt interessant.

Selv om stadig flere skaffer seg lesebrett, tror ikke Solstad at vi er i ferd med å gå over til å gi hverandre digitale julegaver riktig ennå.

– Så lenge butikkene og tjenestene i Norge er såpass uutviklet som de er, tror jeg digitale julegaver er for og fra spesielt interesserte. Men i det øyeblikket noen tar kunder og brukervennlighet og opplevelse på alvor – og lager tjenester som folk flest kan forstå og bruke – vil vi nok flytte gavekjøpene også ut på nettet, sier Solstad.

Julenisse

Enklere jobb for nissen? Med elektroniske julegaver blir det færre pakker å holde styr på.

Foto: Colourbox

Etterlyser noe personlig

Solstad mener det er viktig å ha mulighet for å personalisere gaver, altså at man velger papir, merkelapp, og hva som skal stå der – også på det digitale produktet.

– Det tror jeg er viktig for folk. Tenk om for eksempel kunne putte bilde av deg selv og en hilsen inn i den e-boka du gir bort? At du kjøpte den via mobiltelefonen din, at du tok et bilde av deg selv, skrev en hilsen, at butikken sendte et kult kort med dette til mottakeren og at selve e-boka så også hadde denne hilsenen på innsiden av coveret – for alltid. Det er så mange ting man kan gjøre med digitale produkter som forlagene og butikkene ikke engang har begynt å pirke borti, sier Solstad.

– Det beryktede «magnetkortet» til Norli Libris, må antas å være en måte å imøtekomme dette behovet, et fysisk objekt, og det blir interessant å se om det vil fungere nå i gavesesongen. Gavemarkedet er en viktig del av bokmarkedet, og jeg tror både forlag og bokhandel er spente på hva som egentlig vil skje, sier Harald Ofstad Fougner.

Bokkilden utvikler nå en egen e-bokleser.

– Vi vil hele tiden sørge for å tilby så kundevennlige e-bokløsninger som mulig. Det skal fortsett være mulig å dele både bøker og leseopplevelser selv om bøkene etter hvert kommer i et digitalt format. Bøker er en perfekt gave og det å gi bort bøker i gave er en god tradisjon som vi selvsagt ønsker å bevare. Med våre løsninger vil det derfor bli fullt mulig å gi bort e-bøker også, sier Erlend Sørskaar, som er markeds- og portalansvarlig i nettbokhandelen bokkilden.no.