Hopp til innhold
Anmeldelse

Forvirrende og fortryllende

Den er mystisk, mørk og modig. Dette er en sånn roman man enten kan hoppe raskt forbi, eller åpne seg for og ta med seg som en resonans i livet.

Mona Høvring, forfatterportrett

Ord som skjebne, verdensrom og natur kan flettes inn i Mona Høvrings kryptiske romantittel. Romanen borer i følelser og erkjenner at det ikke er så enkelt å være et godt menneske.

Foto: Agnete Brun / Oktober forlag

Det er Ella som forteller. Hun har så vidt passert tjue og reiser med den ett år eldre søsteren Martha til en alpelandsby for at Martha skal finne ro etter et opphold på en psykiatrisk institusjon. Eller alpelandsby – det er Ellas tanker om det norske høyfjellshotellet, som har en litt emmen smak av noe forgangent over seg. Men kan det utidsmessige gi trøst?

Som en film

Jeg får følelsen av å se en film snarere enn å lese en roman. Settingen er forvirrende, det er til å bli irritert over. Men så åpner det seg: Det fabelaktige skjer at jeg kommer på innsiden av forvirringen!

Jeg kommer nær en livserfaring. Jeg-fortellerens uro gjør noe med min sinnsstemning som er forunderlig og fint.

Hva skjer på hotellet? Begge søstrene oppslukes av et begjær, begge lar seg rive med av en erotisk forbindelse som de kanskje angrer på. De har stått hverandre så nær, de to. Nå er nærheten forsvunnet, den forsvant med barndommen, men spor av den lever i dem begge, uten at tiden på hotellet bringer dem tettere sammen. De går hverandre på nervene, selv om Ella legger for dagen en selvoppofrende omsorg for søsteren. Tvetydigheten er der hele tiden: Hvem er frisk og hvem er syk? Hvem trenger støtte av hvem?

Språk og innhold blir ett

Mona Høvring har et språk som slår en i øynene. Hun skriver et utpreget samnorsk (hvis noe fremdeles kan kalles samnorsk). Adjektivene florerer, ofte anvender Høvring nettopp ikke det beskrivende ordet man kunne forvente. Slik åpner hun blikk og skrift for «det ubeskrivelige», det som likevel, i en ny synsvinkel, manifesterer seg nesten som en fysisk størrelse.

Setningene hennes kan siteres uavhengig av fortellingens gang. Uten at det føles filosofisk besserwisser-belærende, blir de stjerneskudd av erkjennelse.

Det kan lyde slik, for eksempel:

Å krangle med sin egen skjebne, tenkte jeg, er som å krangle om grammatikken i et dikt.

Et annet sted skriver Høvring om hvor viktig det er å ta vare på de ulike viljene i livet, også vrangviljen, for ikke å bli utnyttet.

Vi må verne om viljene våre, tenkte jeg vi må bare finne ut av ødeleggelsesviljen og den viljelause viljen. Å forsøke å være et godt menneske var ingen enkel affære.

Fungerer det?

Den 120 sider tynne romanen handler like mye om det å skrive og lese, som den handler om livet selv. Kapittel-overskriftene fungerer som konsentrerte fortellinger om fortellingen. Høvring velger formuleringer som Glasshotellet, Jeg forsøker å beskrive begjæret som brått oppsto, eller En dør er enten åpen eller lukka.

Jeg åpner døren for Mona Hørvings rare, lille bok. Det føles risikabelt, men jeg slipper takknemlig ordene inn.

Passer for deg som

  • vil at berget skal åpne seg og kilder skal springe

Kulturstrøm

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.